اخبار علمی حوزه قارچ

درمان مسمومیت قارچ با گیاه خارمریم

ساخت داروی درمان مسمومیت ناشی از قارچ سمی با گیاه خارمریم

درمان مسمومیت قارچ با گیاه خارمریم، هرسال بعد از بارندگی‌های موسمی، گونه‌های قارچ سمی در استان‌های مختلف از جمله کرمانشاه، کردستان، لرستان،  زنجان و آذربایجان غربی رشد می‌کنند.

این قارچ‌ها از لحاظ ظاهری، شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آن‌ها توسط افراد عادی میسر نیست، به همین دلیل هرساله با تعداد زیادی مسمومیت با این قارچ‌ها در کشور مواجه هستیم.

دکتر حسن فلاح حسینی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده‌ی گیاهان دارویی با اشاره به این که مواد سمی این قارچ‌های خودرو در اثر پختن یا حرارت تخریب نمی‌شوند، گفت: افراد مسموم دارای علائمی مانند درد شکمی، استفراغ، سردرد، تب، نبض تند، ضربان نامنظم قلب، کاهش فشار خون و … است که حتی به دلیل مصرف اشتباه این گیاه مرگ هم گزارش شده است.

فلاح حسینی با بیان اینکه  سیلیمارین (ماده‌ی مؤثر گیاه خارمریم یا ماریتیغال) به طور گسترده‌ای در درمان مسمومیت ناشی از قارچ آمانیتا استفاده می‌شود، افزود: این درمان موجب کاهش مرگ و میر به میزان ۶۰  تا ۸۰ درصد در بیماران شده است.

هرساله با بارش های فصلی و اقلیم مناسب برای رشد قارچ شاهد مسمومیت افراد ناشی از استفاده از قارچ های خودرو و سمی هستیم. عدم آگاهی و اطلاع رسانی کافی اهمیت موضوع را تحت تأثیر و شاهد مرگ هموطنان عزیز در استان های مختلف کشور هستیم. برای حفظ جان خود و محیط زیست اکیدا از چیدن قارچ های وحشی و جنگلی  خودداری کنید.

اخبار عمومی و گزارش درباره قارچ ها را با هاگ دنبال کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا