دانش افزایی در حوزه قارچ

آشنایی با ارزش خوراکی و دارویی قارچ ها

قارچ ها غذای حاوی دارو محسوب می شوند

ارزش خوراکی و دارویی قارچ ها بسیار فراوان است. در لیست داروهای سنتی، کشورهایی نظیر چین، ژاپن و کره، قارچ‌های خوراکی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

اکنون نه تنها در این کشورها بلکه در اغلب کشورهای جهان ردپای قارچ‌ها را نه به جهت ارزش خوراکی بلکه به عنوان استفاده از خواص دارویی آن‌ها می‌توان یافت.

در حقیقت اهمیت روزافزون و جایگاه والای قارچ‌های خوراکی زمانی آشکار شد که بحث معالجه بیماری‌های لاعلاجی مانند ایدز و سرطان به میان آمد. نتیجه اینکه آنچه به اهمیت قارچ‌ها می‌افزاید فقط ارزش غذایی نیست بلکه باید ارزش و خواص دارویی قارچ‌ها را نیز در نظر گرفت. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها قارچ‌ها را فقط از دید یک ماده خوراکی نگاه نمی‌کنند.

جمعیت جهان رو به افزایش است . هرسال ده ها میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه می شود. پیش بینی می شود که تا سال  دو هزار و پنجاه جمعیت کره ی زمین به نه و نیم میلیارد نفر خواهد رسید.

آن چه انسان بیش از هر چیزی نیاز دارد، غذا است. قارچ ها غذای حاوی دارو محسوب می شوند و مدت هاست که خواص ضد توموری قارچ های خوراکی به اثبات رسیده است.

پلی ساکارید های موجود در قارچ خوراکی تولید انترفرون  interferon و انترلوکین  interleukin را در انسان افزایش داده و باعث تخریب سلول های سرطانی می شوند . قارچ های خوراکی به غذای سلامت و تندرستی  انسان  Health food شهرت یافته اند  ، که مصرف آن ها به عنوان یک غذای استثنایی به سلامت انسان کمک کرده و مقاومت بدن در برابر  بیماری ها را افزایش می دهد.

ارزش خوراکی و دارویی قارچ
ارزش خوراکی و دارویی قارچ

ارزش غذایی قارچ خوراکی

همان طور که قبلا نیز ذکر گردید ، صرف نظر از ارزش غذایی  دو قابلیت مهم در قارچ وجود دارد.

کاهش احتمالی بیماری و تنظیم  و بهینه سازی سلامت انسان ، جلوگیری از رشد نئوپلاسم ها  که منجر به تشکیل  تومور و ایجاد سرطان می شوند ، اولین بار در سال هزارونهصد و پنجاه و هفت  توسط لوگاس نشان داده شد .

او عصاره ی قارچ را به موشی که مبتلا به سرطان بود تزریق کرد  و با این عمل شانس زنده ماندن حیوان را افزایش داد ، بعد از این آزمایش بود که خاصیت آنتی تومور بقیه ی قارچ ها مورد بررسی قرار گرفت  و دانشمندان  به خواص دارویی قارچ ها به علت وجود ترکیبات بسیار اختصاصی پلی ساکاریدی  مانند بتاگلوکان  پی بردند .

یکی از این مواد که خاصیت بسیار ضد نئوپلاسمی  دارد، ماده ای به نام لنتینان است که در قارچ شیتاکه وجود دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن
ارزش خوراکی و دارویی قارچ

تقویت سیستم ایمنی بدن

این ماده با تحریک لنفوسیت ها و دیگر سلول های  فعال طبیعی  و تقویت سیستم  ایمنی بدن  از رشد سلول مولد تومور جلوگیری می کند.

بررسی ها اخیر وجود این ماده را در قارچ سفید دکمه ای نیز ثابت نموده است .
یئینگ Ying و همکارانش نشان دادند که عصاره ی  قارچ سفید دکمه ای حاوی پلی ساکارید هایی است که صد درصد از رشد و تکثیر سلول های مولد تومور جلوگیری می کند.

گروهی دیگر از ترکیب هایی به نام لکتین ها Lectins در قارچ ها یافت شدند که آن ها نیز دارای همین خواص هستند.
سرطان سینه و پروستات بیش از هر عامل دیگری  منجر به مرگ در زنان  و مردان می شوند.
تاثیر عصاره ی قارچ و هفت نوع گیاه برای جلوگیری از سرطان سینه  توسط دکتر چن مورد مطالعه قرارگرفت.

سلامت جسمانی انسان با مصرف سبزیجات

آزمایش های چندین ساله ی محققین  نشان داد که در بین کلیه ی موادی که انسان به مصرف می رساند، سبزی ها نقش کلیدی و مهمی را به عهده دارند.

در بین سبزی ها بروکلی و گوجه فرنگی نه تنها از نظر ارزش غذایی  بلکه از نظر  دارویی و تولید  آنتی اوکسیدانت  منابع سرشاری محسوب می شوند.
تحقیقاتی که توسط پروفسور رابرت فلمن  انجام شده ، قارچ نیز به لیست ( بروکلی و گوجه فرنگی ) اضافه شده است . و این سه را همراه با هم سوپر فود نام گذاری کرده اند.

ساخت عصاره برای نگهداری قارچ
ارزش خوراکی و دارویی قارچ

عصاره ی قارچ

دکتر چن نشان داد که عصاره ی قارچ  بیش از سایر گیاهان  می تواند از تشکیل سلول های سرطانی  جلوگیری کند .

در همین راستا آزمایش های انجام شده  برای جلوگیری از رشد سلول های مولد  سرطان پروستات  با استفاده از عصاره ی قارچ  نیز نتایج مثبتی را در بر داشته است .

مطالعه بر روی عصاره ی قارچ ها ، شناسایی  و اثرات مواد موجود در آن ها اکنون از جنبه ی آزمایشگاهی  و تست بر روی حیوانات فراتر رفته  و به صورت علمی و فراگیر در بسیاری از کشور ها مورد بهره برداری قرار گرفته است .

انواع قارچ ها

بیش از دوهزار و پانصدقارچ مختلف به صورت وحشی در طبیعت یافت می شود.

از این تعداد انواع قارچ فقط چند گونه ی قابل کشت به صورت مصنوعی  برای مصارف خوراکی و دارویی هستند که معروف ترین و پرفروش ترین قارچ پرورشی که در اغلب کشورها از جمله ایران کشت می شود ، قارچ دکمه ای سفید (  Agaricus bisporus ) است .

بیش از بیست و هشت درصد تولید جهانی قارچ متعلق به این گونه است که به صورت تازه ، کنسرو و منجمد به فروش می رسد.
ارزش غذایی قارچ و مصرف آن به همان اندازه که مصرفسبزی و میوه مفید است توصیه می شود.
دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آمریکا مطالعات زیادی انجام داده است . هدف از این تحقیقات دست یافتن به جیره ی غذایی سالانه ای است که خواص آن ها بتواند ضامن سلامت آن ها باشد.

منابع غذایی انواع ویتامین‌ ها
ارزش خوراکی و دارویی قارچ ها

ارزش دارویی و خوراکی قارچ ها

قارچ ها ارزش دارویی و خوراکی بالایی برای بدن انسان را سرشار هستند.

عناصر معدنی قارچ نیز بیش از سبزیجات و میوه‌ها است. قارچ منبع خوبی برای تأمین املاح مورد نیاز بدن مخصوصاً آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، مس، منگنز و سلنیوم محسوب می‌شود.

در ترکیب قارچ اسیدهای نوکلئیک دیده می شود، ضمن اینکه اسیدهای نوکلئیک آن‌ها آن‌قدر زیاد نیست که مصرف آن‌ها برای انسان محدودیت ایجاد نماید.

مقالات بسیار زیادی از ارزش دارویی قارچ در ارتباط با بتا گلوکان قارچ‌ها و خاصیت ضد توموری آن به چاپ رسیده است. در حقیقت پلی‌ساکارید هایی مانند لنتینان و بتاگلوکان که قبلاً در قارچ‌های شیتاکه، شناسایی شده بود از قارچ دکمه‌ای نیز جدا شده است.

پتاسیم در قارچ

تولید انرژی کم ، بدون چربی، نمک ، فیبر زیاد  و غنب بودن از ویتامین های ب و پتاسیم از نکات مثبت قارچ ها به حساب می آید .

به علاوه قارچ ها  حاوی مواد دیگری نیز هستند که انسان را در برابر بیماری ها مصون و ایمن می کنند.
آمار مصرف قارچ در انگلستان نشان می دهد که از سال ۱۹۷۵ تاکنون مصرف قارچ  به دو برابر و نیم افزایش یافته است .

قارچ دکمه ای منبع خوبی  از عناصری مانند سدیم ، پتاسیم ، فسفر  و آنتی اکسیدانت است  که این عناصر و مواد  قادرند  حساسیت را نسبت به  سرطان سینه  کاهش دهند.

در سال ۲۰۰۹ آزمایشی بر روی دو هزار زن  انجام گرفت  و نشان داد که  آن دسته از بیمارانی که در جیره ی روزانه ی قارچ تازه مصرف نموده اند ، احتمال مبتلا شدن آن ها به بیماری سرطان سینه  شصت و چهاد درصد کاهش پیدا کرده است .

مصرف انواع سبزیجات

در انگلستان ، دولت برای  تشویق مردم به خوردن بیشتر سبزی و میوه برنامه ای به نام یک روز پنج بار را ارئه کرده است، منظور مصرف پنج بار میوه  و انواع سبزی  در یک روز است  که قارچ نیز شامل آن می شود . با این برنامه نه تنها مصرف سبزی ها ی یبز  و میوه های تازه افزایش یافته ، بلکه مصرف پیاز ، هویج ، خیار و قارچ نیز افزایش چشمگیری داشته است .

مقدار اسید چرب اشباع و کربوهیدرات  که حاوی کالری زیاد هستند در قارچ ها بسیار کم یافت می شود .

کالری ، سدیم و کلسترول کم قارچ ها  از آن ها رژیم  مناسبی را برای افراد چاق ، دارای فشار خون  و ناراحتی های قلبی فراهم می سازد.

قارچ‌های دارویی

در واقع بسیاری از مواد مؤثری که در قارچ‌های دارویی گزارش داده شده در قارچ دکمه‌ای نیز یافت می‌شود.
این مواد اصطلاحاً به مواد فعال بیولوژیک معروف‌اند و عملکرد آن‌ها به سیستم دفاعی بدن انسان مربوط می‌شود که شامل تحریک و تشویق ماکروفاژها، سلول‌های T و سلول‌هایی که به صورت طبیعی باعث از بین بردن آنتی‌ژن‌ها می‌گردند می‌شود.

قارچ صدفی Oyster Mushrooms

یکی دیگر از قارچ‌های پرطرفدار است که در اغلب کشورها کشت می‌شود و بعد از قارچ دکمه‌ای بیشترین تولید را به خود اختصاص داده است.
قارچ صدفی به علت داشتن ارگوتیونئین ergothioneine دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانت زیاد است.
کاهش کلسترول بد، افزایش قوای دفاعی و تنظیم وزن از خواص دارویی قارچ صدفی بشمار می‌آید.
ازجمله این قارچ‌ها که در ژاپن و کشورهای آمریکای جنوبی بسیار پرطرفدار و مورد توجه عموم قرار دارد قارچ خوراکی آگاریکوس بلازی Agaricus blazei است. این قارچ علاوه بر دارا بودن خواص ضد توموری و نیز ضد آلرژی برای کاهش کلسترول و قند خون توصیه می‌شود.
 تهیه و تنظیم : دکترریاحی
با هاگ و سری مقالات دانش افزایی در حوزه قارچ همراه باشید.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا