خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

خواص و فواید قارچ سرچماقی (Cordyceps)

قارچ های کیسه‌ای سرچماقی‌ به شکلهای متنوعی وجود دارند و هم به صورت دارویی و هم غذایی از آنها استفاده میشود. قارچ سرچماقی‌ (Cordyceps) سرده‌ ای از قارچ‌ های کیسه‌ ای و البته انگلی هستند که روی لارو حشرات رشد می کنند. هنگامی که این قارچ ها به میزبان خود حمله ور می شوند، بافت آن را جایگزین می کنند و به صورت ساقه های بلند و باریکی خارج از بدن میزبان جوانه می زنند. خواص قارچ کوردیسپس یا همان قارچ سرچماقی بسیار زیاد است و حتی گروهی از ورزشکاران چینی از آن برای دوپینگ استفاده میکردند.

قرن هاست که بقایای حشرات و قارچ‌ ها با دست جمع‌ آوری و خشک شده و در طب سنتی چین به منظور درمان خستگی مزمن، انواع بیماری ها، امراض کلیوی، تقویت سیستم ایمنی و حتی افزایش میل جنسی استفاده می‌ شود. مکمل ها و محصولات حاوی عصاره کوردیسپس به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارند، به طرز عجیبی محبوب شده اند. امروزه انواع این مکمل ها را می توان از طریق داروخانه های سراسر کشور خریداری کرد.

از بیش از 600 گونه مختلف کوردیسپس کشف شده، دو گونه Cordyceps sinensis و Cordyceps militaris بیشتر در تحقیقات علمی و درمانی مورد توجه قرار گرفته اند. مزایا و فواید زیر  با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا برای هر دو گونه معروف کوردیسپس به دست آمده‌اند:

تاثیر قارچ سر چماقی یا کوردیسپس در بهبود عملکرد ورزشی

یکی از مهمترین خواص قارچ کوردیسپس، افزایش  تولید مولکول آدنوزین تری فسفات (ATP) در بدن است. از آنجا که وجود این ترکیب برای رساندن انرژی به عضلات ضروری است، این عملکرد میتواند نحوه استفاده بدن از اکسیژن را به ویژه در حین ورزش بهبود ببخشد.

پژوهشها نشان داده که با مصرف قارچ کوردیسپس، حداکثر اکسیژن مصرفی شرکت‌کنندگان به میزان 7 درصد پس از مصرفه چهار ماه متوالی، افزایش می‌یابد. ورزشکاران چینی در المپیک 1993 از این قارچ استفاده کرده بودند و تا مدتها به رکوردی رسیدند که کسی نتوانست آن را بشکند.

خواص قارچ سر چماقی برای افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی

مطالعات نشان داده‌اند که از جالبترین خواص قارچ سرچماقی، این است که می‌تواند جریان خون را در کبد افزایش دهد و ماهیچه‌های اسکلتی را قادر می‌سازد بدون نیاز به ورزش، به پاکسازی لاکتات کمک در بدن بپردازند.

این امر در ورزشکاران سبب افزایش انرژی و امکان انجام تمرینات بیشتر را می‌دهد و به افراد مسن که خستگی شدید را تجربه می‌کنند، سرزندگی و عزت نفس بالاتری را هدیه می‌دهد.

فواید قارچ سرچماقی در تقویت سیستم ایمنی بدن

مشابه سایر قارچ‌های کاربردی، مکمل کوردیپس میتواند از عملکرد سالم ایمنی بدن پشتیبانی کند. محتوای پلی ساکارید آن سبب سلامت روده شده و به تعدیل سیستم ایمنی کمک می‌نماید. به عنوان یک قارچ آداپتوژن، کوردیسپس به بدن کمک می کند تا زمانی که عفونت یا التهاب بدن را به چالش می‌کشد، واکنش مناسب نشان دهد.

مدیریت دیابت نوع دو با مصرف قارچ سرچماقی

کوردیسپس حاوی نوع خاصی از قند است که میتواند به درمان دیابت کمک کند. از جالبترین خواص قارچ کوردیسپس این است که با تقلید از عملکرد انسولین، سطح قند خون را در محدوده سالم نگه دارد. حتی بعضی از شواهد نشان میدهند که این قارچ ها می‌توانند از بیماران در برابر اختلالات کلیوی هم محافظت کنند که از عوارض شایع دیابت محسوب می‌شود.

خواص قارچ کوردیسپس

تاثیر قارچ سرچماقی در بهبود عملکرد قلب 

مطالعات حاکی از این است که میتوان بهبود دسترسی به اکسیژن در خون، و حمایت از عملکرد قلب و سلامت تنفسی را جزو خواص قارچ سرچماقی دانست. یک پژوهش نشان داد که در یک آزمایش 28 روزه پس از مصرف قارچ کوردیپس همراه با ورزش با شدت بالا، مصرف کنندگان عملکرد بسیار بهتری در میزان مصرف اکسیژن و سطح لاکتات خون داشتند.

خواص دیگر قارچ کوردیسپس یا سرچماقی

گزارشهای محدود نشان میدهند که مصرف این قارچها در مبارزه با التهاب عروق و کمک به کاهش آن، همچنین مبارزه با انواع خاصی از سرطان‌ها موثر واقع شده اند. از آنجا که این تحقیقات هنوز بسیار اندک است، باید درباره تعمیم آن به عموم مردم محتاط بود. اما طب سنتی چینی بی اعتنا به این پژوهشها سالهاست که از قارچهای کوردیسپس استفاده میکند و نتایج بسیار خوبی هم گرفته است.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا