قارچ های خوراکی

از سیر تا پیاز قارچ صدفی آبالون

قارچ صدفی آبالون چیست؟

قارچ صدفی آبالون از نظر گیاه شناسی به عنوان Pleurotus ostreatus طبقه بندی می‌شود، و نوعی قارچ صدفی از خانواده Pleurotaceae است. این قارچ که با نام‌های وروجک سفید، کینگ قارچ و قارچ آکوراتکه نیز شناخته می‌شود، به دلیل شباهت ظاهری، نام آن را از صدف آبزی، آبالون، گرفته‌اند.

این قارچ مانند تمام اعضای خانواده خود، یک خوراکی محبوب برای پخت و پز به شمار می‌رود و در اغلب غذاهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزء اصلی در سیب زمینی سرخ کرده و سوپ است. به علاوه معمولاً به عنوان جایگزین گوشت در غذاهای گیاهی استفاده شده، به دلیل بافت قابل توجه و طعم کره ای و غنی خود مورد علاقه وگان‌ها هستند.

آبالون
توضیحات کامل آبالون

چطور قارچ صدفی آبالون را بشناسیم؟

قارچ آبالون اندازه‌ای متوسط ​​تا بزرگ و نامنظم است که به طور متوسط ​​5 تا 25 سانتی‌متر قطر دارد. پوست عاج مانند مایل به سفید دارد و صاف و ابریشمی و  توپر و سفت با خطوط و سوراخهای طلایی ریز در سراسر سطح کلاهک است.

گوشت کرم رنگ آن ترد، متراکم و اسفنجی با بافتی گوشتی است و هنگام پخته شدن، لغزنده و مخملی با طعمی خاکی و کره‌ای با نت‌های فلفلی دارد.

قارچ صدفی آبالون شبیه چه قارچهایی است؟

قارچ آبالون گاهی اوقات با قارچ صدف شاه اشتباه گرفته می‌شود، زیرا بسیار شبیه یک قارچ شاه شیپور کوچک است. با این حال، کلاهک بسیار متفاوتی دارد؛ زیرا قارچ آبالون یک کلاهک ابریشمی سفید دارد، در حالی که شاه شیپور دارای کلاهک برنزه است.

قارچ شاه ترومپت بزرگترین گونه قارچ صدفی است، اما قارچ صدفی آبالون، با همه شباهت‌هایش، قطعا یک نسخه بسیار کوچکتر با ساقه ضخیم مشابه، ولی بسیار کوتاهتر است.

اما شباهت اصلی این دو قارچ در بافت و طعمشان است، که طعم خاص اومی را ایجاد می کنند و وقتی به عنوان بخشی از یک وعده غذایی خورده می‌شوند، نمی‌توان بین این دو نوع قارچ تمایز قائل شد. هر دو قارچ به دلیل ماندگاری خوب، شناخته شده و به طور گسترده کشت می‌شوند.

شباهت قارچ صدفی آبالون و قارچ شاه صدف
شباهت و مقایسه قارچ صدفی آبالون و قارچ شاه صدف

ارزش غذایی

قارچ صدفی آبالون منبع خوبی از فیبر غذایی، آهن، فسفر و برخی آنتی اکسیدان ها است.

با قارچ صدفی آبالون چی بپزم؟

قارچ آبالون برای کاربردهای متعدد در پخت و پز مانند بخارپز کردن، سرخ کردن، کبابی کردن و برشته کردن مناسب است. طعم لطیف آبالون زمانی بهتر است که بیش از حد پخته نشود، اما در حالت خام نیز قابل خوردن نیست. آنها به طور رایج در سیب زمینی سرخ کرده، کاری سبز و نارگیل، سوپ، خورش و کباب استفاده می‌شوند.

خوراک قارچ صدفی آبالون با ماهی
کاربردهای متعدد آبالون در پخت و پز

همچنین می‌توان آن‌ها را به عنوان جایگزین گوشت پخته و سرخ کرده به کار برد و برای استفاده طولانی مدت، کنسرو کرد.

قارچ صدفی آبالون کنسرو شده
جایگزین گوشت پخته و سرخ کرده

قارچ آبالون به خوبی با گوجه فرنگی، فلفل کالابریا، نخود فرنگی، بادمجان، بچه ذرت، شاه بلوط آبی، شاهی، آروگولا، رازیانه، زیتون، سیر، پیاز، موسیر، زنجبیل، توفو، میگو، صدف، گوشت، مرغ، روغن ترافل، پنیر گرانا پادانو و عدس همراه می‌شود و سازگار است. آن را تا هفت روز در جای خشک مانند کیسه کاغذی در یخچال می‌توان نگهداری نمود. به علاوه از خشک شده آن نیز در غذاهای مختلف برای طعم دهی استفاده می‌شود.

 آبالون خشک شده
مصارف خوراکی مختلف آبالون

قارچ صدفی آبالون را از کجا پیدا کنم؟

قارچ آبالون بومی چین است و در این دوران هم، هنوز به صورت وحشی و خودرو در طبیعت رشد می‌کند. اما کشت تجاری قارچ آبالون در مجارستان آغاز شد و هم اکنون به وفور در ایالات متحده در کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن و در بخش‌هایی از چین کشت می شود. امروزه قارچ آبالون را در خواربارفروشی ها و بازارهای کشاورزان در ایالات متحده، کانادا، اروپا، آسیا و استرالیا به راحتی می‌توان یافت.

در ایران هنوز این قارچ معرفی و کشت نشده است. پیشنهاد میکنیم این قارچ را ابتدا در منزل پرورش دهید و به تدریج کار خود را توسعه دهید.

با قارچ های خوراکی در هاگ آشنا شوید.
3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا