آموزش تولید و پرورش قارچ

آیا پرورش قارچ مورل در خانه شدنی است؟ (ویدیوی آموزشی)

قارچ مورل، از جمله قارچ‌ های خوراکی پرطرفدار و گرانقیمت در دنیا است. این قارچ‌ طعم بافت و ظاهر خوشمزه‌ای دارد و در سراسر دنیا در زمره خوراکی‌ های کمیاب و دوست داشتنی به شمار می‌روند. پرورش دهندگان زیادی سعی کردند که قارچ مورل را پرورش دهند، اما هنوز مزارع پرورش قارچ مورل در جهان بسیار محدود است. زیرا رطوبت دما و همچنین محیط رشد آن بسیار خاص است. با این وجود در اینجا به شما کمک می‌کنیم تا این قارچ را در خانه پرورش دهید و ورود به عرصه پرورش قارچ مورل را تجربه کنید.

تهیه اسپان قارچ مورل در خانه

همان طور که برای پرورش گیاهان در داخل خانه به سراغ تهیه بذر یا نهال آن می‌روید، برای شروع پرورش قارچ مورل در داخل خانه،  هم باید اسپور آن و یا اسپان (معادل نهال در گیاهان) را تهیه کنید.

ساده‌ترین کار تهیه کیت پرورش قارچ مورل است که کار شما را بسیار ساده خواد کرد. اما اگر بخواهید می‌توانید هاگهای مورل را از طبیعت یا فروشگاه‌های پرورش قارچ تهیه کنید و خودتان اسپان لازم را آماده نمایید. برای این کار به یک شیشه کنسرو، یک ظرف پتری، و مقداری آگار برای قرار دادن در آن و یک چاقو یا تیغه تیز نیز نیاز دارید.

قارچ مورل بالغ خریداری شده از فروشگاه یا مورل وحشی را برای جدا کردن هاگ انتخاب کنید. سپس  به  محیطی برای پرورش هاگ نیاز دارید که می‌توانید از دانه‌های کنف، دانه‌های علف چاودار یکساله، دانه‌های کلزا یا برنج استفاده کنید. باید مراحل زیر را قدم به قدم دنبال کنید:

مرحله اول:

ابتدا دانه مورل را به مدت 24 ساعت خیس کنید و آب آن را تخلیه کنید و سپس آن را با خاک گلدان به نسبت یک قسمت خاک و پنج قسمت دانه مخلوط کنید.

 مرحله دوم:

بستر غلات  را در یک شیشه کنسرو قرار دهید و سپس با حرارت دادن در زودپز با حرارت 15 psi به مدت یک ساعت آن را استریل کنید.

مرحله سوم:

اکنون وقت جمع آوری هاگ قارچ مورل است. آن را وارونه روی یک ظرف پتری تازه آماده شده با آگار بگیرید و سپس به آرامی روی قارچ ضربه بزنید، باید مشاهده کنید که هاگ‌ها روی پوشش آگار می افتند

مرحله چهارم:

در پتری دیش را ببندید سپس آن را در مکانی قرار دهید که دمای آن از 55 تا 80 درجه فارنهایت یا 13 باشد. تا دمای 26 درجه سانتیگراد، برخی از هاگ‌ها شروع به رشد اولین رشته‌های میسلیوم خود کنند.

مرحله پنجم:

بعد از سه تا پنج روز، میسلیومها آماده میشوند. یک قسمت تقریباً یک اینچ در یک اینچ را با چاقوی تیز برش دهید. تیغه را بریزید و سپس آن را در بستر غلات استریل شده قرار دهید. به قسمت باقیمانده پتری دیش آگار بیشتری اضافه کنید تا میسلیوم ها به رشد خود ادامه دهند.

مرحله ششم:

ظرف را کاملاً تکان دهید و شیشه کنسرو خود را با محیط غلات مخلوط کنید در عرض چند هفته، میسلیوم‌های بیشتری را خواهید دید که در سراسر بستر غلات رشد می‌کنند. شیشه را در یک اتاق خالی برای اکسیژن‌رسانی باز کنید. اسپان مورل برای آغاز تولید قارچ آماده است.

تهیه محیط کشت مناسب برای پرورش قارچ مورل

قدم بعدی این است که یک محیط کشت مناسب آماده کنید. بهترین ترکیب مواد آلی برای رشد مورل ها 10 پوسته برنج، 5 پیت ماسه، 5 کنجاله سویا و 80 تراشه چوب سخت از درختان سیب درختی سنجد یا افرا است و ممکن است برای افزایش pH خاک به کمی آهک نیز نیاز داشته باشید.

 

آغاز کشت قارچ مورل

خب الان که همه چیز برای کشت قارچ مورل آماده است، طبق مراحل زیر شروع کنید:

مرحله اول

مواد تشکیل دهنده بستر قارچ را به نسبت  30 درصد ماسه، 20 درصد خاک گلدان و 50 درصد ماده آلی از قبل آماده کنید.

 مرحله دوم

یک سینی را با دو اینچ بستر کاملاً با آب پر کنید و سپس اجازه دهید تا کاملاً تخلیه شود.

مرحله سوم

سینی زیرلایه را در کیسه اتوکلاو یا فر که دارای بسته شدن فیلتر شده قرار دهید و با 15 psi به مدت یک ساعت استریل کنید.

 مرحله چهارم

وقتی خنک شد، کیسه اتوکلاو را باز کنید و با استفاده از قاشق استریل شده با شعله، نصف فنجان اسپان را به طور یکنواخت با بستر مخلوط کنید، کیسه را ببندید و در یک مکان تاریک خنک قرار دهید، پس از 4 تا 6 هفته، شاهد اسکلروتیا خواهید بود که سطح بستر را پوشانده است.. اسکلروتیا یک میسلیوم قارچی سخت شده است که حاوی ذخایر غذایی بوده و دارای شکلی سخت، سیاه و شکلی شبیه به دانه می‌باشد

مرحله پنجم

هنگامی که اسکلروتیا تمام سطح بستر را پوشاند آن را دو هفته در  یخچال قرار دهید. دمای ایده آل یخچال 38 تا 40 درجه فارنهایت یا 3.3 تا 4.4 درجه سانتیگراد است.

مرحله ششم

سینی بستر را از کیسه بیرون بیاورید و آن را در اتاق رشد خود قرار دهید. به آرامی آب مقطر 65 تا 70 درجه فارنهایت یا 18 تا 21 درجه سانتیگراد را با آهنگ 1.5 تا 2.5 اونس در ساعت در متر مربع از بستر، بریزید. اجازه دهید تا بستر به مدت 24 ساعت تخلیه شود، به یاد داشته باشید که نور خورشید کافی در اتاق وجود داشته باشد. اتاق باید تا رطوبت بالای 90% بسیار مرطوب باشد اگر رطوبت شما کافی نیست، آب را روزی دو بار هر روز با یک بطری اسپری کننده، روی بستر اسپری کنید

مرحله هفتم

هنگامی که کلاهک‌های کوچک، را می‌بینید که به عنوان پریموردیا نیز شناخته می‌شوند، سطح رطوبت را تا 60 درصد کاهش ‌دهید و دما باید به 70 تا 73 درجه فارنهایت یا 21 تا 22.7 درجه سانتیگراد افزایش یابد. 12 ساعت نور نیز برای پرورش آنها باید استفاده شود. در حالی که کلاهک ها بالغ می شوند رطوبت باید 50 درصد باشد در حالی که دما باید در محدوده 73 تا 77 درجه فارنهایت یا 22.7 تا 25 درجه سانتیگراد تنظیم شود.

ویدیوی آموزشی پرورش قارچ مورل در خانه:

آموزش تولید و پرورش قارچ را در هاگ بیاموزید.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا