آشنایی با سموم مورد استفاده در صنعت قارچ

آشنایی با سموم و مواد شیمیایی

معرفی سموم قارچ کش درسالن پرورش قارچ ایران

آشنایی با سموم و مواد شیمیایی که در صنعت تولید قارچ کاربرد دارند در این مقاله آشنا می شویم. در این بخش تنها سموم قارچ کشی که عمدتاً درسالن پرورش قارچ ایران مصرف می‌شود معرفی خواهد شد.

گروه اول: قارچ‌کش‌ها Fungicides

کاربندازیم Carbendazim

کاربندازیم سم قارچ‌کش سیستمیکی از گروه بنزویمیدازول ها است،  که در صنعت پرورش قارچ برای کنترل و مبارزه با بیماری‌های نظیر کپک سبز (Trichoderma sppتارعنکبوتی (Dactyliom) و مایکاگون (Wet bubble) توصیه می‌شود. دوره کارنس این سم ۴ تا ۱۴ روز و LD50= ۵۰۰۰-۱۵۰۰۰mg/kg  است. این سم در بازار بانام استمپور و باویستین نیز شناخته می‌شود. عمدتاً این سم به‌صورت پودر قابل‌حل در آب ۵۰ یا ۶۰% (Wettable Powder) و به رنگ سفید، شیری و حتی صورتی و قرمز یافت می‌شود. استفاده از انواع رنگی ممکن است سبب رنگین شدن قارچ بر روی بستر شود. میزان مصرف آن ۵/۲ گرم در مترمربع است.

در بازار ترکیب دیگری از کاربندازیم ۵/۱۷% باLD۵۰= ۵۰۰۰ mg/kg با دوره کارنس کوتاه مدت نیز وجود دارد.

کاربندازیم Carbendazim
آشنایی با سموم و مواد شیمیایی

قارچ‌کش بنومیل Benomyl

این سم قارچ‌کش نیز سیتمیک از گروه بنزویمیدازول ها است که مشابه سم کاربندازیم در صنعت پرورش قارچ برای مبارزه و کنترل کپک‌هایی نظیر کپک سبز، تارعنکبوتی توصیه می‌شود. دوره کارنس آن ۱۴ روز است. LD۵۰= ۱۰۰۰۰mg/kg و میزان سمی بودن آن بر انسان و حیوانات بسیارکم است. در بازار بانام “بنلت نیز شناخته می‌شود. این قارچ‌کش به‌صورت پودر قابل‌حل در آب  (۵۰% w.p) در بازار یافت می‌شود.

میزان مصرف آن ۵/۲ گرم در مترمربع توصیه‌شده است.

قارچ‌کش پرکلراز منگنز

این قارچ کش از گره ایمیدازولها بوده و دارای طیف وسیعی است. در صنعت قارچ عمدتاً برای مبارزه با بیماری Dry bubble یا ورتیسیلیوم به‌کار گرفته می‌شود.

LD۵۰  این قارچ کش در حدود mg/ kg  ۲۷۰۰  است و قادر خواهد بود بر طیف وسیعی از بیماری‌های قارچی نظیر :حباب خشک، حباب‌تر، تارعنکبوتی و کپک سبز ( تریکودرما) مؤثر خواهد شود.

این قارچ‌کش در بازار بانام‌های تجاری  اسپورگن و آکورد و به‌صورت پودر قابل‌حل در آب (w.p۵۰%) وجود دارد. میزان مصرف آن ۹/۰ گرم در متر مربع و از شروع رشد میسیلیوم در خاک (پس از اتمام خاک‌دهی) توصیه مصرف می‌شود و دوره کارنس آن  ۸-۱۰ روز است.

جهت مطالعه مطالب بیشتر می توانید به هاگ بخش آشنایی با سموم مورد استفاده در صنعت قارچ مراجعه نمایید.

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا