دانش افزایی در حوزه قارچ

از قارچ‌ها خوراکی چه می‌دانیم؟

به‌طورکلی موجودات زنده به دو دسته تک‌سلولی و پرسلولی تقسیم‌بندی می‌شوند، که می‌توان به سلسله‌های آغازیان، گیاهان، جانوران و قارچ‌ها اشاره کرد.

قارچ‌ها دسته‌ای جداگانه از پرسلولی‌ها را تشکیل می‌دهند که نه گیاه هستند و نه جانور! نام دیگر قارچ در فارسی سماروغ بوده است. مردم عادی به آن «کلاه دیوان» و «چتر مار» هم می‌گفتند. قارچ تنها محصولی است که باوجود کوچکی اندازه‌اش دارای خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامت انسان‌ها است. اگرچه از زمان ورود قارچ به سبد غذایی کشورمان مدت زیادی نمی‌گذرد اما به نظر می‌رسد که کشت و تولید قارچ در کشور ما سابقه بیش‌تری دارد. مصرف سرانه قارچ در ایران در سال ۱۳۸۳ حدود ۱۶۰ گرم بوده که این میزان در سال ۱۳۹۴ به حدود ۱۰۰٫۰۰۰ تن یا 1.200 گرم رسیده است.

ترکیبات قارچ

همان‌طور که میدانید قارچ حاوی مقدار چشمگیری فسفر، سدیم، پتاسیم، مقدار کمتری آهن و کلسیم به‌علاوه مقدار ناچیزی کادیوم، سلنیم و سرب است. قارچ در کشورهای مختلف بافرهنگ‌های متناوب به‌عنوان یک منبع غذایی باارزش موردعلاقه مردم است و به‌عنوان چاشنی و ادویه هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ازنظر دارویی هم قارچ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضد سرطان دارد. همچنین به‌عنوان تنظیم‌کننده هورمون‌های داخلی معده عمل می‌نماید و تنظیم‌کننده قلب و کلسترول خون نیز است. قارچ به تقویت سیستم ایمنی بدن، مقابله با عفونت و آلرژی و کاهش فشارخون کمک می‌کند و همچنین کالری دریافتی بدن با مصرف این محصول بسیار کمتر است و به همین خاطر می‌تواند در برنامه رژیمی افراد خانواده با اطمینان کامل قرار بگیرد.

مصرف سرانه قارچ

اگر مصرف سرانه قارچ را بخواهیم با کشورهای اروپایی مقایسه کنیم، باید گفت که در هلند در سال ۲۰۱۶ میلادی برابر با ۱۳۹۴ شمسی حدود ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم، در آلمان تقریباً ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم بوده است که این خود نشانگر تفاوت فاحش مصرف این گیاه در کشور ما و کشور های اروپایی است و مشخص می‌نماید که کشور ما ازنظر میزان آشنایی مردم با این محصول معجزه‌آسا و توزیع آن در کشور هنوز خیلی از کشورهای اروپایی عقب‌تر است ولی در حد خود تاکنون پیشرفت خوبی را داشته و زمینه این را هم دارد که بتواند با فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه کافی در افزایش این میزان و رسیدن به رکوردهای جهانی هم تلاش کند.

در یک مقایسه دیگر با کشورهای اروپایی فقط کافی است به این مثال توجه کنید که در کشور هلند در هر مترمربع در ۲ فلش حدود ۳۶ کیلوگرم قارچ برداشت می‌شود و مصرف برق آنها نیز نصف میزان برق مصرفی در ایران در یک واحد مشابه است، که در همین متراژ فقط ۲۰ کیلوگرم از این محصول را برداشت می‌کند. این موارد ما را بر این می‌دارد تا با داشتن امکاناتی مشابه با کشورهای اروپایی بتوانیم به نتیجه یکسانی هم دست یابیم.

مصرف سرانه قارچ

کشورهای حوزه خلیج فارس

ما در کشورهای حوزه خلیج‌فارس مثل قطر، عمان، بحرین، امارت، کویت، عربستان و حدود ۷۵ میلیون نفر جمعیت داریم که اگر فقط مصرف سرانه امارات را که ۶۵۰ گرم است در نظر بگیریم به حدود ۴۵٫۰۰۰ تن قارچ نیاز داریم ) با توجه به اینکه مصرف سرانه این محصول در امارات حدود ۶۵۰ گرم است (. از این مقدار حدود ۷۰۰۰ تن در عربستان، ۳۰۰۰ تن در عمان، 1.500 تن در امارات، ۵۰۰ تن در بحرین، ۵۰۰ تن در قطر، ۱۰۰۰ تن در عراق و بقیه در حدود 31.500 تن از طریق کشورهای اروپایی مانند لهستان، هلند و آلمان به کشورهای حوزه خلیج‌فارس تزریق می‌شود.

کشورهای شمالی ایران مثل آذربایجان و ترکمنستان که درمجموع حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارند و مصرف قارچشان حدود ۵۶۰۰ تن است، نیز نتوانسته‌اند مطابق با مصرفشان، این محصول را در کشورشان تولید کنند. تولید قارچ آنها کمتر از ۳۳۰۰ تن است که تا رسیدن به تولید مصرف سرانه کشور خود راه طولانی را در پیش دارند. ازاین‌رو ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و با پیشرفت درزمینهٔ تولید قارچ بازار خوبی را در کشورهای شمالی برای خود ایجاد نماییم.

نتیجه

دانشنامه صنعت قارچ، هاگ تلاش کرد تا اطلاعات جامع و کاملی از قارچ در اختیار شما قرار دهد. با این آمار به این نتیجه می‌رسیم که اگر بتوانیم روی کیفیت و کمیت این محصول در حد استانداردهای بین‌المللی کارکنیم و بازار بسیار خوبی را در این بخش از جغرافیا خواهیم داشت. این در حالی است که فقط ۱ یورو و ۲۹ سنت (معادل ۵۱۶۰ تومان) قیمت باربری هر کیلو قارچ از هلند با هواپیما به کشورهای عربی است و باید به این مسئله هم توجه کرد که حمل‌ونقل این محصول حدود یک روز طول می‌کشد. که در صورت تولید بیشتر در کشور می‌توانیم تمام این هزینه‌ها و زمان‌های مصرفی را به حداقل برسانیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به دانش افزایی در حوزه قارچ مراجعه فرمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا