اخبار علمی حوزه قارچ

افزایش ماندگاری قارچ با بسته بندی جدید

نگهداری قارچ به مدت 18 روز

افزایش ماندگاری قارچ ها یکی از مواردی است که میتواند به کاهش ضایعات مواد غذایی و صادرات بیشتر این ماده غذایی، کمک شایانی نماید. قارچ‌ها ماندگاری بسیار کوتاهی دارند و معمولاً فقط چند روز کیفیت خود را حفظ میکنند. پس از آن از نظر ظاهر و طعم، افت کیفیت را در قارچ شاهد هستیم. به دلیل ماندگاری کم، معمولا قارچ را بصورت تازه نمیتوان به فواصل دور صادر کرد. تولیدکنندگان و حمل‌کنندگان دائماً با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و تلاش می‌کنند تا ماندگاری قارچ را بهبود بخشند و ضایعات را کمتر کنند.

قارچ‌ها دارای فعالیت متابولیک و سرعت تنفس بالایی هستند که به آنها عمر مفید کوتاهی در حد چند روز می دهد. آنها همچنین در طول فرآیند تنفس رطوبت زیادی تولید می کنند که باعث پوسیدگی باکتریایی می شود. از طرف دیگر، آنها مستعد کم‌آب شدن هستند که باعث چروک شدن (پیر شدن) آنها می شود و در اثر اکسیداسیون تغییر رنگ می دهند. قارچ های ورقه شده (اسلایس) حتی بیشتر در معرض کاهش سریع کیفیت و فساد هستند.

 

اما به تازگی راه حلی برای این مشکل پیدا شده است! شرکت بسته‌بندی StePacPPC، نوع جدیدی از بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌ شده (MAP) را بطور خاص برای افزایش ماندگاری قارچ‌ ها عرضه می‌کند. هدف این بسته بندی جدید محافظت از طیف وسیعی از قارچ‌های تازه و اسلایس شده میباشد. این بسته‌بندی جدید علاوه بر محافظت از قارچ دکمه‌ای باعث افزایش ماندگاری قارچ های دیگر نظیر شیتاکه، صدفی، یال شیر و پورتوبلا نیز میشود.

بسته بندی جدید و سفارشی شده شرکت StePacPPC مستقر در اسرائیل، با کند کردن سرعت تنفس قارچ، نرخ انتقال بخار آب را کاهش میدهد که سبب کاهش دهیدراتاسیون و همچنین خروج رطوبت اضافی بسته‌بندی میشود. در نتیجه با حفظ طعم، بافت و ارزش غذایی، جلوگیری از کاهش رطوبت و وزن به حفظ ظاهر طبیعی‌ محصولات و افزایش ماندگاری قارچ ها کمک میکند.

 

پتانسیل قارچ در بازار جهانی

رونی سوفر، معاون بازاریابی شرکت میگوید: در دهه گذشته، تقاضای مصرف کنندگان برای انواع قارچهای خوراکی افزایش یافته است و برخی گونه‌های قارچ اگزوتیک نیز وارد جریان اصلی بازار شده‌اند. بر اساس داده های موسسه تحقیقاتی Emergen Research مستقر در ایالات متحده، ارزش بازار قارچ در سراسر جهان در سال 2021 معادل 50.4 میلیارد دلار بود. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان انتظار می رود این رقم تا سال 2030 دو برابر شود!

با این حال، ماندگاری کوتاه قارچ‌ها به عنوان یک مانع برای دستیابی به پتانسیل کامل این محصول، در بازار میباشد. این بسته‌بندی تولیدکنندگان و پخش‌کننده ها را قادر می‌سازد تامحصولات قارچی را زمان‌ طولانی‌تری ذخیره‌سازی کنند و به نقاط دورتری ارسال نمایند. این امر به نوبه خود بازارپذیری و تجربه مصرف‌کننده را افزایش میدهد.

بسته بندی جدید برای افزایش ماندگاری قارچ ها

ما ابتدا این طرح را در زمان همه‌گیری کووید19 در برخی مزارع قارچ صدفی، آزمایش کردیم و توانستیم به کشاورزان کمک کنیم تا محصولات خود را به مدت بیشتری نگه دارند. این شیوه جدید برای طولانی‌تر شدن زمان ذخیره‌سازی قارچ در سردخانه و کاهش موثر ضایعات مفید بود. سپس این محصول مورد توجه شرکت‌های خدمات غذایی واقع در آمریکای شمالی، مانند هتل‌ها و رستوران‌ها قرار گرفت.

 

راه حل افزایش ماندگاری قارچ

دکتر گری وارد سرپرست این پروژه در اینباره میگوید: بسته‌بندی جدید ما می‌تواند عمر مفید قارچ‌ها را از چند روز به بیش از 2 هفته (18 روز) افزایش دهد و ضایعات را تا 35٪ کاهش دهد.
لایه جدیدی که ما برای بسته‌بندی قارچ تولید کرده‌ایم با نام تجاری Xflow™ ثبت شده است. این لایه در واقع نوعی پلیمر پیشرفته (پلی یورتان هوشمند) با طیف وسیعی از نرخ انتقال بخار آب (WVTR) برای مدیریت رطوبت است و توانایی‌ زیادی برای حفظ تازگی و ظاهر سالم قارچ‌ها دارد.

برای محصولاتی نظیر قارچ که به رطوبت حساس هستند، مهم است که رطوبت اضافی را از فضای بسته بندی حذف کنید. اما اگر بیش از حد رطوبت را حذف کنید، باعث پیر شدن و کوچک شدن قارچ ها میشود. بهینه سازی میزان رطوبت (WVTR) مطابق با محصولی که در بسته‌بندی است و وکیوم کردن آن به شیوه MAP، در حوزه تخصص ماست.این بسته‌بندی نه تنها رطوبت را درون قارچ نگه میدارد، بلکه رطوبت اضافی داخل بسته را دفع می کند.

همچنین مشتریان می‌توانند لایه‌های حاوی 30 درصد مواد بازیافتی را برای حفاظت از محیط زیست انتخاب کنند. با این روش ما 94.7 درصد، مصرف پلاستیک را در محصولات خود کاهش میدهیم.

قرار است تا Xflow، بسته‌بندی جدیدی که منجر به افزایش ماندگاری قارچ میشود، در نمایشگاه Fruit Logistica که در تاریخ 7 الی 9 فبریه 2024 در برلین برگزار میگردد، به نمایش گذاشته شود. غرفه شماره #C22 مربوط به شرکت StePacPPC در سالن 5.2 واقع میباشد.

تماس با شرکت StePacPPC
info@StePacppc.com
www.StePacppc.com

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: prnewswire.com و packagingeurope.com و foodnavigator.com و freshplaza.com و asiafoodjournal.com

 

جدیدترین و بروزترین اخبار علمی در حوزه قارچ ها را در مجله خبری آموزشی هاگ مطالعه نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا