آموزش تولید و پرورش قارچ

آبیاری سالن پرورش قارچ + نکات مهم

یکی از مهم ترین مراحل در پرورش قارچ خوراکی دکمه ای انجام آبیاری در زمان، میزان و روش صحیح بر اساس سن سالن ، جنس خاک پوششی و اقلیم سالن است .

اولین مرحله ی آبیاری باید بلافاصله  بعد از  خاکدهی بستر یاحداکثر  یک تا دو روز بعد از خاک دهی صورت بگیرد .

 

آبیاری تکمیلی

در طول چند روز اولیه پس از خاکدهی  تا روز رافلینگ، عملیات آبیاری  تکمیلی تا جایی که خاک به  حداکثر ظرفیت نگهداری آب برسد ، ادامه خواهد یافت. حداکثر مقدار آبی که خاک درون خود نگه می دارد، ظرفیت نگه داری آب(WHC)  نامیده می شود .

توصیه می شود تا خاک پوششی  همه  آبی را که می تواند در خود نگه دارد ، در طی چند روز ابتدایی رشد میسیلیوم در خاک  به بستر اضافه شود.

با هدف رشد مطلوب میسیلیوم در خاک پوششی باید همیشه از سطح خاک  تا محل تماس خاک با کمپوست رطوبت ایده الی وجود داشته باشد و از آنجا که میسیلیوم در حین رشد اب را جذب خواهد کرد و بخشی از اب بستر نیز در اثر تبخیر  از دست خواهد رفت ، انجام صحیح آبیاری های تکمیلی بسیار حیاتی خواهد بود .

 نکات مهم آبیاری قارچ دکمه ای
نکات مهم آبیاری قارچ دکمه ای

رشد میسیلیوم وخشکی خاک

میسیلیوم ها  از کمپوست به سمت خاک رشد کرده و شروع به جذب آب می کند به طوری که  قسمتی از خاک پوششی که به کمپوست نزدیک تر است و جمعیت بیشتری از میسیلیوم در خود دارد ، سریع تر  از سایر قسمت ها  خشک خواهد شد.

اگر خاک پوششی  کمی خشک شود ، توانایی جذب و نگهداری آب را از دست خواهد داد و با این اتفاق  خاک پوششی  دیگر به عنوان مخزن آب عمل نکرده و قارچ های تولید شده  نرم و اسفنجی شده و از کیفیت آن کاسته خواهد شد.

اگر آب در خاک بیش از اندازه زیاد باشد ، رشد میسیلیوم کند و یا متوقف  می شود  که نتایج آن تاخیر درظهور کلاهک  و  در برخی مواقع حتی مرگ میسیلیوم خواهد بود.

آبیاری قارچ پرورشی

حدود هشت روز پس از هوادهی ممکن است  آبیاری های سبک برای بستر ض2روری احساس شود  و تا زمانی که  پین ها به اندازه نخود برسند ممکن است این آبیاری ها ی سبک ادامه داشته باشند .

با هدف کاهش میزان تبخیر از بستر و تاخیر در زمان ابیاری های اتی در مرحله هواهی، توصیه می شود رطوبت نسبی سالن بالا و در محدوده   نود و دو درصد  نگهداری شود.

در فلاش اول هنگامی که آبیار عملیات آبیاری را انجام می دهد باید  با حرکات  صحیح دست خود آب مورد نیاز بستر را به صورت یکنواخت بر روی بستر بریزد.

آبیاری در فلاش دوم

با توجه به سن سالن و جمعیت پین های در حال رشد بستر و حساسیت آنها به میزان اب ، ابیاری بستر در فلاش دوم  بصورت متفاوتی انجام می شود .  قارچ دکمه ای می تواند  آبیاری سنگین را  در زمانی که پین ها به اندازه ی  هفت میلی متر هستند را به خوبی تحمل کند .

به طور کلی  یک تا دو لیتر آب در این مرحله ، همه روزه برای هر کمپوست نیاز است . باید حداقل ده ساعت پیش از برداشت قارچ از بستر آبیاری انجام شود تا قارچ روی بستر فرصت کافی برای خشک شدن داشته باشد در غیر اینصورت آسیب های سنگینی به کیفیت محصول برداشتی وارد خواهد شد.

 نکات مهم آبیاری قارچ دکمه ای
نکات مهم آبیاری قارچ دکمه ای

استفاده از جریان هوا

پس از آبیاری  تا 2-4 ساعت از فن های سالن با سرعت بالا ( حدود 20-30%بیشتر از سرعت معمولی )استفاده  می شود تا کلاهک های قارچ در زمان کوتاه تری کاملا خشک شود.

تا قبل از  به کارگیری ادوات و ابزار نوین آبیاری در سالن های مدرن پرورش قارچ ، مقدار زیادی آب به هدر می رفت اما با شروع استفاده از این ادوات علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب و  زمانبندی مناسب آبرسانی به سطح کشت ، محصولات بیشتر و با کیفیت بهتری  تولید می شود .

می توانید مقالات بیشتر در زمینه آموزش تولید و پرورش قارچ را در همین بخش مطالعه نمایید.
3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا