انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

قارچ بولبیتیوس Bolbitius vitellinus

قارچ بولبیتیوس Bolbitius vitellinus قارچ کوچک رنگارنگ در چمنزارهای غنی و لبه های کنار جاده و گاهی اوقات روی خرده چوب های مرطوب نیز یافت می شود. یکی از کوتاه ترین قارچ های جهان است. این قارچ در کمتر از یک روز  از یک تخم زرد رنگ پرنده بر روی چوب به چتر کوچک مایل به صورتی سپس به یک قارچ متوسط قهوه ای ​​تا تیره و در هوای خشک گرم به قارچ اخرایی روشن تبدیل می شود.

آرایه شناسی

  • نام: قارچ زرده تخم مرغ 
  • نام علمی: Bolbitius Yellow
  • شاخه: Basidiomycota 
  • طبقه: Agaricomycetes 
  • راسته: Agaricales 
  • خانواده: Bolbitiaceae

این قارچ تا همین اواخر با نام Bolbitius vitellinus شناخته می شد اما اکنون با B.titubans ادغام و هنوز هم به عنوان قارچ زرده تخم مرغ شناخته می شود.

پراکنش قارچ بولبیتیوس

این قارچ کوچک علفزاری که در اکثر نقاط بریتانیا و ایرلند رایج و گسترده است، در سرتاسر سرزمین اصلی اروپا و همچنین در بسیاری از نقاط دیگر جهان از جمله آمریکای شمالی یافت می شود.

تاریخچه تاکسونومیک

این قارچ کوچک در سال 1789 توسط قارچ شناس فرانسوی ژان باپتیست فرانسوا پیر بولیار، که نام علمی Agaricus titubans را به آن داد، شناسایی شد. این قارچ در سال 1838 به Bolbitius titubans تغییر نام داد، زمانی که اکثر قارچ های تیغه دار (کلاهکدار) در ابتدا در جنس عظیم Agaricus قرار می گرفتند. سایر جنس ها توسط قارچ شناس سوئدی الیاس مگنوس فرایز گونه بسیار کمیاب Bolbitius titubans var. olivaceus در سال 2000 تعریف شد و اکنون قارچ  Yellow Fieldcap  به طور رسمی به عنوان Bolbitius titubans var. titubans شناخته می شود.

واژه شناسی

Bolbitius، نام جنس این قارچ به معنای “سرگین گاو” است. لقب titubans به معنای تلو تلو خوردن یا تزلزل است، و این قارچ های کوچک در واقع تمایل به خم شدن دارند و در نهایت به شکلی می افتند که می تواند به عنوان یک حرکت آهسته تعبیر شود!

راهنمای شناسایی:

کلاهک

در زمان بلوغ به قطر 1 تا 4 سانتی متر، کلاهک ها در ابتدا تخم مرغی شکل و زرد کرومی هستند، به زودی مانند چتر آفتابی در حین بلوغ منبسط می شوند و به سرعت از لبه خاکستری می شوند. سطح صاف و چسبناک است. گوشت کلاهک بسیار نازک است و به راحتی از لبه جدا می شود.

تیغه ها

آدنات و زرد کم رنگ، تیغه ها با فاصله متوسط ​​با بلوغ هاگ ها به رنگ دارچینی در می آیند.

ساقه

قطر 2 تا 4 میلی متر، سفید با رنگ زرد، نزدیک به راس کمی دانه‌دار و به‌عنوان پایه پرزدار، ساقه آن که حلقه ای ندارد توخالی و بسیار شکننده است.

هاگ

بیضوی، صاف، 11-15 x 6-9 میکرومتر.

 اسپور

دارچینی تا زنگ قهوه ای.

بو/طعم

متمایز نیست.

زیستگاه و نقش اکولوژیکی

این قارچ ساپروبیک، روی کاه پوسیده و در علفزارهای اخیرا کود دامی یافت می شود. گاهی اوقات روی خرده چوب پوسیده و در عرض دو روز پس از باران ظاهر می شود، اما پس ازباران کمی بیشتر از 24 ساعت ناپدید می شوند.

فصل رویش

ژوئن تا اکتبر در بریتانیا و ایرلند.

گونه های مشابه

Pluteus chrysophaeus  قارچی با ماندگاری بیشتری در طبیعت است. به جای روی چمن، روی چوب رشد می کند و هاگ های آن صورتی است تا قهوه ای دارچینی.

با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا