دانستنی‌ها درباره قارچ

آینده جهان با قارچ

آینده جهان با قارچ، آیا آینده به‌واسطه قارچ رشد خواهد کرد؟ در سال ۱۸۶۴، رمان علمی تخیلی ژول ورن با عنوان “سفر به مرکز زمین” این تصور را برای کاشفان به وجود آورد که در زیر جنگلی ناشناخته قارچ‌هایی با ارتفاع ۳۰ پا مانند سقف‌های یک شهر آفریقایی، دورهم جمع شده‌اند.”

قارچ‌های غول‌پیکر

“آلیس در سرزمین عجایب” از لوئیز کارول و “اولین مردان در ماه” نوشته اچ-جی ولز، از دهکده‌های قارچی سر به فلک کشیده به‌عنوان کنایه‌ی ادبی درباره آزمایش‌های عصر ویکتوریایی با تریاک استفاده کردند. اما تا سال ۲۰۰۷ وجود چنین سلاح‌هایی ثابت نشد.

برای بیش از یک قرن، مجموعه‌ای از فسیل‌های غول‌پیکر در موزه نگهداری می‌شدند که تصور می‌شد درختان مخروطی باستانی است. پس از شک و تردید توسط متصدی موزه ملی تاریخ طبیعی واشنگتن، یک مطالعه شیمیایی توسط دانشکده ژئوفیزیک دانشگاه شیکاگو، سی کوین بویس، این قارچ‌ها را شناسایی کرد. این قارچ‌ها با رشد بیش از ۲۰ فوت، حدود ۴۰۰ میلیون سال پیش زمین را پوشانده بودند.

قارچ‌های غول‌پیکر

جهان قارچ‌ها

درحالی‌که بسیاری از مردم قارچ‌ها را با مواد غذایی چسبناک یا جنگل‌های مرطوب مرتبط می‌دانند، یک نمایشگاه جدید در سامرست هاوس Somerset House لندن امیدوار است با برجسته کردن شگفتی‌های دنیای واقعی قارچ و تصاویر خلاقانه جذاب، تصورات را تغییر دهد.

قارچ و دنیای هنر

پیش‌ نمایشی که در نزدیکی ورودی نمایشگاه با عنوان “قارچ: هنر، طراحی و آینده قارچ‌ها”  به نمایش گذاشته شده است به ما بازدیدکنندگان از اهمیت اساسی قارچ برای همه خبر می‌دهد. این قارچ‌ها مانند پروتوتاکسیت ها بودند که به گیاهان اجازه می‌دادند زمین را با فروپاشی سطوح صخره‌ای آن به خاک تبدیل کنند و شرایط حیات را برای مخلوقات بعدی مانند انسان ایجاد کند.

در این نمایشگاه به بررسی آثار بیش از ۴۰ هنرمند، طراح و نوازنده، و همچنین توجه به موارد جدید استفاده از قارچ‌ها، مانند برنامه‌های بالقوه طراحی میسلیوم و الیاف بلند که “ریشه” زیرزمینی قارچ را تشکیل می‌دهد، پرداخته‌شده است. امروزه دانشمندان، درحال‌توسعه میسلیوم به‌عنوان بلوک‌های ساختمانی کم کربن برای ساخت‌وساز، جایگزینی وگان برای چرم و همان‌طور که یک سازه ارائه‌شده در “خانه سامرست” نشان می‌دهد، روشی سازگار با محیط‌ زیست برای دفع اجساد مرده هستند.

قارچ و دنیای هنر

زیبایی قارچ

Francesca Gavin مدیر نمایشگاه، عنوان کرد: “اگرچه قارچ در حال حاضر تصویری متداول در هنر، طراحی و فرهنگ است، اما همیشه این‌گونه نبوده است.” وی گفت: “این مسئله واقعاً جالب است زیرا فقط در چند صد سال گذشته مردم به قارچ علاقه‌مند شده‌اند.” “پیش‌ از این، آنها آن را چیزی تاریک و مرتبط با مرگ و جادوگری می‌دانستند.” فکر می‌کنم “آلیس در سرزمین عجایب، درواقع لحظه‌ای است که واقعاً چیزهایی تغییر کرده و نشان‌دهنده ظهور گیاه‌شناسی آماتور، به‌ویژه در این فرهنگ پسا روشنگری است.” 

پس از آثاری همچون آلیس در سرزمین عجایب تاکنون ذهن‌های خلاق بسیاری از قارچ‌ها الهام گرفته‌اند. نمایش لندن شامل مجموعه‌ای است از مطالعات علمی دقیق توسط نویسنده “پیتر خرگوش” Beatrix Potter ، مجموعه نقاشی‌های قارچ Cy Twombley و دودل‌های کارتونی که توسط هنرمند ژاپنی Takashi Murakami ساخته‌ شده است. این نمایش‌ها حتی شامل یک کتاب کمیاب از تصاویر، دستورالعمل‌ها و نوشته‌های آهنگساز آوانگارد (پیشرو) جان کیج است که کمتر به‌عنوان بنیان‌گذار انجمن قارچ‌ شناسی نیویورک شناخته می‌شود.

راه‌حل بالقوه برای همه‌چیز

در جای دیگر، این نمایشگاه به بررسی این مسئله که چگونه قارچ می‌تواند یک راه‌حل بالقوه برای همه‌چیز باشد؟ از آسیب‌های محیطی مد (با کفش و پارچه‌های آزمایشی ساخته‌شده از میسلیوم) گرفته تا تکثیر پلاستیک در اقیانوس که می‌تواند توسط گونه‌های خاص قارچ از بین رود. در این نمایشگاه همچنین چگونگی استفاده قارچ در زمینه‌های دیگر طراحی‌شده است. به‌عنوان‌مثال، Mae-ling Lokko تکنسین مواد و مورخ معماری، بلوک‌های ساختمانی تولید کرده که از زباله‌های کشاورزی تولیدشده است.

کار او میسلیوم را با بیوپلیمرها ترکیب می‌کند تا مواد ساختمانی با کارایی بالا تولید کند. پروژه او با نام Hack the Root ازجمله طرح‌های پیشنهادی جدید است که می‌گوید آجرهای میسلیوم می‌توانند جایگزین بتن شوند یا حتی به انسان‌ها اجازه ساخت سیارات دیگر را بدهند. در بخش پایانی این نمایشگاه با نام‌های Fungi Futures نیز آباژورهای رشد یافته از بستر درختان جنگلی نمایش داده شده است که قابلیت تجاری شدن دارند و یا صندلی ساخته‌شده از میسلیوم توسط طراح شناخته‌شده Tom Dixon به نمایش گذاشته‌شده است.

راه‌حل بالقوه برای همه‌چیز

زندگی پس از مرگ

گاوین گفت: “این مسئله فقط مربوط به کربن و انرژی (هزینه) نیست، که مشخصاً  اهمیت کمتری دارند.” “این درواقع در مورد” چه چیزی را در خاک می‌گذارید؟ “است. به‌جای داشتن صندلی پلاستیکی، پایه میسلیوم را دارید که سریع تولید می‌شود، ارزان‌قیمت است و برای دنیای اطرافتان ضرر کمتری دارد و این باورنکردنی است. ”

“کت‌وشلوار مخصوص دفن” با قارچ قابل‌تجزیه، توسط Jae Rhim Lee با الهام گرفتن از داستان چرخه کامل قارچ ارائه شده است. در طول تاریخ، قارچ روی مواد مرده و پوسیده شکوفا شده است، و حالا کت‌وشلوار مشکی که با اسپورهای قارچ آغشته شده است، باعث می‌شود که تجزیه بدن بدون مواد شیمیایی رخ دهد. لی از آن زمان به‌عنوان بخشی از یک استارت آپ به نام Coeio اقدام به تولید این کت‌وشلوار به همراه ظروف دفن حیوانات خانگی کرد.

این لباس‌های سازگاربامحیط‌زیست شامل قارچ‌ها و باکتری‌هایی هستند که به چرخه تجزیه طبیت کمک می‌کنند و گیاهان را ترغیب می‌کنند تا درجایی که بدن دفن می‌شود، رشد کنند. گاوین توضیح داد: “این‌یک روش اکولوژیک برای مرگ است، بنابراین شما در مقابل آزاد کردن سموم موجود در بدن در داخل خاک، به قارچ تبدیل می‌شوید.” 

“در کل، هدف اصلی این نمایش تأکید بر نیاز ما به زندگی همزیستی بود. منظور من این است که نه‌تنها ازنظر سیاسی مهم است همه ما در کنار هم زندگی کنیم، بلکه مهم است که ما در ارتباط با طبیعت چطور باید زندگی کنیم..”

نویسنده: Matthew Ponsford, CNN
ترجمه اختصاصی رسانه تخصصی قارچ
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا