قارچ‌ های دارویی

آشنایی کامل با قارچ آگاریک قیفی خاکستری + آرایه شناسی

آرایه شناسی

  • فرمانرو: Fungi
  • راسته: Basidiomycota
  • دسته: Agaricomycetes
  • رده: Agaricales
  • تیره: Tricholomataceae
  • جنس: Clitocybe
  • گونه: C. nebularis
  • نام علمی: Clitocybe nebularis

مترادف

  1. (Agaricus nebularis Batsch (1789
  2. (Gymnopus nebularis (Batsch) Gray (1821
  3. (Omphalia nebularis (Batsch) Quél. (1886
  4. (Lepista nebularis (Fr.) Harmaja (1974

پراکنش در ایران: تاکنون وجود قارچ آگاریک قیفی خاکستری در پوشش‌های جنگلی استان‌های مازندران، گلستان، گیلان و جنگل‌های ارسباران در آذربایجان شرقی به اثبات رسیده است.
زمان رویش: پاییز.

کلاهک قارچ آگاریک قیفی خاکستری

کلاهک به قطر ۲۰-۵ سانتی متر و در ابتدا نیم کروی سپس به شکل محدب و در نهایت صاف و با فرورفتگی مرکزی دیده می‌شود. رنگ سطح کلاهک اغلب خاکستری تا خاکستری قهوه‌ای دیده می‌شود. حاشیه‌ی کلاهک کاملاً به طرف داخل دارای پیچ خوردگی است.

پایه

پایه‌ی مرکزی، به طول ۱۳-۵ سانتی متر 3/5 – 2 سانتی متر بوده و در قسمت تحتانی به طور چشمگیری بزرگ شده حالت متورم به خود گرفته است.

در انتهای پایه، پوشش میسلیومی سفید رنگ قابل قابل رؤیت است. رنگ پایه سفید تا کرمی است. تیغه‌ها به رنگ کرمی، متراکم و دارای رشد محدودی بر روی پایه هستند.

اسپورها

اسپورها بیضوی، غیرآمیلوئیدی و به‌اندازه‌ی ۵/۴-۳ * ۸-۶ میکرومتر می‌باشند. نقش اسپوری به رنگ زرد روشن است. سیستیدیوم در این‌گونه دیده نمی‌شود. سلول‌ها دارای قوس اتصال در محل دیوارهی عرضی‌اند.

بیش از پنجاه سال قبل، Lofgren و همکاران ترکیب آنتی‌بیوتیکی با نام نبولارین (nebularine) از بازیدیوکارپ های قارچ C.nebularis استخراج، شناسایی و معرفی کردند. (1954.Lfgren et al) این ترکیب با ساختمان شیمیایی purine 9-b-D-ribofuranoside در ابتدا تنها به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک در برابر دسته‌ای از باکتری‌ها شناخته شد، اما پس‌ازآن و به دنبال انجام تحقیقات وسیع، گستره‌ی جدیدی از عملکردهای نبولارین شناسایی‌شده و حتی ترکیبات مؤثر دیگری بر اساس نبولارین سنتز و معرفی گردید.

با توجه به قابلیت نبولارین در ممانعت از فعالیت آنزیم آدنیلیل سیکلاز (Adenylyl Cyclase) احتمال داده می‌شود که این ترکیب بتواند در درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش غلظت cAMP نظیر پارکینسون و شیزوفرنی مفید واقع گردد.

همچنین نبولارین به عنوان یک بازدارنده در برابر تکثیر ویروس آنفلوانزای B نیز شناخته شده است. (baker and khan 2004)

نتایج یک تحقیق دیگر نیز نشان دهنده‌ی تأثیر درمانی نبولارین در کنار Nitrobenzylthioinosine Monophob-‘5 در کنترل رشد سلولهای سرطانی در موش‌های آزمایشگاهی بود. (Lynch et al.1981) بر اساس ساختار شیمیایی و عملکرد نبولارین، ترکیب دیگری تحت عنوان زبولارین (Zebularine) معرفی گردید.

زبولارین به عنوان یک بازدارنده در برابر آنزیم سایتیدین دآمیناز (Cytidine Deaminase: CDA) عمل می‌کند. با توجه به دخالت این آنزیم در فرآیند سرطانی شدن سلول‌ها، زبولارین می‌تواند به عنوان یک ترکیب مؤثر در برنامه‌های کنترل و درمان انواع تومورها مورد بررسی قرار گیرد. (2005.Marquez et al)

ترکیبات قارچ آگاریک قیفی خاکستری

نقش سیستئین پروتئازها در بروز دسته‌ای از بیماری‌ها از جمله ایجاد تومورهای مختلف، متاستاز غدد سرطانی و روماتوئید آرتریت به اثبات رسیده است.

از این رو ترکیبات ممانعت کننده از فعالیت سیستئین پروتئازها تحت عنوان Cystein Protease Inhibitors اهمیت ویژه‌ای در کنترل و درمان دسته‌ای از بیماری‌ها دارا هستند.

تاکنون گروههای مختلفی از ترکیبات بازدارنده‌ی فعالیت سیستئین پروتئازها شناسایی شده است. ترکیبی تحت عنوان Clitocypin از کلاهک قارچ C.nebularis استخراج گردید که این ترکیب به عنوان بازدارنده‌ی فعالیت سیستئین پروتئازها شناسایی شد.

این ترکیب نخستین ترکیب شناسایی شده به عنوان بازدارندهی فعالیت سیستئین پروتئازها، در قارچها می‌باشد. عملکرد کلیتوسییپین، تشابهی با سایر بازدارنده‌ها از خود نشان نمی‌دهد. (2000,.Brzin et al)

اخیراً پروتئینی از گروه Ricin B-like Lectin از قارچ C.nebularis استخراج شده است که می‌تواند از طریق اتصال به رسپتورهای کربوهیدرات در سلول‌های سرطانی T در انسان در کنترل تکثیر این سلول‌ها نقش داشته باشد (Pohleven et al. 2008).

با قارچ های دارویی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا