اخبار صنعت قارچجهاد کشاورزی

اراضی گلخانه‌ای البرز از ۳۵۰ به ۲۵۰۰ هکتار افزایش یافت

البرز – رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: از برنامه‌های تحولی در استان افزایش اراضی گلخانه‌ای از ۳۵۰ هکتار به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

به گزارش هاگ به نقل از خبرنگار مهر، عبدالرضا روشن‌نژاد بعد از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: بخش فراوانی از اراضی کشاورزی در کشور فاقد سند و شناسنامه هستند که سنددار کردن این اراضی گامی مهم در تأمین امنیت غذایی استان است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی استان البرز نی

ازمند الگوی کشت مناسب و برنامه ریزی مدون برای کشت است، تصریح کرد: نبود بانک اطلاعاتی مناسب، جذب سرمایه گذار و دیپلماسی غذا و توسعه صادرات است که تمام این اولویت‌ها به سنددار کردن اراضی کشاورزی وابسته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص برنامه‌های تحولی جهاد کشاورزی استان البرز در سال آینده خاطرنشان کرد: بر اساس تاکید استاندار البرز برنامه تحولی در این بخش تهیه و ارائه شده است که برش شهرستانی آن نیز آماده شده تا در سال آتی اجرایی شود.

وی با اشاره به سند دار کردن اراضی کشاورزی به عنوان مهمترین برنامه تحولی در سال آتی گفت: سند دار کردن اراضی کشاورزی دارای سه مرحله است که شامل رفع تداخلات قوانین موازی، تهیه کاداستر کشاورزی و صدور اسناد کشاورزی است.

روشن نژاد با بیان اینکه متأسفانه در کشور فقط ۴ درصد اراضی کشاورزی دارای سند هستند، اظهار کرد: این عدد نشان می‌دهد که در اراضی کشاورزی با ضعف اطلاعات مواجه هستیم و سند دار شدن یعنی صدور شناسنامه برای اراضی کشاورزی و دست یافتن به اطلاعات لازم و ضروری در خصوص عامل تولید که متأسفانه اطلاعات زیادی از این موارد نداریم تا کشاورزی پایدار و پویایی داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به نبود الگوی کشت مناسب در استان، بیان کرد: تدوین الگوی کشت یکی از تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی است تا ما را به امنیت غذایی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی برساند که شاهد نوسانات کمی و کیفی بازار نباشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نبود بانک اطلاعاتی در خصوص وضعیت موجود بخش کشاورزی را از دیگر مشکلات این بخش دانست خاطرنشان کرد: باید رصدخانه و پایگاه‌های داده‌های کشاورزی راه اندازی شود.

وی گفت: با سند دار کردن اراضی کشاورزی سند توسعه واحدهای تولیدی را خواهیم داشت و اطلاعات از واحدها و اراضی کشاورزی افزایش می‌یابد.

روشن نژاد با بیان اینکه البرز اولین استان در هوشمندسازی پایش اراضی کشاورزی می‌باشد، اظهار کرد: علاوه بر اینکه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و تکنولوژی روز وضعیت تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی رصد می‌شود، سطح زیر کشت و نوع کشت رصد شده و به کشاورزان نیز کمک می‌شود تا محصول کشت شده نیاز به چه مراقبت‌ها و اقداماتی دارد.

وی البرز را از لحاظ میزان اراضی کشاورزی آخرین استان کشور دانست و بیان کرد: اما بهره وری از اراضی کشاورزی در این استان از خیلی استان‌ها بالاتر است به طوری که علیرغم اینکه سه دهم درصد اراضی کشاورزی را دارد ولی ۲ درصد تولید کل کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان البرز این موفقیت کشاورزان البرزی را مرهون استفاده از دانش و امکانات روز دانست و تصریح کرد: یکی از این امکانات توسعه کشت گلخانه‌ای در استان است به طوری که یکی از برنامه‌های تحولی در استان افزایش ۳۵۰ هکتاری اراضی گلخانه‌ای به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

وی به بازار محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در خصوص گوشت مرغ در سال گذشته در برخی مواقع شاهد نارضایتی بودیم که با سیاست وزارت جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی استان البرز در ذیل ستاد تنظیم بازار استان در خصوص کالاهای اساسی به خصوص مرغ به آرامش قابل توجهی دست یافتیم.

روشن نژاد با بیان اینکه البرز استانی کوچک ولی از لحاظ جمعیتی بزرگ و در کنار پایتخت می‌باشد که بازارش متأثر از تهران است، اظهار کرد: البرز از لحاظ تولید گوشت مرغ وابسته است به طوری که ضریب خوداتکایی در تولید گوشت مرغ در این استان ۱۲ درصد است که نیاز است ضریب خوداتکایی در تولید این محصول افزایش یابد.

وی رسیدن به این هدف را وابسته به فعال سازی واحدهای غیرفعال و رفع موانع تولید آنها دانست و بیان کرد: علاوه بر این بایستی واحدهای جدید همچون مگاپروژه‌ها راه اندازی شود یا بسته به نوع فعالیت انجام شده پیوست فناورانه داشته باشند و به تمام تکنولوژی روز برای افزایش بهره وری مجهز بوده و برنامه دراز مدت ارائه دهند.

رئیس جهاد کشاورزی استان البرز یکی دیگر از اولویت‌های جهاد کشاورزی را توسعه صادرات عنوان کرد و ادامه داد: تمام این اولویت‌ها و برنامه‌ها ما را به امنیت و اقتدار غذایی که امروز کمتر از اقتدار نظامی نیست، می‌رساند.

وی با بیان اینکه کیفیت محصولات تولیدی در البرز بالاتر از بسیاری از استان‌ها است، گفت: محصولات سبزی و صیفی این استان بازار خیلی خوبی در کشورهای دیگر از لحاظ کمی و کیفی دارد به طوری که از لحاظ باقیمانده مواد مضر در حد ارگانیک می‌باشد به طوری که عودت محصولات کشاورزی این استان بسیار کم بوده و یا در سال جاری به هیچ عنوان شاهد نبوده ایم.

وی همچنین به تأمین کالاهای اساسی به خصوص برای ایام پایانی سال، عید نوروز و ماه مبارک رمضان اشاره کرد و اظهار کرد: از لحاظ ذخیره سازی کالاهای اساسی در شرایط خوبی هستیم به طوری که مرغ منجمد، شکر، گوشت، برنج و روغن به میزان مورد نیاز تأمین و ذخیره سازی شده است.

روشن نژاد متذکر شد: همچنین روزانه بسته به نیاز بازار گوشت گرم مرغ وارد واحدهای عرضه می‌شود به طوری که امروز ۶۰ تن گوشت وارد بازار مصرف شد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا