اخبار اقتصادی صنعت قارچ

آخرین وضعیت تولید و بازار قارچ خوراکی در ایران

آیا قیمت قارچ افزایش می‌یابد؟

آخرین وضعیت تولید و بازار قارچ خوراکی در ایران، به گزارش خبرگزاری هاگ محمدحسن افشار درباره آخرین وضعیت تولید و بازار قارچ خوراکی، گفت: به خاطر شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند و اعمال محدودیت‌های ناشی از آن، تقاضا برای خرید قارچ با افت زیادی روبه‌رو شد بطوریکه قیمت آن را به نصف کاهش یافت. این شرایط باعث ضرر تولیدکنندگان و فروش در نقطه سربه‌سر ۱۲ هزار تومان شد. البته این کاهش فروش به تولیدکنندگان کامپوست هم منتقل شد و آنها نتوانستند کمپوست خود را بفروشند. بنابراین در حجم تولیدی خود  را ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش دادند.

او در ادامه گفت: اما پس از اواخر فروردین به‌نوعی الگوی مصرف قارچ تغییر کرد و گرایش به مصرف آن افزایش یافت که درنتیجه موجب افزایش قیمت شد اما به دلایلی که عرض کردم تولید کمپوس کاهش‌یافته بود. بنابراین ما در شرایطی هستیم که تولیدکنندگان قارچ و کمپوست با ظرفیت کامل خود فعالیت نمی‌کنند، درحال‌حاضر تقریباً تولید کمپوست با ۳۰ درصد کاهش به ۵۰۰ هزار تن رسیده است البته در مورد قارچ این کاهش اندکی بیشتر است.

عضو هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی گفت: در هفته‌های گذشته تولیدکنندگان کمپوست اعتراضی داشتند مبنی بر اینکه قیمت مواد اولیه افزایش‌یافته و درنتیجه باید قیمت نهایی کمپوست هم بیشتر شود. بنابراین بر اساس توافق ایجادشده قیمت کمپوست به ۱۴۲۰ تومان تغییر یافت که به راین اساس قیمت هر کیلو قارچ می‌بایست ۱۸ تومان باشد اما به دلیل شرایط کشور و کاهش قدرت خرید مردم ما حاضر به افزایش این مقدار نیستیم.

او اظهار کرد: بیشتر مصرف‌کنندگان قارچ جزء طبقه کارمند و حقوق‌بگیر جامعه هستند از همین روی در اوایل هرماه که حقوق آنها واریز می‌شود به دنبال آن تقاضا برای قارچ هم افزایش می‌یابد اما به‌تدریج که به اواخر ماه نزدیک می‌شویم از تقاضای آن کاسته می‌شود. متاسفانه مردم ما هنوز قارچ را به‌عنوان کالای ضروری نمی‌شناسند.

افشار در مورد صادرات قارچ گفت: خوشبختانه قارچ یک محصولی است که  ارزآوری زیادی دارد و ما همیشه به کشورهای همسایه به‌جز عربستان و ترکیه صادرات داشتیم. اما شرایط تحریم، جابه‌جایی ارز حاصل از آن و مسائل حمل‌ونقل باعث شده که این موضوع تحت تأثیر قرار بگیرد و همچنین شرایط کرونا باعث شده تا صادرات قارچ کشور تقریباً ۲۰ درصد کاهش یابد. اما امیدواریم با بهبود شرایط و بازگشایی دوباره تمامی مرزها رونق صادرات از سر گرفته شود.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا