قارچ های خوراکی

آشنایی با قارچ کلاهک شرابی

قارچ کلاهک شرابی با اسم Stropharia rugosoannulata را غول باغ، یا قارچ شرابی یا کینگ استروفاریا هم می‌شناسند، این قارچ از خانواده Strophariaceae است که در اروپا و آمریکای شمالی یافت می‌شود و به استرالیا و نیوزیلند هم وارد شده و در بسیاری کشورهای دیگر هم امروزه گزارش شده است.

ویژگیهای عمومی قارچ کلاهک شرابی

این قارچ را به صورت تجاری هم کشت می‌کنند و در کلمبیا طرفداران زیادی دارد. ارتفاع آن معمولا تا 20 سانتی‌متر هم می‌رسد، و پهنای کلاهک محدب قرمز مایل به قهوه‌ای آن تا 30 سانتی‌متر نیز رشد می‌کند.تیغه‌های آن در ابتدا رنگ پریده، سپس خاکستری و در نهایت به رنگ بنفش مایل به قهوه ای تیره هستند. گوشت قارچ کلاهک شرابی سفت سفید است، و ساقه بلند آن دارای یک حلقه چروکیده است به همین خاطر گاهی به آن “حلقه چین خورده” هم می‌گویند.

در تابستان و پاییز روی تراشه های چوب در سراسر آمریکای شمالی و بسیاری از نقاط جهان یافت می‌شود. کینگ استروفاریا که توسط برخی از نویسندگان بسیار خوشمزه توصیف شده ، و به راحتی در محیطی مشابه با محیطی که به طور طبیعی روی آن رشد می کند، کشت می‌شود. تجربه نشان داده کشت تجاری آن در ضایعات ذرت بسیار بهتر و راحتتر رخ می‌دهد.

قارچ کلاهک شرابی

نحوه شناسایی قارچ‌های کلاهک شرابی

اگر به دنبال قارچ‌های کلاهک شرابی در طبیعت هستید، معمولاً آنها را  از اواخر تابستان تا اوایل پاییز در بقایای چوبی خواهید دید. وقتی که جوان هستند می‌توانید آن‌ها را از روی کلاه‌های شرابی رنگ قرمزشان شناسایی کنید، اما وقتی بالغ می‌شوند به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آیند.

قارچ کلاهک شرابی در هنگام کودکی با کلاه‌های زنگوله ای شکل، ساقه‌های ضخیم و تیغه‌های رنگ پریده به طرز جذابی شبیه به آن چیزی است که در کارتون‌ها به عنوان قارچ می‌بینید. با بزرگتر شدن، کلاهش صاف می‌شود و تیغه‌هایش به رنگ خاکستری مایل به ارغوانی درمی‌آید. اگر کاملا رشد کند می‌توان به ارتفاع حدود 15 سانتی متر برسد.

خوشبختانه، هیچ قارچ سمی وجود ندارد که به راحتی با قارچ های کلاهک شرابی اشتباه گرفته شود، بنابراین اگر آن را پیدا کردی با خیال راحت نوش جان کنید.

قارچ کلاهک شرابی

قارچ های کلاهک شرابی چه طعمی دارند؟

آنها بیشتر به طعم آجیلی یا طعمی شبیه سیب زمینی هستند و به عنوان جایگزین گوشت در غذاهای گیاهی استفاده می‌شوند. می‌توان آنها را خام خورد، اما استفاده از آنها به صورت پخته شده رایجتر است. زیرا در هنگام پخت هم طعم قویتری پیدا می‌کنند و هم در کنار سایر مواد خوراکی دلپذیرتر می‌شوند.

قارچ کلاهک شرابی

با قارچ های خوراکی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا