مقالات کاربردی در حوزه قارچ

آموزش کامل مرحله به مرحله پرورش و کاشت قارچ در گلدان

آموزش کامل پرورش و کاشت قارچ در گلدان مرحله به مرحله همراه با ما باشید.

 مراحل پرورش و کاشت قارچ در گلدان

به طور کلی رشد و نمو قارچ با استفاده از بذر اتفاق نمی افتد بلکه آن ها از طریق هاگ رشد می کنند. هاگ یا اسپور آن قدر کوچک است که از طریق چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. در نظر داشته باشید که پرورش قارچ از طریق اسپور طولانی تر از زمانی است که ما یک بذر را در گلدان می کاریم. اگر قصد کاشت قارچ در گلدان را دارید، می توانید به سهولت اسپور ها را از فروشگاه تهیه کنید اما اگر می خواهید قارچ ها با سرعت بیشتری رشد کنند، امکان تهیه ی بذر نیز وجود دارد. پرورش بذر علاوه بر زمان کوتاه، آسان تر نیز است.

بهترین زمان برای کاشت قارچ در گلدان

به طور کلی بهترین زمان می تواند از مهر تا آذر ماه باشد ولی اگر در محل کاشت گیاه ایجاد تهویه مناسب را دارید، می توانید هر زمان از سال که دوست داشته باشید اقدام به کاشت قارچ کنید.

 انواع قارچ مناسب پرورش در گلدان

در نظر داشته باشید که گونه های مختلف و متنوعی از قارچ ها رو می توانید در گلدان پرورش دهید که بهترین آن ها در زیر بیان شده است توجه داشته باشید که گونه شیتاکه جزو گونه های بسیار گران است که شامل:

_ انتخاب گلدان مناسب

به طور کلی برای کاشت قارچ گلدان مناسبی (با حداقل قطر ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر) را انتخاب کنید. گلدان را توسط ترکیباتی مثل چوب سخت، گندم یا ذرت پر کنید. به علت و دلیل نبود کلروفیل در قارچ ها، غذای آن ها از محیط اطراف تامین می شود. در ضمن می توان از فروشگاه های وسایل کشاورزی خاک مخصوص کاشت قار چ هم تهیه کنید.

_ پرورش قارچ در گلدان

در نظر داشته باشید که محیط کشتی را که قرار است قارچ در آن رشد کند (گلدان) استریل کنید. استریل کردن باعث می شود که هیچ میکروب مضری مانع رشد قارچ، نشود. و در نهایت بتوانیم قارچ ها را سالم برداشت کنیم. یکی از راه و روش های استریل کردن مایکروویو است. بالا بودن دما برای ۲ تا ۳ دقیقه، میکروب ها را نابود می کند و یا می توایند از مایع ظرف شویی و الکل برای شستن ظرف استفاده کنید.

 

_ کاشت بذر ها

در نظر داشته باشید که باید سعی کنید گلدانی که برای کاشت انتخاب می کنید، عمق کمی داشته باشد. اما سطح باید زیاد باشد که قارچ بتواند به خوبی رشد و نمو کند. حالا نوبت به این رسیده که گلدان را پر کنید. بذر ها را با هم ترکیب کنید. بعد از کاشت بذر ها، گلدان را به مکان گرمی منتقل کنید. قارچ علاقه ای به نور ندارد پس گلدان را در قسمت کم نور خانه قرار دهید. حضور گلدان در مکان های تاریک، باعث رشد باکتری میسیلیوم می شود. اگر میسیلیوم نباشد، رشد و پرورش قارچ به خوبی و به درستی صورت نمی گیرد.

_ بررسی گلدان

در نظر داشته باشید که وقتی حدود دو هفته از زمان کاشت گذشت، لازم است بررسی صورت بگیرد. اگر ریش ریش های سفید را در سطح گلدان مشاهده کردید، پس یعنی رشد قارچ شروع شده است. لازم به ذکر است که زمان ظاهر شدن ریش ریش های سفید، بین دو تا چهار هفته است. گلدان را به مکان تاریکی که دمای آن حدود ۱۳ درجه ی سانتی گراد باشد انتقال دهید. توجه کنید در صورت مشاهده ی لکه ی سبز یا قهوه ای در سطح گلدان آن را دور بریزید. روی گلدان مقداری آب بپاشید. روی خاک را توسط پارچه ای که نم دار شده بپوشانید.

_ رشد قارچ در گلدان

به طور کلی گلدان در این مرحله به حرارت اندکی احتیاج دارد. حرارت موجب رشد بهتر خواهد شد. فراموش نکنید که سطح خاک را مرتب به مرتب آبیاری کنید تا خاک رطوبت کافی داشته باشد. اما از آبیاری بیش از حد نیز خودداری و جلوگیری کنید. قارچ محیط های سرد را ترجیح می دهد. برای همین اجازه ندهید که دما از ۲۱ درجه ی سانتی گراد فراتر برود. در دمای کم تر از این مقدار هم مشکلی برای رشد قارچ به وجود نمی آید.

_ پروش قارچ در گلدان

در مجموع باید حدود ۳ هفته بگذرد تا قارچ های کوچک روی گلدان ایجاد شوند. در تمام مراحل آبیاری سطح خاک را فراموش نکنید تا رشد قارچ ها تداوم یابد. بعد از رشد کامل کلاهک و پایه، قارچ ها آماده ی برداشت هستند.

مقالات کاربردی در حوزه قارچ را در هاگ مطالعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا