دانش افزایی در حوزه قارچ

ابعاد تجهیزات سرمایشی مناسب پرورش قارچ

وسیله مناسب گرم کردن سالن پرورش قارچ من، چه اندازه‌ای است؟

حفظ دمای ثابت یکی از مهمترین چالشها در تولید قارچ است. در طول ماه‌های سرد زمستان، بحث تجهیزات سرمایشی سالنهای پرورش قارچ مورد توجه است تا اطمینان حاصل شود که دما خیلی سرد نمی‌شود. قبل از خرید هر گونه تجهیزات سرمایشی، یک پرورش دهنده باید نگاهی دقیق به فضای خود داشته باشد و مقداری اندازه آن را محاسبه کند. با این محاسبات و چند ملاحظات مهم، یک تولیدکننده می‌تواند مطمئن باشد که  وسایل سرمایشی با اندازه مناسب را برای کنترل دمای تهیه می‌کند و به طور مثال ابعاد تجهیزات سرمایشی مناسب پرورش قارچ خود را یافته است.

اما این که اندازه تجهیزات سرمایشی مناسب پرورش قارچ  را چطور تعیین کنند مسئله مهمی است. بهترین راه برای تعیین این موضوع این است که بفهمیم چه تعداد BTU برای گرم کردن فضا لازم است

BTU چیست؟

BTU مخفف British Thermal Unit است که مانند ژول، کالری و … یک نوع واحد انرژی محسوب می‌شود و برای اندازه‌گیری انرژی گرمایی (حرارتی) استفاده می‌شود. یک BTU مقدار انرژی استفاده شده برای گرم کردن یک پوند آب و افزایش یک درجه فارنهایتی دمای آن است.

کاربرد BTU چیست؟

در کنار تجهیزات گرمایشی مانند کوره، پمپهای گرمایی، هیترها و سایر دستگاه‌های سرمایشی گرمایشی، دو عدد برای BTU آنها نوشته شده که اولی انرژی ورودی به دستگاه در اثر سوختن سوخت (مانند گاز طبیعی) و دومی مقدار گرمای خروجی از دستگاه است. عدد اول ظرفیت دستگاه را نشان میدهد و عدد دوم بیانگر راندمان آن است. معمولا کوره ها و پمپهای گرمایی دارای BTU بین ۴۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ هستند.

باید دقت کرد که برای انتخاب تجهیزات سرمایشی مناسب پرورش قارچ  باید به ظرفیت مناسب برای هر سالن یا مکانی که برای تولید و کشت قارچ در نظر گرفته شده توجه کرد، زیرا اگر ظرفیت بزرگتر از حد انتخاب باشد، سیکل کاری آنها دائما خاموش و روشن شده و مشکلات فراوانی را هم در گرمایش محیط و هم در طول عمر وسیله به وجود می‌آورد، به علاوه هزینه بیشتری را نیز بر دوش تولیدکننده خواهد گذاشت.

برای محاسبه BTU چه کنیم؟

برای محاسبه BTU مورد نیاز ، باید مساحت محیط، سایز و نوع پنجره‌ها، مقدار و نوع عایق بندی  محیط، طرح کانال‌کشی سالن، آب و هوای محلی و … را در محاسبات در نظر بگیرید. اندازه گیری دقیق آن کار دشواری است، اما با استفاده از BTU Calculator این کار ساده‌تر خواهد بود.

کافی است در کادرهای جدول مقادیر طول ، عرض ، ارتفاع ساختمان ، وضعیت عایق کاری و دمای مطلوب را وارد کرده و روی Calculate کلیک کنید تا مقدار BTU را به دست آورید. برای استفاده از این محاسبه‌گر به ترتیب زیر عمل کنید :

۱ . در کادر size مساحت سالن پرورش قارچ را بر حسب متر مربع وارد کنید و واحد را روی Square Meters تنظیم نمایید.

۲ . در کادر Room Ceiling Height ارتفاع سالن را بر حسب متر وارد نموده و واحد را Meters انتخاب کنید.

۳ . در قسمت Number of People Inside Regularly هم تعداد افرادی که به طور متوسط در یک روز داخل سالن حضور دارند را وارد نمایید.

۴ . در قسمت Type چند گزینه مختلف داریم که بیانگر نوع کاربری اتاق ، سالن یا ساختمان است که شما باید گزینه کل ساختمان (Entire House) را محاسبه کنید.

۵ . در کادر Insulation Condition باید نوع عایق‌کاری دیواره ها و نیز کم یا زیاد بودن تعداد پنجره‌ها را مشخص کنید. اگر روی گزینه Average قرار دهید به این معنیست که نشتی های حرارتی و پنجره ها در حد متوسط است. اگر روی گزینه Good قرار دهید یعنی اینکه تعداد پنجره ها کم بوده و عایق کاری دیواره خیلی خوب انجام شده و گزینه Poor یعنی اینکه تعداد پنجره‌ها زیاد بوده و عایق کاری دیواره ضعیب و اتلافات حرارتی ساختمان زیاد است. از آنجا که عمدتا سالنهای قارچ پنجره ندارند باید آن را روی گزینه Good  تنظیم کنید؛ مگر این که شما قارچ را در سالن یا محوطه استانداردی پرورش ندهید که شرایط آن را باید اینجا لحاظ نمایید.

۶ . قسمت بعدی Sun Exposure بیانگر وضعیت تابش خورشید بر ساختمان است که یکی از سه گزینه Heavily Shaded (عدم تابش نور مستقیم خورشید و در سایه بودن ساختمان) ، Average (تابش نور خورشید به طور متوسط و فقط در برخی از ساعات روز) و Very Sunny به معنی تابش زیاد نور خورشید در طول روز است.

۷ . کادر Climate بیانگر شرایط آب و هوایی منطقه ای است که ساختمان در آنجا قرار دارد که یکی از ۳ گزینه Cold (سردسیر) ، Average (معتدل) و Hot (گرمسیر) را انتخاب کنید.

ابعاد تجهیزات سرمایشی مناسب پرورش قارچ
ابعاد تجهیزات سرمایشی مناسب پرورش قارچ

اگر بخواهید میتوانید با ماشین حساب یا دستی هم محاسبات خود را انجام دهید. کافی است از این فرمول استفاده نمایید:

BTU= سطح بر حسب فوت مربع Ft. سطح در معرض x ( Tmax – Tmin ) ÷ R فوت مربع سطح شیشه ای یا پلی x (دمای مطلوب داخل – حداقل دمای خارج) ÷ R-value

که در آن R-value مقداری است که به هر نوع عایق مختلف مربوط است و بستگی دارد برای عایق بندی محیط از کدام ماده استفاده کرده باشید. R بعضی از پرکاربردترین مواد را در جدول زیر نوشته ایم.

مواد R-Value
شیشه – تک جداره 1.0
پلی کربنات – 8 میلی متر دوقلو 1.7
پلی کربنات – 8 میلی متر سه جداره 2.1
شیشه – دو جداره 2.3
پلی کربنات – 16 میلی متر سه جداره 2.6
پلی کربنات – 16 میلی متری پنج جداره 3.0
شیشه – دو جداره Low-E 4.0

اگرچه ممکن است همه این مقادیر R به نظر کم باشد، اما در وقت مقایسه BTU این مواد با یکدیگر تفاوت قابل توجهی دارند. به عنوان مثال، یک گلخانه‌های پرورش قارچ با شیشه تک جداره به دو برابر BTU (و دو برابر هزینه گرمایش) نسبت به گلخانه‌های پرورش قارچ با پلی کربنات سه جداره نیاز دارد.

مهم است که هنگام محاسبه BTU مورد نیاز به یاد داشته باشید که بخاری‌های گازی با راندمان 80٪ در مقایسه با بخاری‌های برقی که با راندمان 100٪ کار می کنند، کار می کنند. بنابراین در محاسبات دستی باید بازده کمتر را در محاسبات خود در نظر بگیرید

چطور از BTU استفاده کنیم؟

وقتی مقدار BTU سالن را به دست آوردید، حالا میتوانید به برچسب BTU تجهیزات گرمایشی یا کاتالوگ آنها نگاه کنید و متوجه شوید که کدام وسیله را باید انتخاب نمایید. به این ترتیب از هزینه کردن بیش از حد برای تجهیزات گرمایشی بزرگتر بی نیاز خواهید شد و تجهیزات سرمایشی مناسب پرورش قارچ  را به راحتی تهیه میکنید.


برای آشنایی با انواع تجهیزات گرمایشی، مقاله تجهیزات گرمایشی را مطالعه نمایید و برای تهیه انواع وسایل گرمایشی و تجهیزات لازم برای پرورش قارچ، به هاگ شاپ مراجعه فرمایید و اگر مایل به مشورت درباره بهترین وسیله ابرای گرم کردن سالن خود در زمستان هستید، با متخصصان هاگ در بخش مشاوره هاگ ارتباط بگیرید.

با هاگ و دانش افزایی در حوزه قارچ همراه باشید.
3.3/5 - (3 امتیاز)

‫3 دیدگاه ها

    1. خواهش می کنم
      خیلی ممنون از همراهی شما
      خوشحالیم که توانستیم نظر شما را جلب کنیم

    2. سلام و عرض ادب
      خواهش می کنم
      ما هم از همراهی شما ممنونیم و خوشحالیم که توانستیم نظر شما را جلب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا