نمودار و میانگین قیمت قارچ

نمودار و میانگین قیمت قارچ سال 1402

سال پر فراز و نشیب قیمت قارچ

نمودار و میانگین قیمت قارچ سال 1402، به تحلیل قیمت در ماه‌های مختلف می‌پردازد. در این سال قیمت قارچ افزایش چشم گیری داشت این افزایش عمدتا به دلیل خشک سالی و گرمای بی‌سابقه تابستان از یک سو و مجهز نبودن واحد‌های تولیدی به سیستم سرمایشی از سوی دیگر بود.

البته کاهش کیفیت و قیمت مواد اولیه، بالا رفتن هزینه‌های نیروی انسانی فعال در صنعت، کمبود نقدینگی تولیدکنندگان همه عواملی هستند که در میزان تولید و عملکرد واحدهای تولیدی تاثیرگزارند.

آنچه گفته شد نتیجه‌ای جز کاهش عرضه در بازار نداشت و در صورت ثابت ماندن تقاضا باید انتظار افزایش قیمت را داشته باشیم. معمولا قیمت قارچ با مرغ که کالای جانشین آن است، برابری می‌کند. این اتفاق در نمودار و میانگین قارچ در سال 1402 (مرداد ماه) کاملا مشهود است. قیمت قارچ تا آنجا افزایش یافت که به قیمت مرغ در بازار نزدیک شد.


محتوا پنهان
2 قیمت قارچ دی ماه 1402

قیمت قارچ در بهمن 1402

به گزارش هاگ، در بهمن ماه 1402 نیز همانند ماه گذشته، بازار در رکود به سر میبرد و دوباره شاهد کاهش قیمت بودیم. روند نزولی قیمت قارچ که از آذرماه سال جاری آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و متاسفانه باعث متضرر شدن برخی تولیدکنندگان شده است.

با تداوم کمبود تقاضا و رکود فروش، واحدهای صنایع تبدیلی نیز رغبت چندانی به جمع آوری بار مازاد ندارند و یا دیر اقدام به اینکار میکنند. این اقدام سبب کاهش کیفیت و قیمت قارچ میشود و تولید کنندگان بیشتر زیان خواهند دید.

همچنین به دلیل تحولات سیاسی منطقه، صادرات نیز کم انجام میشود و نمیتواند تاثیر چندانی بر مشکل رکود بازار قارچ داشته باشد.

متاسفانه هرساله در فصل زمستان شاهد کم‌رونقی بازار و روند نزولی قیمت ها هستیم که سبب آسیب به تولیدکنندگان میشود. عواملی شامل عدم مدیریت تولید محصول و بی توجهی به آمار سنوات گذشته، باعث میشود تا واحدهای تولیدکننده قارچ با حداکثر ظرفیت خود تولید نمایند، که باعث زیاد شدن محصول نسبت به تقاضای بازار میشود. در نتیجه شاهد افت قیمت قارچ و خسارت به واحدهای تولیدی هستیم.

متاسفانه هرساله در فصل زمستان این دور باطل تکرار میشود!

اما امسال شرایط اقتصادی سخت و تحولات سیاسی نیز به این مشکل دامن زده اند. از طرفی ماه رمضان نیز در پیش است و شاهد کاهش تقاضای بیشتر در بازار قارچ خواهیم بود! امیدواریم تا نهادهای مسئول راهکاری برای مقابله و خارج شدن از این رکود بازار، در پیش گیرند.

 

جدول قیمت قارچ دکمه‌ای در بورس مهرآباد بهمن 1402

ریز قیمت قارچ دکمه‌ای فله با کیفیت‌های مختلف، بصورت عمده در بورس قارچ مهرآباد، در بهمن ماه 1402 به شرح جدول زیر میباشد. (قیمت ها به تومان میباشد)

جدول قیمت قارچ فله - بهمن 1402
جدول قیمت قارچ فله – بهمن 1402

 

نمودار تغییرات قیمت قارچ در بهمن ماه 1402

نمودار زیر نشان دهنده روند تغییرات و نوساتات قیمت قارچ دکمه‌ای فله را در بهمن ماه سال 1402، میباشد.

نمودار تغییرات قیمت قارچ در بهمن 1402
نمودار تغییرات قیمت قارچ در بهمن 1402

قیمت قارچ دی ماه 1402

به گزارش هاگ، در این ماه نیز همانند ماه گذشته تقاضا در بازار بالا نبود و قیمت‌ها حتی در روزها پایان هفته که معمولا روند افزایشی داشت سیر صعودی نداشته و ثابت بود. قیمت قارچ خوراکی دکمه‌ای در ابتدا و اواسط دی ماه 1402، روند ثابت با تلورانس کم داشت. جمع آوری بار مازاد بازار توسط صندوق چتر سفید موجب ثبات قیمت‌ها در بازار شد.

با توجه به تولید روز افزون قارچ و کاهش قدرت خرید در اواخر دی ماه، قیمت قارچ سیر نزولی در پیش گرفت. در همین زمان برخی مزارع و کارگزاران اقدام به زیر فروشی (dumping) کردند، این عمل به اختلاف قیمت بین تابلو اعلانی و قیمت فروش قارچ در بازار دامن زد.

قیمت بالای قارچ و کاهش نقدینگی باعث بی‌انگیزگی صنایع تبدیلی برای جمع آوری بار مازاد شده است. کاهش صادرات قارچ نسبت به سال گذشته به کشور عراق هم یکی از دلایل روند کاهشی قیمت قارچ در دی‌ماه سال جاری برشمرده می‌شود.

فعالیت‌های واحد‌های تولیدی با حداکثر ظرفیت خود در فصل سرما و افزایش میزان محصول، به اشباع شدن بازار منجر شده و در روند کاهشی قیمت‌ها موثر بوده است.

هر ساله در اواخر بهمن‌ماه شاهد افت قیمت بودیم. اما امسال از آذرماه، حال بازار خوب نیست و با کاهش قیمت روبرو هستیم. ممکن است با ادامه سیر نزولی قیمت‌ها، صدمات و خسارات جبران ناپذیری گریبان‌گیر تولیدکنندگان قارچ کشور شود.

غرفه‌های فروش قارچ سازمان میادین تره‌بار استان تهران هم با این روند کاهش قیمت همراه بودند. با اعلان نرخنامه قارچ خوراکی از سوی سازمان میادین تره بار استان تهران، سه مرتبه در روزهای 24، 18 و 4 دی‌ ماه قارچ با کاهش قیمت در مراکز این سازمان عرضه شد. لازم به ذکر است این کاهش قیمت‌های پیاپی در یک ماه تاکنون بی‌سابقه بوده است.

جدول قیمت قارچ در بورس تهران دی 1402

ریز قیمت قارچ دکمه‌ای فله با کیفیت‌های متفاوت، در بورس قارچ مهرآباد تهران، در دی ماه 1402 به شرح جدول زیر میباشد.

(قیمت ها به تومان میباشد)

نمودار و میانگین قیمت قارچ سال 1402

در بازار بورس تهران قارچ فله در سبد لوکس با قیمت 92724 تومان، قارچ فله در سبد درجه یک 88379 تومان، قارچ فله در کیسه 86379 تومان خرید و فروش شد.

میانگین قیمت قارچ فله کیفیت متوسط 78689 تومان، قارچ فله درجه دو 62724 تومان و قارچ فله درجه سه 53310 تومان بود.

نمودار میانگین قیمت قارچ در بورس تهران

در نمودار زیر میتوانید روند تغییرات و نوساتات قیمت قارچ را در دی ماه سال 1402، مشاهده نمایید.

نمودار تغییرات و نوسانات قیمت قارچ در دی ماه ۱۴۰۲

 


قیمت قارچ در آذر ماه 1402

در آذر ماه 1402، نیز برخلاف ماه قبل، که شاهد ثبات در بازار قارچ بودیم و قیمت قارچ در محدوده‌ای ثابت بود، اما این ماه نواسانات و تغییرات بیشتر بود و نهایتا قیمت در پایان آذر‌ماه، از ابتدای آن کمتر بود!

کمبود تقاضا در بازار به افت قیمت منجر شد و در نهایت بار مازاد توسط صنایع تبدیلی در حجم بالا جمع آوری شد.

اگر این روند ادامه دار باشد، مانند سال‌های گذشته در فصل سرما با رکود و کاهش قیمت در بازار مواجه خواهیم شد، که البته این بار زودتر اتفاق خواهد افتاد.

اما اتفاقی که تعجب آور بود، افزایش قیمت قارچ در میادین میوه و تره بار شهرداری، در تاریخ 19 آذر 1402 بود، که با عنایت به روند ثابت و حتی کاهشی قیمت در بازار (بورس قارچ مهرآباد)، اتفاق افتاد!

در روزهای اخیر تولید کمپوست قارچ به دلیل کمبود کود مرغی کاهش شدیدی پیدا کرد. اگر این روند ادامه دار باشد احتمالا از ماه آینده با کمبود قارچ در بازار و افزایش قیمت روبرو می‌شویم.

جدول قیمت قارچ در بورس تهران آذر 1402

نمودار و میانگین قیمت قارچ سال 1402

جدول ریز قیمت قارچ در آذرماه 1402، میانگین قیمت برای قارچ فله در سبد لوکس 98800 تومان، قارچ فله سبد درجه یک 95800 تومان، قارچ فله در کیسه 93800 تومان بود.

در همین ماه قارچ فله کیفیت متوسط با قیمت 84866 تومان، قارچ فله درجه دو 69133 تومان و قارچ فله درجه سه 64133 تومان معامله شد.

نمودار متوسط قیمت قارچ در بورس تهران

نمودار تغییرات قیمت قارچ در آذر ماه 1402


نمودار و تغییرات قیمت قارچ در بازار بورس تهران آبان 1402

نمودار و میانگین قیمت قارچ سال 1402
جدول ریز قیمت روزانه قارچ در آبان

قیمت قارچ فله در سبد لوکس برابر با 94466 تومان، قارچ فله سبد درجه یک 91466 تومان، قارچ فله در کیسه 89466 تومان بود.

مانگین قیمت قارچ فله کیفیت متوسط 82000 تومان، قارچ فله درجه دو 68700 تومان و قارچ فله درجه سه 62933 تومان بود.

نمودار تغییرات قیمت قارچ در بورس تهران

نمودار قیمت قارچ در آبان 1402
در آبان‌ماه نیز مانند ماه قبل شاهد ثبات نسبی در بازار قارچ بودیم و قیمت قارچ در محدوده‌ای ثابت بود و گاهی نوسان کوچکی میکرد، البته این نوسانات نسبت به ماه پیش (مهر 1402) بسیار کمتر بود.

البته از قبل نیز این‌گونه پیش بینی میشد که با گذر از فصل گرما و خنک‌تر شدن هوا که منجر به متعادل شدن تولید قارچ میگردد، شاهد ثبات در بازار نیز باشیم.

قیمت قارچ در میادین میوه و تره بار به میزان 5000 تومان کاهش یافت. علت این امر می‌تواند کاهش قیمت قارچ نسبت به تابستان و ثابت ماندن در چند ماه اخیر باشد.


نمودار و میانه قیمت قارچ در بورس تهران مهر 1402

نمودار و میانگین قیمت قارچ سال 1402

میانگین قیمت قارچ فله در سبد لوکس 92500 تومان، قارچ فله سبد درجه یک 89500 تومان، قارچ فله در کیسه 87500 تومان بود.

قارچ فله با کیفیت متوسط با میانگین قیمت 82300 تومان، قارچ فله درجه دو 70366 تومان و قارچ فله درجه سه 65433 تومان خرید و فروش شد.

نمودار میانه قیمت قارچ در بورس تهران

نمودار تغییرات قیمت قارچ در مهر ماه 1402
در مهرماه مانند ماه قبل شاهد ثبات نسبی در بازار قارچ بودیم و قیمت قارچ در محدوده‌ای ثابت نوسان میکرد، ولی در کل شاهد افزایش یا کاهش شدید قیمت نبودیم.
در ابتدای ماه شاهد افزایش قیمت قارچ در میادین میوه و تره بار بودیم که در 2 نوبت اتفاق افتاد، که با توجه به روند ثبات قیمت در شهریور و مهر، دور از ذهن بود!


نمودار و میانگین قیمت قارچ در بورس تهران شهریور 1402

نمودار و میانگین قیمت قارچ سال 1402
جدول ریز قیمت قارچ در شهریور ماه 1402

قارچ فله در سبد لوکس با میانگین قیمت 94806 تومان، قارچ فله سبد درجه یک 91806 تومان، قارچ فله در کیسه 89806 تومان معامله شد.

قارچ فله با کیفیت متوسط 83612 تومان و قارچ فله درجه دو 70838 تومان، قارچ فله درجه سه 65741 تومان خرید و فروش شد.

نمودار میانگین قیمت قارچ در بورس تهران

نمودار تغییرات قیمت قارچ در شهریور ماه 1402
نمودار تغییرات قیمت قارچ در شهریور ماه 1402

در شهریور‌ماه بلاخره شیب تند سربالایی قیمت قارچ، هموار شد. تقریبا پس از 2 ماه که قیمت‌ها مرتبا در حال افزایش بود، شاهد ثبات تقریبی قیمت قارچ بودیم.

در اوایل شهریور بازار به صورت نوسانی بود و قیمت قارچ در همین روزها شکسته شد ولی مجددا قیمت‌ها متعادل شد.

یکی از دلایل عمده افزایش قیمت قارچ، گرمای بی‌سابقه تابستان امسال بود که سبب خارج شدن خیلی از واحد‌های کوچک و سنتی از مدار تولید شد.

در بسیاری از واحد‌های بزرگ نیز به دلیل مصرف زیاد انرژی هزینه‌های تولید افزایش یافت. از طرفی نیز گرمای هوا و خشکسالی باعث پایین آمدن کیفیت کلش و در نتیجه پایین آمدن کیفیت کمپوست قارچ شد. نتیجه این امر پایین آمدن کیفیت محصول و کاهش عرضه به بازار بود.

حالا با معتدل‌تر شدن دمای هوا برخی از مشکلاتی که سبب گران شدن قارچ میشد، رفع شده است و میزان تولید قارچ در حال افزایش و رسیدن به میزان متعادل است و در پی آن قیمت این محصول نیز کم کم متعادل و منطقی خواهد شد.

اما نکته قابل توجه در این ماه، 2 مرتبه افزایش قیمت قارچ در میادین میوه و تره‌بار، طبق نرخنامه‌های منتشر شده بود که در مقایسه با روند ثابت ماندن و حتی کاهش جزئی قیمت قارچ در بازار (بورس قارچ مهراباد) کمی عجیب و غیر قابل توجیه بود!


نمودار و میانگین قیمت قارچ در بورس تهران مرداد1402

جدول تغییرات قیمت قارچ در مرداد 1402
جدول تغییرات قیمت قارچ در مرداد 1402

قیمت قارچ در بازار بورس تهران برای مردادماه 1402 به این شرح بود:

قارچ فله در سبد لوکس 84897 تومان، قارچ فله سبد درجه یک 81896 تومان، قارچ فله در کیسه 79897 تومان

قارچ فله با کیفیت متوسط 73241 تومان، قارچ فله درجه دو 63172 و قارچ فله درجه سه 56828 تومان بود.

نمودار میانگین قیمت قارچ در بورس تهران

فضای خالی نمودار مربوط به روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی(5 و 6 مرداد) است، که بورس قارچ تعطیل بوده است و قیمتی اعلام نشده.

نمودار نوسانات قیمت قارچ در مرداد 1402
نمودار نوسانات قیمت قارچ در مرداد 1402

 

نمودار قیمت قارچ در مرداد‌ماه نیز مانند ماه قبل صعودی بود، در این ماه قیمت‌ها به صورت روز افزون افزایش یافت تا آنجا که بارها شاهد شکستن رکورد قیمت بودیم.

سازمان میادین و تره بار در ماه پیش 3 بار قیمت قارچ را افزایش داد و طی انتشار اعلامه‌ای ‌نرخ جدید قارچ را 10000 تومان افزایش داد. (معمولا افزایش قیمت در هر بار 2تا 3 هزار تومان است.)

معمولا قیمت مرغ و قارچ در بازار در یک حد است، در حال حاضر نیز تعادل بین قیمت مرغ و قارچ برقرار است.

افزایش کمپوست قارچ توسط انجمن صنفی تولیدکنندگان بستر پرورش قارچ، به احتمال زیاد افزایش قیمت قارچ را به دنبال خواهد داشت.


نمودار و نوسانات قیمت قارچ در بورس تهران تیر 1402

جدول ریز قیمت ماهیانه قارچ خوراکی

نوسانات قیمت برای قارچ خوراکی در بازار بورس تهران به این شرح بود:

قارچ در سبد لوکس 65935 تومان، قارچ فله سبد درجه یک 62935 تومان، قارچ فله در کیسه 61548 تومان

قارچ فله کیفیت متوسط 54032 تومان، قارچ فله درجه دو 46129 تومان و قارچ فله درجه سه 40871 تومان

نمودار نوسانات قیمت قارچ در بورس تهران

نمودار قیمت قارچ در تیر 1402
نمودار نواسانات قیمت قارچ در تیر ماه 1402

 

با توجه به گلایه‌های چندماه اخیر قارچ کاران، مبنی بر ثابت ماندن قیمت قارچ خوراکی، در مقابل تورم سراسری و افزایش هزینه‌های تولید، ظاهرا، در تیرماه سونامی تورم و گرانی به بازار قارچ خوراکی هم رسید!

اواخر ماه پیش (خرداد) ناگهان جهشی در قیمت قارچ اتفاق افتاد، که قیمت آن برای اولین بار از 60000 تومان بالاتر رفت (63 هزار تومان).

قیمت‌ها تا اواسط تیرماه تقریبا ثابت بود اما از 15ام افزایش قیمت داشتیم و رکود قیمت شکسته شد.

این روند افزایش قیمت باعث شد تا سازمان میادین و میوه و تره بار نیز در این ماه، 3 مرتبه  قیمت‌ها را افزایش دهد!

انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ناچار شد بر خلاف آنچه قبلا گفته شد ( عدم افزایش قیمت تا 6 ماه آینده) قیمت قارچ بسته بندی را افزایش دهد.


نمودار و میانه قیمت قارچ در بورس تهران خرداد 1402

جدول قیمت قارچ در خرداد ماه 1402
قارچ فله در سبد لوکس 57709 تومان، قارچ فله سبد درجه یک 54709 تومان، قارچ فله در کیسه 53710 تومان خرید و فروش شد.

قارچ فله کیفیت متوسط با میانگین قیمت 47870 تومان، قارچ فله درجه دو 39871 تومان و قارچ فله درجه سه 34516 تومان معامله شد.

نمودار میانه قیمت قارچ در بورس تهران

نمودار نوسانات قیمت قارچ در خرداد 1402
نمودار نوسانات قیمت قارچ در خرداد 1402

 

قیمت قارچ در ابتدای خرداد ثبات نسبی داشت، اما در اواخر ماه با یک نوسان شدید همراه شد که تقریبا یک هفته طول کشید.

مجددا در روزهای پایانی ماه، اوج گرفت و تا انتهای ماه در اوج ماند! حالا باید ببینیم ادامه این بالا ماندن قیمت در ماه بعد یعنی تیرماه، ادامه خواهد یافت یا خیر.

دلیل بالا رفتن اخیر قیمت قارچ، احتمالا به گرم شدن هوا بر میگردد، زیرا با گرم شدن هوا، واحدهای کوچک و سنتی که تجهیزات سرمایشی مناسب ندارند، از چرخه تولید خارج می شوند.

میزان عرضه در بازار کم می ‌شود و کاهش عرضه و ثابت ماندن تقاضا نتیجه‌ای جز افزایش قیمت ندارد.


نمودار و متوسط قیمت قارچ در بورس تهران اردیبهشت 1402

جدول قیمت قارچ خوراکی در بازار قارچ لشگری یا بورس قارچ اردیبهشت 1402

قارچ فله در سبد لوکس با متوسط قیمت 57580 تومان، قارچ فله سبد درجه یک 54580 تومان و قارچ فله در کیسه 53580 تومان بود.

قارچ فله با کیفیت متوسط 46451 تومان، قارچ فله درجه دو 38709 تومان و قارچ فله درجه سه 34161 تومان خرید و فروش شد.

نمودار متوسط قیمت قارچ در بورس تهران

نمودار قیمت قارچ خوراکی در بازار قارچ لشگری یا بورس قارچ اردیبهشت 1402

در ابتدا اردیبهشت‌ماه بعد از اتمام ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای خرید در بازار، شاهد افزایش قیمت قارچ خوراکی نیز بودیم. اما بعد از این افزایش، تقریبا قیمت‌ها ثابت شد. دو روز در اردیبهشت‌ماه قیمت قارچ رکورد زد و به 63000 تومان رسید.

جالب‌تر اینکه هر دوی این افزایش‌های ناگهانی قیمت و رکوردشکنی‌ها در روزهای پنجشنبه اتفاق افتاد! مورد دیگری نیز که تکرار شد کاهش قیمت در روزهای بعد از آن بود که البته پیش بینی هم میشد.

در روزهای پنجشنبه تقاضا افزایش می‌یابد و در نتیجه قیمت‌ها در بازار صعودی می‌شود. معمولا در روزهای دیگر هفته به قیمت قبلی خود بازمی‌گردد.


نمودار و میانگین قیمت قارچ در بورس تهران فروردین 1402

 

جدول قیمت قارچ در فروردین 1402
جدول قیمت قارچ در فروردین 1402

قارچ فله در سبد لوکس با میانگین قیمت 54689 تومان، قارچ فله درجه یک 51689 تومان، قارچ فله در کیسه 50689 تومان معامله شد.

قیمت قارچ فله با کیفیت متوسط 43620 تومان و قارچ فله درجه دو 34344 تومان، قارچ فله درجه سه 29896 تومان بود.

نمودار میانگین قیمت قارچ در بورس تهران

نمودار قیمت قارچ در فروردین 1402
نمودار قیمت قارچ در فروردین 1402

در فروردین‌ماه قیمت انواع قارچ خوراکی در بازار بورس تهران تقریبا ثابت بود و تلورانس اندکی داشت.

ما در تیم دانشنامه صنعت قارچ، هاگ تلاش کردیم تا به صورت مفصل در ارتباط با نمودار و میانگین قیمت قارچ سال 1402 و تحلیل نمودارها صحبت کنیم.

در ضمن برای اطلاع از قیمت قارچ دکمه‌ای در بورس تهران نیز قیمت‌ها را به صورت روزانه درج می‌نماییم.

در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می‌توانید به نمودار و میانگین قیمت قارچ مراجعه فرمایید.

 

4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا