اخبار اقتصادی صنعت قارچ

احیای یک واحد تولیدی ورشکسته در همدان

می‌توانیم روزانه سه تا چهار تن صادرات قارچ داشته باشیم

احیای یک واحد تولیدی ورشکسته در همدان- یک واحد پرورش قارچ در همدان که در سال های نه چندان دور ورشکسته شده بود مجدد پاگرفته و ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ تن قارچ تولید می‌کند و مهیای صادرات نیز شده اما در این مسیر نیازمند حمایت جدی است.(قارچ کوهستان الوند)

بازار؛ گروه استان هااستفاده از قارچ‌های خوراکی از روزگاران کهن متداول بوده و قارچ‌هایی که از زمین‌های زراعی رشد می‌کرده در غذا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

قارچ به عنوان یک مواد غذایی سالم از ارزش غذایی بالایی برخوردار است چراکه قارچ‌ها دارای پروتئین، ویتامین‌ها و عناصر معدنی زیادی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کربوهیدرات‌ها، الیاف و … هستند.

مطالعات نشان داده که قارچ‌های پرورشی از جمله قارچ دکمه‌ای دارای مقادیر زیادی از مواد بازدارنده هستند که در بعضی موارد اثر کنترل کننده بر برخی از انواع تومورهای سرطانی دارند.

پرورش دهندگان قارچ در استان همدان سالانه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن قارچ تولید می‌کنند

قارچ به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند در چند سال گذشته بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته و در استان همدان پرورش دهندگان موفقی در این زمینه وجود دارند که سالانه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن قارچ تولید می‌کنند.

بررسی چگونگی تولید این ماده غذایی ارزشمند و اطلاع از حمایت ها و مشکلاتی که تولیدکنندگان قارچ با آن روبرو هستند خبرنگاران را پای حرف های این گروه نشاند و در بازدیدی از یک مرکز تولید قارچ همدان آنچه می بایست گفته شد.

احیای یک واحد تولیدی ورشکسته در همدان| ماهانه ۱۴۰ تن قارچ صادر می‌شود
احیای یک واحد تولیدی ورشکسته

سعید ذوقی مدیر تولید واحد قارچ کوهستان الوند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مرحله نخست تولید قارچ ۱۵ روز بعد از رسیدن کمپوست مرحله ریسه دوانی اجرا می‌شود، اظهار کرد: در این مرحله بلوک‌های کمپوست در ابعاد ۴۰ در ۶۰ سانتیمتر بعد از ۱۵ روز سفید می‌شوند و بعد فرایند ریسه دوانی تکمیل و در مرحله بعدی باید روی بلوک‌های کمپوست خاک به عمق چهار تا پنج سانتیمتر بدهیم.

وی در ادامه به تشریح سایر مراحل تولید قارچ پرداخت و گفت: فاصله بین برداشت اول تا برداشت دوم پنج روز است و بعد از برداشت دوم آبدهی انجام و بعد از گذشته سه تا چهار روز برداشت سوم به مدت سه روز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از برداشت مرحله پختن انجام می‌شود، عنوان کرد: در این مرحله بخار وارد سالن می‌کنیم تا دمای داخل کمپوست به ۷۰ درجه سانتیگراد برسد و بعد از ۱۰ ساعت میکروب، آلودگی و… از بین می‌رود و سپس سالن تولید قارچ تخلیه می‌شود تا محیط زیست آسیب نبیند.

مدیر واحد تولیدی قارچ نیز عنوان کرد: اداره برق امسال با قطع کردن برق بیش از ۶۰۰ میلیون تومان به دستگاه‌های واحدتولیدی ما خسارت زد چراکه برق به شدت نوسان داست.

این واحد یک شرکت ورشکسته بود که دوباره راه اندازی کردیم

مصطفی بابایی با اشاره به اینکه ۶ سال است که در این واحد (قارچ کوهستان الوند) مشغول فعالیت هستم و پیشرفت قابل توجهی در این مدت داشتیم، ادامه  داد: این واحد یک شرکت ورشکسته بود که دوباره راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به اینکه تقریبا در ماه بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ تن قارچ تولید می‌کنیم و به زودی به عراق صادرات خواهیم داشت، افزود: می‌توانیم روزانه سه تا چهار تن صادرات قارچ داشته باشیم.

مدیر واحد تولیدی قارچ با اشاره به اینکه در این واحد ۶۰ نفر مشغول به کار و همه نیروها بیمه هستند، اضافه کرد: بیمه تامین اجتماعی ما را اذیت می‌کند، درحالی که همه بدهی‌های بیمه را پرداخت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه محیط زیست هر روز به ما به خاطر بوی کارگاه تذکر می‌دهد اما اینجا هیچ بوی بدی به مشمام نمی‌رسد، ادامه داد: ما در دادگاه محیط زیست قرار گرفته ایم.

احیای یک واحد تولیدی ورشکسته در همدان| ماهانه ۱۴۰ تن قارچ صادر می‌شود
احیای یک واحد تولیدی ورشکسته

بابایی با اشاره به اینکه مشکلات بانک وجود دارد و بدهی‌های گذشته هنوز گریبانگیر ما است، افزود: مشکلات برقی بیش از بالای دو میلیارد تومان به تولید و دستگاه‌های ما خسارت زده و باعث شده کیفیت قارچ تولیدی پایین بیاید.

تولیدکننده به روحیه احتیاج دارد اما متاسفانه در اینجا روحیه را از آدم می‌گیرند

علی وفایی واحد مدیرعامل کارخانه قارچ کوهستان الوند نیز در ادامه این تور خبری در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تولید کننده برای تولید به روحیه بیشتر نیاز دارد، اظهار کرد: متاسفانه در اینجا روحیه را از آدم می‌گیرند و آدم خسته می‌شود.

مدیرعامل کارخانه تولید قارچ کوهستان الوند با اشاره به اینکه بارها شده که رئیس اداره بهداشت به درب کارخانه مراجعه کرده و گفته که شکایت شده که از واحد شما بوی بد ساطع می شود، افزود: اینجا در شهرک صنعتی بهاران دو کارخانه تولید اسید هم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از تولید کنندگان مشکل مالی دارند و ما با مشکل مالی می‌جنگیم و آن را حل می کنیم اما روحیه لازم داریم، تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی جلوی حساب را می‌بندد و ادارات دیگر هم بسیار اذیت می‌کنند و می‌توان از همه مشکلات عبور کرد اما برخی روحیه را از ما گرفته‌اند.

۱۲ واحد صنعتی و ۶۵ واحد خانگی تولید قارچ در استان همدان وجود دارد

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه در استان همدان ۱۲ واحد صنعتی تولید قارچ و ۶۵ واحد خانگی تولید قارچ وجود دارد، اظهار کرد: پرورش قارچ چند مزیت دارد چراکه تمام مواد مصرفی جزو ضایعات فعالیت‌های دیگر است، به طور مثال کاه و کلش مورد نیاز برای پرورش قارچ از گندم و کود مرغی تهیه می‌شود.

کوروش کاظمی مزیت دیگر پرورش قارچ را در مصرف کم آب دانست و با بیان اینکه به ازای هر کیلوگرم قارچ ۱۶ تا ۳۰ لیتر آب مصرف می‌شود، ادامه داد: در پرورش قارچ می‌توان حداکثر استفاده از فضا را انجام داد.

احیای یک واحد تولیدی ورشکسته در همدان| ماهانه ۱۴۰ تن قارچ صادر می‌شود
احیای یک واحد تولیدی ورشکسته

وی با بیان اینکه ۱۲ واحد صنعتی پرورش قارچ در شهرستان‌های بهار، همدان و ملایر قرار دارد، اضافه کرد: بیشترین تولید قارچ در استان همدان مربوط به شهرستان بهار است.

کاظمی با اشاره به اینکه در استان همدان سه هزار و ۷۱۹ تن قارچ در بخش صنعتی و ۷۹۱ تن قارچ در بخش خانگی تولید می‌شود، بیان کرد: مجموع قارچ تولیدی در استان همدان در بخش خانگی و صنعتی سالانه چهار هزار و ۵۱۰ تن است.

بهره مندی از فضاهای بلا استفاده برای پرورش قارچ در بخش خانگی
وی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند از فضاهای بلا استفاده برای پرورش قارچ در بخش خانگی استفاده کنند، یادآور شد: برای دریافت مجوز پرورش قارچ خانگی باید حداقل ۳۰ متر یا حداکثر ۱۰۰ متر فضا داشت.

وی عنوان کرد: شهرستان بهار دارای پنج واحد صنعتی تولید قارچ و چهار واحد مشاغل خانگی پرورش قارچ است و از این واحدها سالانه یک هزار و ۹۵۰ تن قارچ تولید و از هر متر مربع ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم قارچ برداشت می‌شود.

تب پرورش قارچ، مثل سال های گذشته داغ نیست اما هنوز هم کم نیستند علاقه مندانی که در زیرزمین یا انباری خود تصمیم به پرورش قارچ می گیرند تا علاوه بر سرگرمی، درآمدی هم کسب کنند هرچند ناگفته نماند باید طیف حرفه ای های صنعت پرورش قارچ که تنها راه کسب درآمدشان این فعالیت است، از این گروه جدا کرد.

پرورش قارچ در خانه جزو مشاغلی است که می توان آن را با کوچکترین فضا و بدون توجه به نوع آب و هوا  انجام داد که این کار برای بانوان خانه دار و برای بسیاری از افراد به عنوان شغل مفید است و می توان منبع درآمد خوبی محسوب شود.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا