دانستنی‌ها درباره قارچ

آیا مصرف قارچ در دوره بارداری خطرناک است؟

تاثیر قارچ خوراکی در بارداری

در میان گزینه‌های غذایی، قارچ از جمله مغذی‌ترین مواد غذایی خوراکی است. خوردن قارچ در بارداری سوال متداول بانوان باردار است. برای پاسخ سوال و تاثیر و موردهای احتیاطی قارچ برای مصرف در دوره بارداری با ما همراه باشید.

انواع زیادی از قارچ وجود دارد و مصرف یا عدم مصرف آن‌ها در حین بارداری به نوع آن‌ها بستگی دارد. مسموم بودن برخی از قارچ‌ها قبلا اثبات شده‌است بنابراین شرایط فعلی شما هر چه که باشد نباید این قارچ‌ها را بخورید. در حالی که برخی دیگر از قارچ‌ها بدون خطر و بسیار خوشمزه هستند و خوردن قارچ در بارداری توصیه می‌شود

مصرف قارچ در بارداری مناسب است، به این دلیل که به میزان فراوانی مواد مغذی مفید و ضروری دارد که به شدت مورد نیاز مادران و نوزادان است. قارچ غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است، و در عین حال ویتامین B کمپلکس، ویتامین D و ویتامین C به وفور در آن یافت می‌شود. علاوه بر این، قارچ منبع خوبی از پروتئین و آهن است که برای رشد جنین ضروری هستند.

نیاز ویتامین B در دوره بارداری

ویتامین B یکی از ویتامین‌های ضروری است که مصرف روزانه‌ی آن در دوران بارداری باید صورت بگیرد. یکی از ویتامین‌های گروه B که باید در دوران بارداری مصرف کنید ویتامین B۹ است که به عنوان فولات نیز شناخته شده‌است. فولات نقش کلیدی در بهینه‌سازی رشد مغز و همچنین سیستم عصبی دارد. ویتامین B در کاهش خطر ابتلا به نقص تولد نیز نقش دارد.

ویتامین D و نقش آن در دوره بارداری

دلایل متعددی وجود دارد که ویتامین D در دوران بارداری هم مهم است. اول این‌که، ویتامین D می‌تواند به مدیریت سطح قند خون کمک کند و به این ترتیب خطر ابتلا به دیابت بارداری را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. دوم، درست مانند ویتامین B، ویتامین D نیز به توسعه‌ی مطلوب سیستم عصبی کمک می‌کند. سوم، ویتامین D در کنار کلسیم برای توسعه‌ی استخوان‌ها و دندان‌های جنین ضرورت دارد.

یبوست در دوره بارداری و درمان آن

هضم کند و یبوست، اختلالی است که معمولا در طول بارداری، اتفاق می‌افتد. در اغلب موارد، این مشکل بسیار شایع است و البته قرار نیست کشنده باشد اما می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. خوردن غذاهای غنی از فیبر می‌تواند سبب بهبود عملکرد سیستم گوارشی شود، زیرا یکی از مزایای فیبر برای سلامتی، تضمین عملکرد درست سیستم گوارش است.

افسردگی در دوران بارداری

در دوران بارداری گاهی اوقات کنترل خلق و خوی بسیار دشوار است. به همین دلیل است که برخی از موارد مانند سندرم کودک آبی به تدریج در این روزها افزایش می‌یابد. در واقع گاهی اوقات برخی از مادران نمی‌دانند که چگونه فشار را در دوران بارداری کنترل کنند و به همین دلیل علائم افسردگی در آن‌ها اتفاق می‌افتد. قارچ حاوی پروتئین است که بر اساس برخی مطالعات اثبات‌ شده که در بهبود روحیه و جلوگیری از نوسانات خلق و خوی که می‌تواند منجر به خستگی، اضطراب و افسردگی شود،‌ موثر است.

نکات مهم که مادران باردار باید به آن توجه کنند!

  1. مصرف بعضی از قارچ‌ها در حین بارداری مجاز است اما شما اجازه ندارید آن‌ها را به صورت خام مصرف کنید. در واقع، برای جلوگیری از عفونت باکتریایی که می‌تواند بر رشد جنین تاثیر منفی بگذارد، این قاعده باید در مورد انواع سبزیجات اعمال شود.
  2.  اکثر مردم ترجیح می‌دهند غذاهای خود را در یخچال نگهداری کنند، اما در دوران بارداری بهتر است فقط غذاهایی سالم و تازه مصرف شود. این موضوع به خصوص در مورد قارچ‌ بسیار اهمیت دارد.
  3. در مورد انتخاب قارچ در سوپرمارکت دقت به خرج بدهید. شما باید تاریخ انقضاء را برای تضمین بی‌خطر بودن قارچ‌ها به دقت بخوانید.

به طور خلاصه، مصرف قارچ و خوردن قارچ در بارداری مشکلی ندارد تا زمانی که بدانید کدامیک از انواع آن قابل خوردن است. واقعیت این است که چنان‌چه در بالا ذکر شد، قارچ در طول حاملگی فواید زیادی برای سلامتی دارد اما این نکته هم مهم است که آن را در مقدار متوسط ​​مصرف کنید، زیرا هرچند برای مادران و نوزادان بسیار مغذی است، اما اگر مصرف آن بیش از حد باشد، برخی عوارض جانبی ممکن است برایتان رخ دهد.

منبع: bazdeh.org

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا