آموزش تولید و پرورش قارچ

از سیر تا پیاز پرورش قارچ را از ما بپرسید

ساده ترین روش تولید قارچ

از سیر تا پیاز پرورش قارچ را از ما بپرسید. لطفا در بخش نظرات این پست یا در قسمت تالار گفتگو سئوالات خود را مطرح کنید تا بتوانیم به سرعت پاسخ مناسبی برای شما پیدا کنیم.

از سیر تا پیاز پرورش قارچ را از ما بپرسید
سیر تا پیاز پرورش قارچ

ساده ترین روش پرورش قارچ برای تازه کارها (قسمت اول)

همه مزرعه داران، چه سنتی و چه صنعتی، در کار خود با مشکلات ریز و درشتی مواجه هستند. ما در این جا به عنوان اولین رسانه تخصصی قارچ تلاش میکنیم به تمام سئوالات مزرعه داران قارچ پاسخ بدهیم. ما تا به حال سئوالات متعددی از شما دریافت کردیم که درباره تولید، نگهداری و توزیع و پخش قارچ از ما سئوال کرده بودید. ما تصمیم داریم به همه سئوالات ریز و درشت شما جواب بدهیم. لطفا در بخش نظرات این پست یا در قسمت تالار گفتگو سئوالات خود را مطرح کنید تا جواب آنها را در کوتاه ترین مدت به شما بدهیم.

اولین سوال مربوط به گِرگ است: «چه پیشنهادی برای یک تازه کار دارید تا بتواند از بین ساده‌ترین گونه‌های قارچ، در تمام طول سال برای مصرف شخصی، حدود یک کیلوگرم قارچ در هفته، تولید کند؟»

برای پاسخ باید بگویم که توصیه ما این است که از قارچ صدفی استفاده کنید و آنها را روی گلوله های نی هیدراته شده با آب پرورش دهید. برای به دست آوردن یک کیلوگرم قارچ در هفته، به کیسه‌های چهار کیلوگرمی نیاز دارید. بنابراین وزن بستر در مجموع باید حدود چهار کیلوگرم باشد. و سپس اگر آنها را به طور مداوم میوه دهید، حدود یک کیلوگرم برای مصرف شخصی خود قارچ خواهید داشت.

این واقعا ساده‌ترین روش است و کافی است آن را در مکانی از خانه یا خارج از آن که همیشه سایه است را انتخاب کنید و سپس فقط دو یا سه بار در روز آنها را به صورت دستی با آب از دست بدهید. برای حالتهای پیشرفته می‌توانید یک اتاقک میوه‌دهی کوچک، چیزی شبیه اتاق میوه‌دهی شاتگان ایجاد کنید؛ که البته برای تولید فقط یک کیلوگرم قارچ در هفته به آن نیاز نخواهید داشت. اما یک راه دیگر ایجاد گلخانه‌های Fortier  است که راه‌اندازی بسیار ساده‌ای دارد و برای ایجاد شرایط محیطی خوب در مراحل بعدی، کاملا ساده است.

روش پرورش قارچ شیتاکه یا گونه‌های مختلف قارچ صدفی (قسمت دوم)

اگر شما هم یک مزرعه‌دار قارچ هستید یا به تولید قارچ های متنوع علاقه‌مندید، اینجا فرصتی است که بتوانید پاسخ سئوالات متنوع خود را پیدا کنید. لطفا در بخش نظرات این پست یا در قسمت تالار گفتگو سئوالات خود را مطرح کنید تا بتوانیم به سرعت پاسخ مناسبی برای شما پیدا کنیم. ما در قسمت قبل پاسخ دادیم که برای تولید یک کیلوگرم قارچ در هفته چه باید بکنید. اکنون سئوال بعدی را پاسخ خواهیم داد.

پرورش قارچ شیتاکه در ایران
سیر تا پیاز پرورش قارچ

سوال دیگری که میخواهیم پاسخ بدهیم این است که: «آیا روشی برای پرورش قارچ شیتاکه یا گونه‌های مختلف قارچ صدفی وجود دارد که بتوان بدون نیاز به تکنولوژی‌های پیچیده آن را به کار گرفت؟»

برای پاسخ باید بگوییم که با داشتن یک کیسه سبوس و خاک اره که بر روی گاز یا هر وسیله دیگری استریل شده باشند به راحتی میتوانید قارچ شیتاکه را پرورش دهید و بسیاری از پرورش دهندگان، از همین روش برای تولید قارچ شیتاکه استفاده می‌کنند.

با این حال، این روش تنها راه پرورش قارچ شیتاکه نیست. شما می‌توانید روی کاه پاستوریزه هم تولید این قارچ را آغاز کنید. تولیدکننده‌های زیادی هستند که کاه لازم را به شما می‌فروشند. اما اگر از این روش استفاده می‌کنید، باید به سویه‌هایی که همزمان با این قارچ شروع به رشد میکنند مثل ریشی و ترکی هم توجه داشته باشید. برای این که بتوانید آنها را از بین ببرید لازم است ابتدا آبرسانی را انجام دهید. به هر حال باز هم امکان این که مجبور به دست و پنجه نرم کردن با قارچهای دیگر باشید در هنگام استفاده از کاه وجود دارد.

به یاد داشته باشید به هیچ وجه از تکنیک «دوش آهک» در پرورش شیتاکه استفاده نکنید، زیرا چندان موفقیت‌آمیز نیست.

حد مجاز استفاده از مکملهای افزایش رشد قارچ؟ (قسمت سوم)

وقتی تولید قارچ را شروع میکنید ممکن است یک بی احتیاطی کوچک تمام زحمات شما را به باد دهد. تمام تولیدکنندگان خبره میدانند که توجه به جزئیات در پرورش قارچ بسیار مهم است. شما هر سئوال کوچک و جزئی را حتی اگر به نظر بقیه بی اهمیت باشد در بخش نظرات این پست یا در قسمت تالار گفتگو مطرح کنید تا در پستهای بعدی به سئوالات شما پاسخ دهیم. در قسمت قبل درباره روش های ساده پرورش قارچ شیتاکه صحبت کردیم. اکنون سئوال بعدی را پاسخ میدهیم.

یک سئوال مهم که تولیدکنندگان قارچ با آن مواجه هستند این است که: «رو تا محیط پاستوریزه و پاک و دور از آلودگی باقی بماند؟»

برای پاسخ باید بگوییم که این مقدار به شرایط مختلف محل پرورش قارچ بستگی دارد. به طور کلی یک گلوله یونجه ده درصدی به زیرلایه کاه اضافه شود، کاملا قابل اطمینان و مناسب است. اما درباره مخلوط خاک اره و چوب ترکیب ۵۰ درصدی از گلوله های چوب سخت و سویا میتواند یک بستر غنی از نیتروژن ایجاد کند.

اما تجربه نشان داده است که همیشه وقتی میزان مکمل به حدود ۲۵% برسد امکان آلودگی بسیار بالا میرود. بنابراین پیشنهاد ما این است که تا همان میزان ده درصد مکمل را حفظ کنید و وسوسه افزایش بیشتر آن را از ذهنتان پاک نمایید. چون اگر محیط شما آلوده شود دیگر به سختی میتوانید دوباره پاکسازی انجام دهید.

اگر مشغول پرورش قارچ صدفی یا دکمه ای هستید کار شما آسانتر است، و شاید بتوان میزان مکمل را کمی افزایش داد، اما در مورد انواع دیگر قارچها به سرعت محیط آلوده میشود. پس احتیاط کنید!

 

نکات فنی درباره پرورش قارچ شیتاکه (قسمت چهارم)

قارچ شیتاکه یک گونه محبوب و بسیار مفید برای سلامتی است که روز به روز بر طرفداران آن در جهان افزوده میشود. اگر شما هم به تولید آن علاقه‌مند هستید نکات ریز فنی میتواند به شما کمک کند تا شروع مطمئنی داشته باشید. به علاوه میتوانید در بخش نظرات این پست یا در قسمت تالار گفتگو مطرح کنید تا در پستهای بعدی به سئوالات شما پاسخ دهیم. در دو قسمت قبل درباره پرورش قارچ شیتاکه صحبت کردیم. اکنون به سئوالی درباره پاستوریزه کردن محیط پرورش این قارچ پاسخ میدهیم.

پرورش قارچ شیتاکه در منزل
سیر تا پیاز پرورش قارچ

سوال بعدی این است که : «من دوست دارم قارچ شیتاکه پرورش دهم. سئوال اول این که من از گلوله‌های چوب پاستوریزه برای این کار استفاده می‌کنم، اما گاهی با مشکل کپک زدن مواجه می‌شوم و نمیدانم دلیل آن چیست> و سوال دوم این که: از چه مقدار آهک هیدراته برای پاستوریزه کردن آب استفاده کنم؟»

در پاسخ باید بگویم که توجه کنید وقتی صحبت از  شیتاکه می‌شود، باید به این نکته مهم توجه کرد که دوره نهفتگی طولانی‌تری نسبت به نمونه صدفی دارد و این واقعیت به این معنی است که حالت رقابتی، زمان بیشتری برای رقابت با میسلیوم چسبناک کوتاه وجود دارد. بنابراین نکته کلیدی در این است که برای مبارزه با سایر سویه‌ها و گونه‌های قارچی، استفاده از گونه‌های واقعا تهاجمی‌تر بسیار ضروری است. توصیه ما انتخاب حداقل سویه ۷۵ و یا سویه شیتاکی ۳۷۸۲ برای پرورش قارچ شیتاکه در چنین شرایطی است.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که مطمئن شوید شرایط رشد خوبی را تامین کرده‌اید. توجه کنید که تبادل هوا در سرعت دوره نهفتگی بسیار مهم است، شما باید مطمئن شوید دمایی که استفاده می‌کنید کاملاً در یک محدوده دقیق قرار داشته باشد.

همچنین مراقب باشید که بستر خود را بیش از حد هیدراته نکنید. البته شما میتوانید سرعت اسپان را افزایش دهید تا سرعت بیشتری از کلونی‌سازی قارچ‌ها بیشتری دریافت کنید.

اما درباره سوال دوم، پاسخ این سوال نقطه ۲% خط نسبت به خط مقدار کل آب است.

اما در کل باید بگویم استفاده از این روش تنها راه برای پاستوریزه کردن محیط نیست. کمی جستجو کنید تا راه های مناسبتری برای این کار پیدا کنید.

پاستوریزاسیون با خاکستر چوب: خوب یا بد؟ (قسمت پنجم)

قارچ شیتاکه یک گونه محبوب و بسیار مفید برای سلامتی است که روز به روز بر طرفداران آن در جهان افزوده میشود. اگر شما هم به تولید آن علاقه‌مند هستید نکات ریز فنی میتواند به شما کمک کند تا شروع مطمئنی داشته باشید. به علاوه میتوانید در بخش نظرات این پست یا در قسمت تالار گفتگو مطرح کنید تا در پستهای بعدی به سئوالات شما پاسخ دهیم. در دو قسمت قبل درباره روش های ساده پرورش قارچ شیتاکه صحبت کردیم. اکنون به سئوالی درباره پاستوریزه کردن محیط پرورش این قارچ پاسخ میدهیم

سوال دیگری که دریافت کردیم این است که : «من چیزهای متفاوتی درباره پاستوریزاسیون با خاکستر چوب شنیدم، اما بعضی می‌گویند اصلا فایده ندارد و بعضی دیگر می‌گویند که بهترین کارایی بیولوژیکی را ارائه می‌دهد. نظر شما چیست؟»

پاسخ این است که :  خاکستر چوب بسیار شبیه به آهک هیدراته عمل می‌کند، و با توجه به افزایش pH آب بستر پرورش قارچ  نتایج بسیار خوبی هم دارد. محصولاتی که ما با خاکستر چوب پرورش دادیم کیفیت بسیار بالایی داشتند.

اما یک نکته اقتصادی مهم اینجاست که به چه میزان خاکستر چوب نیاز داریم. تجربه ما نشان داده که برای اینکه سطح pH را تا حدود 12 افزایش دهید، از میزان 3 درصد وزن آب استفاده می‌کنید. این در ظاهر خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد، اما در واقع خاکستر چوب یک ماده کاملاً سبک است، و در عمل این مقدار بسیار زیاد میشود.

در مقایسه با خاکستر چوب،  فقط به ۲% آهک هیدراته نیاز دارید که تقریباً ۱۵ برابر کمتر است، به عنوان مثال برای حدود  ۶۰۰ لیتر آب، به آهک هیدراته ۲٪ نیاز داریم و ما باید فقط ۱.۲ کیلو آهک هیدراته اضافه کنیم، در حالیکه در مقابل به ۱۸ کیلوگرم خاکستر چوب احتیاج خواهیم داشت.

این مقدار از نظر قیمت یعنی باید ۶۰۰ برابر برای پاستوریزاسیون یک مقدار مشخص از بستر پرورش قارچ هزینه کنید که رقم قابل توجهی است. به نظرم ما این کار هر چند شدنی است ولی اقتصادی نخواهد بود.

بهترین روش برای تلقیح قارچ چیست؟ (قسمت ششم)

قارچ شیتاکه یک گونه محبوب و بسیار مفید برای سلامتی است که روز به روز بر طرفداران آن در جهان افزوده میشود. اگر شما هم به تولید آن علاقه‌مند هستید نکات ریز فنی میتواند به شما کمک کند تا شروع مطمئنی داشته باشید. به علاوه میتوانید در بخش نظرات این پست یا در قسمت تالار گفتگو مطرح کنید تا در پستهای بعدی به سئوالات شما پاسخ دهیم. سئوالی که امروز میخواهیم پاسخ دهیم درباره تلقیح قارچ است.

آزادسازی و تولید مثل اسپور های قارچ
سیر تا پیاز پرورش قارچ

سئوال بعدی را بهنام پرسیده که: «بهترین روش برای تلقیح قارچ چیست؟ آیا باید بستر قارچ با کشت مایع تلقیح شود، یا بهتر است با کیسه بذر تلقیح کنم و از آن به عنوان اسپان استفاده کنم؟»

پاسخ این است که کشت‌های مایع برای این که فورا به بستر منتقل شوند، ایده آل نیستند. اما می‌توان از آن در رشد قارچ در یک مقیاس کوچک استفاده کرد. برای این کار باید کشت مایع را در کیسه‌ای از غلات وارد کنید، و سپس اسپان‌های به دست آمده را در بستر خود قرار دهید.

توصیه ما این است که از کشت مایع به این صورت استفاده کنید که آن را جداگانه روی دانه قرار دهید، تا بتواند از تمام مواد مغذی بهره‌مند شود و  پس از به دست آوردن اسپان، به راحتی می‌توانید آن را وارد بستر خود کنید. به این ترتیب نقاط تلقیح بسیار زیادی به دست می‌آید که به راحتی می‌تواند در بستر استفاده شود و شروع به کلونی‌سازی کند.

چه بستری برای پرورش قارچ خوراکی مناسبتر است؟ (قسمت هفتم)

پرورش قارچ یک فعالیت لذت بخش و جذاب است اگر یک مشاور خوب و همراه داشته باشید تا به سئوالات شما پاسخ دهد و شما را در طی مسیر کمک کند. شما میتوانید در بخش نظرات این پست یا در قسمت تالار گفتگو سئوالات خود را مطرح کنید تا در پستهای بعدی به سئوالات شما پاسخ دهیم. در قسمت قبل درباره روش های ساده تلقیح قارچ صحبت کردیم. اکنون به سئوالی درباره بستر مناسب برای پرورش این قارچ پاسخ میدهیم.

کارگاره پرورش قارچ صدفی در تفتان
سیر تا پیاز پرورش قارچ

سئوال این است که : «قارچ صدفی می‌تواند در طیف وسیعی از بسترها رشد کند. چگونه بفهمیم که یک بستر خوب است یا نه؟»

این یک سئوال خوب است و پاسخ ما به شما این است که یک بستر خوب باید قبل از هر چیز از نظر کربن بسیار غنی باشد، زیرا منبع غذایی اصلی برای تغذیه قارچ ها است. به علاوه وجود مقدار کافی نیتروژن هم بسیار مهم به نظر میرسد، که سطح ایده آل نیتروژن در بستر حدود ۱٪ در نظر گرفته می‌شود.

در بستری مثل کاه، تقریباً ۵ درصد نیتروژن وجود دارد که برای کاهش آن باید مکملهایی را به بستر اضافه نمود. غلات یا تکه‌های سویا یا چیزی مانند تفاله قهوه برای این کار مناسبند.

خاک اره هم دارای سطح بسیار پایینی از نیتروژن است و افراد پس از آن چیزهایی مانند سوراخ سویا یا سبوس را با درصد بسیار بالاتری اضافه می‌کنند تا نیتروژن کل را افزایش دهند.

البته چیزهای بسیار متنوعی وجود برای این کار وجود دارد که من توصیه می‌کنم به راهنمای پرورش دهندگان قارچ صدفی در جهان به صورت آنلاین نگاهی بیندازید. در این راهنما، فصلی وجود دارد که بیش از ۲۰۰ گونه از محصولات جانبی کشاورزی را فهرست می کنند که می توانند با موفقیت به عنوان بستری برای کشت قارچ استفاده شوند.

در مقاله کمپوست قارچ می‌توانید اطلاعات جامعی درباره مواد مناسب برای بستر پرورش قارچ به دست آورید، و یا اگر سئوالات بیشتری دارید آن را از مشاوران متخصص پرورش قارچ بپرسید.

بستر از پسماندهای کارخانه تولید ماء‌الشعیر: خوب یا بد؟ (قسمت هشتم)

دغدغه زیادی برای تولیدکنندگان قارچ خوراکی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها بستر قارچ است، در قسمت قبل درباره «بستر پرورش قارچ» صحبت کردیم. اکنون به سئوالی درباره مزایا و معایب بستر پسماندهای کارخانه تولید ماء‌الشعیر برای پرورش این قارچ خوراکی پاسخ میدهیم.

سئوال این است که آیا «استفاده از غلات مصرف شده در کارخانه تولید ماء‌الشعیر به عنوان یک بستر تا چه حد مفید است؟»

در پاسخ باید بگوییم که بله ما این بستر را امتحان کردیم و امیدوار بودیم به خاطر خواص ویژه‌ای که جو دارد، به خوبی پسماند قهوه باشد ولی در واقع نتیجه فقط در ۵۰ درصد مواقع خوب بود و در نیمی از موارد محیط بستر به شدت آلوده و باکتریایی می‌شد.

مشکل اصلی محیط بسیار مرطوب و بیش از حد هیدراته این بستر است که منجر به مشکلات آلودگی بستر می‌شود. در ثانی فرآیند تخمیر باعث می‌شود که محل خوبی برای تغذیه باکتری‌های مختلف باشند. به همین خاطر بوی ترش باکتری را می‌توانید در آنها ببینید.

ما آنها را با تفاله‌های قهوه ترکیب کردیم و نتیجه بسیار متفاوت و خوب بود. نکته جالب این که از قارچهایی که ما تولید کردیم در کارخانه برای تولید ماءالشعیر استفاده شد! و این برای ما خیلی هیجان‌انگیز بود.

به نظر می‌رسد جوی پسماند این کارخانه‌ها، به عنوان مکمل سوبسترا می‌تواند خوب عمل کند. اگر شما بستر را کاملا استریل می‌کنید و به دنبال مواد مغذی هستید، افزودن پسماندهای جو می‌تواند مفید باشد.

مزایا و معایب استفاده از کیسه‌های آماده در محیط باز (قسمت نهم)

اگر شما یک تولیدکننده قارچ خوراکی باشید، احتمالا درباره انتخاب بهترین مکان برای پرورش قارچ فکر کرده‌اید. اکنون می‌خواهیم ببینم که کدام مکان، محیط پرورش قارچ مناسبتری به شمار می‌رود و آیا حیاط منزل و محیطهای باز مکان مناسبی برای پرورش قارچ هستند یا خیر.

سئوال این است که «آیا می‌توان از کیسه‌های آماده در زیر درختان برای پرورش قارچ استفاده کرد؟» پاسخ این است که بله، البته که می‌توانید. ما قارچ‌های زیادی در بیرون از سالن پرورش داده‌ایم، و نتایج بسیار خوبی هم به دست آوردیم. حتی می‌توانید یک سیستم مه‌پاشی هم اضافه کنید.

فقط مشکل این است که در صورت انتخاب طبیعت باز به عنوان محیط پرورش قارچ، امکان وجود آفات هم طبیعتا بیشتر است؛ و انواع مگس‌ها، راب‌های حشره‌ای، یا حشرات مختلف دیگر هم در کنار قارچها رشد می‌کنند که حذفشان می‌تواند واقعا کار خسته‌کننده‌ای باشد.

بنابراین شما اگر مایل به پذیرش این خطرات هستید، میتوانید از پرورش قارچ در محیط باز استقبال کنید؛ هر چند اگر بخواهید به صورت تجاری قارچ پرورش دهید، این کار مناسب نخواهد بود.

ما حدود ده سال پیش این کار را انجام دادیم، و با استفاده از داربست‌ و مقداری توری سایه‌دار و سیستم مه‌پاشی، یک باغچه بزرگ را به عنوان محیط پرورش قارچ در نظر گرفتیم که در ابتدا خیلی خوب عمل کرد. اما پس از یک ماه جمعیتی از مگسهای قارچ در اطراف آن رشد کردند و این قدر این مسئله مشکل‌ساز شد که مجبور شدیم کلا آن مجموعه را جمع کنیم.

تعداد اتاق لازم برای دوره برخوابش قارچ (قسمت دهم)

اگر شما تولیدکننده قارچ خوراکی سنتی باشید و مقدار قارچی که پرورش می‌دهید در مقایسه با قارچ‌کاران حرفه‌ای کم باشد، احتمالا با محدودیت‌های زیادی روبرو هستید. یکی از این محدودیت‌ها لزوم جابجایی قارچ در هنگام میوه دادن است. و سئوال این جا است که آیا شما نمی‌توانید همه فرآیند را در یک اتاق انجام دهید؟

پاسخ این است که ایده‌آل این بود که می‌توانستید مثل سالن‌های بزرگ این کار را انجام دهید؛ یعنی در همان اتاقی که آن را با بستر پر می‌کنید، برخوابش قارچ هم انجام شود و نیازی به جابجایی انبوهی از قارچ از یک اتاق به اتاق دیگر نباشد. اما اگر این کار را نکنید برای هر کشت باید یک اتاق مجزا داشته باشید و در این حالت ممکن است شما به اتاق‌های زیادی نیاز پیدا نمایید.

مثلا اگر شما هر هفته یک بستر جدید می‌سازید؛ باید برای هر هفته یک اتاق مجزا داشته باشید و این با توجه به این که قارچی مانند قارچ صدفی، چرخه تولید نسبتا کوتاهی در حد پنج تا شش هفته دارد، شما حداقل شش اتاق نیاز خواهید داشت!

بنابراین شما به عنوان یک پرورش‌دهنده در مقیاس کوچک، برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها بهتر است که قارچها را در زمان میوه دادن به اتاق دیگری ببرید که شرایط برای آن مناسبتر است تا مرتب مجبور به تغییر دما و در نتیجه لزوم تعداد اتاق بالاتر نشوید.

اتاق برخوابش معمولا خشک است و  هوا کمی گرمتر است، اما اتاق میوه مرطوب است، هوای تازه زیاد و نور کافی دارد.

با بستر قارچ مصرف شده چه کنیم؟ (قسمت یازدهم)

همه مزرعه داران، چه سنتی و چه صنعتی، در کار خود با مشکلات ریز و درشتی مواجه هستند. ما در این جا به عنوان اولین رسانه تخصصی قارچ تلاش میکنیم به تمام سئوالات مزرعه داران قارچ پاسخ بدهیم. لطفا در بخش نظرات این پست یا در قسمت تالار گفتگو سئوالات خود را مطرح کنید تا جواب آنها را در کوتاه ترین مدت به شما بدهیم.

سوالی که جیمز از ما پرسیده این است که آیا می‌شود از بستر مصرف شده مزرعه خود استفاده مجدد کند و یا آن را بفروشد؟

پاسخ این است که ما بلوک‌های بستر قارچ‌های مصرفی را در جایی نگهداری میکنیم و بعد از گذشت شش تا ۱۲ ماه آن را تبدیل به کمپوست کرده، به همسایگان به رایگان اهدا می‌کنیم. البته میشود آن را بسته بندی کرد و فروخت ولی به زمان و قیمتش نمی‌ارزد، زیرا کمپوستهای تجاری معمولا بسیار ارزانتر هستند.

توصیه ما این است که به رایگان در محله خود به افرادی که آن را لازم دارند بدهید، و در کنار آن قارچ خود را تبلیغ کنید، خواهید دید که فروش قارچتان افزایش میابد.

یا می توانید بستر قارچ مصرفی خود را به مدارس اهدا کنید، آنها همیشه می توانند از کمپوست رایگان استفاده کنند.

و یا  اگر به پرورش ورمی‌کمپوست علاقه دارید، از آن استفاده کنید

البته میشود انها را خشک کرد و در دیگ زیست توده هم استفاده نمود.

بعضی از افراد هم هستند که از بستر قارچ مصرفی به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می کنند.

کمی به دور و بر خود نگاه کنید شاید شما کاربردهای بهتری برای آنها پیدا کردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره بستر قارچ به مقاله‌های هر آنچه که باید درباره بستر رویشی قارچ (کمپوست قارچ) بدانید، احیاء بستر پس از خاک ورزی در پرورش قارچ، چه بستری برای پرورش قارچ خوراکی مناسبتر است؟ مراجعه نمایید.

چطور قارچ بفروشم؟! (قسمت دوازدهم)

هر مزرعه‌داری حتما تا به حال بارها از خود پرسیده که چطور محصولات قارچ خودم را بفروشم؟! چطور به بهترین نحو آن را به بازار عرضه کنم و چگونه بهترین قیمت گذاری را برای محصولم داشته باشم؟

در پاسخ باید بگویم که فروش یک قدم بسیار مهم است و ممکن است کمی هم اضطراب‌آور باشد. مخصوصا وقتی برای اولین بار می‌خواهید قارچ‌های خود را به فروش برسانید، ابهامات زیادی را در مورد آن احساس می‌کنید. بازاریابی و فروش محصولات بسیار مهم است و باید به خوبی از پس آن برآیید.

نخستین قدم قیمت گذاری مناسب است، با توجه به این که قیمت قارچ در بازار متغیر است، باید یک مرجع بروز از آخرین قیمت داشته باشید تا قیمت قارچ هر روز را مشاهده کرده و مطابق با آن برای فروش اقدام نمایید. بخش قیمت قارچ میتواند به شما در این زمینه کمک کنید.

اگر بخواهید خودتان فروش را به صورت جزئی و مویرگی داشته باشید ممکن است بتوانید در مراکزی آن را با قیمت بالاتر عرضه کنید و مشتریان ویژه‌ای برای خود دست و پا نمایید.

برای بازاریابی ما به شما رستورانها اعم از رستورانهای بزرگ تا فست‌فودها را متناسب با نوع محصولتان به شما توصیه میکنیم، زیرا آن ها از خریداران اصلی قارچ محسوب می‌شوند؛ ما در مقاله صفر تا صد فروش قارچ  به رستوران ها درباره بازاریابی در رستورانها به شما توضیح داده‌ایم.

البته، ممکن است بازارهای کشاورزان یا فروش به مراکز محلی هم برای رشد شما مناسب باشد. اگر سوپرمارکتهای محلی را ترجیح می‌دهید، مقاله ترفندهای فروش قارچ به سوپرمارکت ها هم به شما کمک می‌کند.

به هر صورت کافی است شما استراتژیهای فروش قارچ را به خوبی رعایت کنید تا از فروش خوبی بهره‌مند شوید.

تامین هزینه‌های زندگی با فروش قارچ (قسمت سیزدهم)

سئوال پرسیده‌اند که آیا میتوانم از فروش و بازاریابی با قارچ، هزینه‌های زندگی یک خانواده را تامین کنم یا باید به آن به یک درآمد جنبی و تکمیلی نگاه کرد؟

به نظرم برای پاسخ به این سئوال باید ابعاد مختلفی را بررسی کرد. مطمئنا وقتی تعداد انسانهای زیادی از این راه تامین معاش میکنند می‌تواند یک منبع درآمد عالی محسوب شود؛ اما این که شما چه قدر بتوانید در آن موفق شوید بستگی به عوامل متعددی دارد. مثل:

  • مقدار قارچی که تولید می‌کنید،
  • کشوری که در آن زندگی می‌کنید،
  • قیمت فروش قارچ در محدوده شما،
  • نرخ تولید و هزینه‌های پرورش قارچ،
  • هزینه‌های محل تولید
  • و تعداد سئوالات متعدد دیگر

که به همین دلیل نمی‌توان پاسخ سریعی برای میزان موفقیت و درآمدزایی کافی در این شغل به شما ارائه نمود.

اما کاری که می‌توانیم بکنیم این است که بخش آکادمی هاگ را برای تولید محصولات بهتر مرتب دنبال کنید، و برای فروش  از مقالات زیر کمک بگیرید:

  •  صفر تا صد فروش قارچ به رستورانها
  • ترفندهای فروش قارچ به سوپرمارکت ها
  • استراتژیهای فروش قارچ

و محصولات خود را در هاگ مارکت ارائه نمایید و یا برای برطرف کردن نیاز خود از آن بهره بگیرید و اگر سئوالات بیشتری دارید آن را از مشاوران متخصص پرورش قارچ بپرسید.

با مقالات دیگر آموزش تولید و پرورش قارچ همراه هاگ باشید.
4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا