اخبار صنعت قارچکارآفرینی در حوزه قارچ

ابداع پنج نوع کلوچه قارچ ارزنی

کلوچه‌ها جزو ثابتی از زندگی روزانه ما شده‌اند و تقریبا هر کدام از ما حداقل هفته‌ای یکی دو عدد کلوچه را با چای یا شیر به عنوان صبحانه یا عصرانه صرف می‌کنیم. موسسه تحقیقات باغبانی هند (IIHR) با توجه به همین بازار و توجه به ویتامین‌ها و پروتئین سرشار در قارچ، پنج نوع کلوچه قارچ ارزنی تولید کرده و محصولات با ارزش افزوده مختلف از قارچ‌ها را با هدف القای روحیه کارآفرینی از طریق تولید این محصولات به بازار عرضه نموده است.

فناوری «کوکی‌های ارزن قارچ آرکا» از پودر نوعی قارچ صدفی (Hypsizygus ulmarius) در ترکیب با پنج آرد مختلف ارزن (سورگوم یا جوار، ارزن مروارید یا باجرا، ارزن ذرت، ارزن انگشتی یا راگی و ارزن کوچک یا ساوای) استفاده می‌کند. مقامات IIHR گفتند که این اولین مورد از نوع خود است که به بازار عرضه می‌شود، و یک کلوچه سرشار از مواد مغذی در اختیار علاقه‌مندان به سلامتی قرار می‌گیرد.

امروز خواص متعدد قارچ بر کسی پوشیده نیست، و همه می‌دانند که قارچ منبع بسیار خوبی از پروتئین، فیبر، آهن، ویتامین‌های B و D، پتاسیم، فسفر، سلنیوم و مس است. به علاوه قارچ حاوی پلی ساکاریدها و آنتی اکسیدان ارگوتیونئین است که محرک سیستم ایمنی و عوامل ضد سرطانی می‌باشد.
در عین حال به دلیل انرژی کم، چربی بسیار کم، بدون قند و توانایی کاهش کلسترول و تری گلیسیرید برای بیماران دیابتی و قلبی مفید است. این دانشمند گفت: این کلوچه‌های سلامت‌محور به عنوان محصولات با ارزش افزوده، باعث افزایش مصرف قارچ شده، و بازار پرورش قارچ را نیز افزایش می‌دهند.

به مناسبت سال ارزن در هند، IIHR به محصولات قارچی با استفاده از ارزن اهمیت می‌دهد. از آنجا که ارزن دوباره اهمیت خود را به عنوان یک منبع غذایی اصلی به دلیل پتانسیل غذایی متنوع خود در جهان بازیافته است، غذا یا محصولات ترکیبی می‌تواند راه مهمی برای تنوع بخشیدن به بشقاب غذا و به دست آوردن تغذیه متعادل باشد؛ و توسعه کلوچه‌های قارچ ارزنی گامی در جهت ترکیب خواص تغذیه‌ای قارچ و ارزن برای طعم و تغذیه بهتر است.

سانجی کومار سینگ، مدیر ICAR-IIHR گفت: این محصول در نمایشگاه ملی باغبانی 2023 (NHF2023) رونمایی می‌شود، که بین 22 و 25 فوریه در حصارغاتا در حومه شهر با موضوع “باغبانی نوآورانه برای خوداتکایی” برگزار خواهد شد.

IIHR طی پنج سال گذشته، تحت پروژه TSP در کارناتاکا، بیش از 1000 واحد را در زمینه پرورش قارچ، نگهداری زنبور عسل و فناوری‌های مختلف تولید سبزیجات آموزش داده و پروژه‌های مختلف جایگزینهای گیاهی برای کتلت مرغ در انواع کلاسیک و نان‌دار در مزارع مگا ایجاد کرده است. چنا ردی آسوات، دانشمند اصلی، IIHR، گفت: « ذینفعان پروژه‌های ما هم اکنون در حال کشت انواع سبزیجات و قارچ هستند و درآمد خوبی کسب می کنند. هدف این پروژه کشاندن مستضعفان به سمت فعالیت‌های اجتماعی-اقتصادی و معیشتی پایدار است.»

کلوچه قارچ ارزنی یکی از ابتکارات حوزه صنایع تبدیلی قارچ است که در مقاله صنایع تبدیلی صنعت قارچ کدامند؟ میتوانید با انواع دیگر آن آشنا شوید و شما هم به جمع مبتکران این حوزه وارد گردید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا