دانش افزایی در حوزه قارچ

نحوه ارائه محصول مطلوب قارچ به بازار

کیفیت مناسب ارائه محصول مطلوب به بازار قطعاً از دلایل بازارپسندی و ضامن فروش خوب است. محصول مطلوب ارائه گردد، در نگاه اول جلب‌توجه نموده و موجب انتخاب توسط مشتری می‌گردد.
کیفیت قارچ تولیدشده درروی بستر هرچقدر هم مناسب باشد، مهمتر از آن، نحوه ارائه محصول به بازار به‌طور مطلوب می‌باشد. در این بخش به عواملی که در این راستا اهمیت دارد اشاره می‌شود.

نحوه بریدن پایه قارچ

اندازه طول ساقه، در ظاهر قارچ ارائه‌شده به بازار بسیار با اهمیت می‌باشد. گاهی رؤیت می‌شود که قارچ‌ها با پایه‌های بلند و یا بسیار کوتاه در ظروف بسته‌بندی وجود دارد، که این موضوع در انتخاب مشتری، در نگاه اول، بسیار تأثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین ساقه‌هایی که هنوز روی آن، تکه‌ های خاک‌پوششی چسبیده است و یا ساقه‌های کج بریده‌شده، موجب کاهش بازار پسندی محصول می‌گردد.

اندازه ساقه قارچ

تناسب طول ساقه با کلاهک قارچ موجب ایجاد ظاهری مناسب برای محصول شده و اثر مستقیم در میزان بازارپسندی آن دارد. طول مناسب ساقه از حدود نصف قطر کلاهک نباید بیشتر باشد (کلاهک قارچ ۳cm). نظر مشتری در این خصوص مهم‌ترین عامل می‌باشد و می‌توان گفت که در شرایط نرمال حدود ساقه ۱cm بوده که تقریباً برابر با عرض چاقوی استاندارد قارچ چینی می‌باشد.

چیدمان در ظرف

نحوه قرارگیری قارچ‌ها در ظروف بسته‌بندی، یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در بازارپسندی محصول می‌باشد. مشتری با چشمان خود خرید می‌کند. خودتان به تصاویر ارائه‌شده نگاه بیندازید. کدام بسته را انتخاب می‌کنید؟ بنابراین، دقت در این امر و آموزش پرسنل در این خصوص، موجب افزایش رضایتمندی مشتری و درنتیجه فروش بیشتر خواهد شد. می‌بایستی دقت گردد که قارچ‌ها منظم و به‌ صورت رو به بالا درون ظروف کنار هم چیده شده باشد تا موردتوجه مشتری واقع گردد.

چیدمان در ظرف قارچ

بریدن ساقه قارچ

اطمینان پیدا کنید که قارچ چین‌ها از چاقوی تیز و تمیز برای بریدن ساقه‌ها استفاده می‌کنند. در غیر این صورت ساقه‌ها به‌صورت دندانه‌ دندانه بریده‌شده که باعث تغییر رنگ در محل برش شده و در صورت کثیف بودن چاقو، ساقه خاکی خواهند بود. مشخصاً این وضیعت باعث کاهش کیفیت ظاهری و بازارپسندی و از طرفی کاهش ماندگاری قارچ می‌گردد. بنابراین در تیز و تمیز بودن چاقوی قارچ چین‌ها کنترل داشته باشید.

مراقبت از قارچ

با توجه به اینکه قارچ بدون پوسته محافظ بوده، نسبت به فشار دست در زمان برداشت بسیار حساس می‌باشد. بنابراین بسیار مهم است که مراقبت لازم در زمان برداشت صورت پذیرد. بدین‌صورت که می‌ بایست کمترین تماس ممکن با سطح قارچ وجود داشته باشد، تا پس از برداشت تغییر رنگ اتفاق نیفتد. از این طریق بهترین کیفیت ارائه محصول به بازار صورت پذیرد.

دسته‌بندی در سالن

همان‌طور که برای تمام پرورش‌دهندگان مشخص می‌باشد و در چندین مطلب نیز به آن اشاره‌شده است. کمترین برخورد دست با قارچ موجب افزایش کیفیت ظاهری محصول گردیده و همچنین موجب افزایش ماندگاری می‌گردد. بنابراین بهترین حالت دسته‌بندی محصول در زمان برداشت در سالن می‌باشد. این کار احتیاج به هماهنگی مناسب مدیر فروش و مدیر برداشت دارد.

️آمار دقیق از نوع بسته‌بندی موردنیاز تیم فروش و در اختیار قرار دادن امکانات مناسب به تیم برداشت، موجب خواهد شد که قارچ ها با اندازه‌های مناسب درون بسته‌ها قرار داده‌شده و حتی در شرایط پیشرفته ترازو نیز در اختیار نفرات برداشت قرارگرفته تا توزین بسته‌ ها همزمان با برداشت در سالن صورت پذیرد.

تهیه و تنظیم : مهندس نصیرخوشخبر

با ما در تیم دانشنامه صنعت قارچ، هاگ همراه باشید و برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به دانش افزایی در حوزه قارچ مراجعه فرمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا