جهاد کشاورزی

از مصرف قارچ پرورشی نترسید

استفاده از قارچ‌های پرورشی به دلیل تولید در محیط کاملاً سالم هیچ‌گونه مشکلی ندارد

از مصرف قارچ پرورشی نترسید. محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی طی اظهارات خود ضمن اشاره به اینکه مصرف قارچ‌‌های پرورشی مشکلی ندارد، عنوان کرد: طی یک ماه اخیر به دلیل برخی اخبار منتشرشده در تعدادی از رسانه‌ها  در مورد  مسمومیت ناشی از مصرف قارچ، آسیب جدی به پرورش‌دهندگان قارچ واردشده است. این در حالی است که استفاده از قارچ‌های پرورشی به دلیل تولید در محیط کاملاً سالم هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

اخبار نادرست عدم آگاهی کاهش مصرف قارچ

از مصرف قارچ پرورشی نترسید! به گزارش خبرگزاری هاگ، این مقام مسئول با اشاره به خواص قارچ و جایگاه ویژه این محصول خوراکی در سفره‌های غذایی مردم در سال‌های گذشته، افزود: طی یک ماه اخیر با مسموم شدن و فوت تعدادی از هم‌وطنانمان به دلیل استفاده از قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت، بسیاری از خانوارها از خرید و مصرف قارچ خوراکی اجتناب کرده‌اند.

طهماسبی در توضیحات بیشتر درباره این نوع از قارچ‌ها گفت: قارچ‌های وحشی در محیط‌های طبیعی بر سه نوع خوراکی، دارویی و سمی هستند و  این در حالی است که با توجه به بارش‌های اخیر، قارچ‌ها رویش خوبی در طبیعت داشتند از این‌رو بسیاری از گردشگران و جوامع روستایی بدون آگاهی اقدام به جمع‌آوری و فروش این قارچ‌ها در بازار کردند که درنهایت این امر منجر به مسمومیت و فوت تعدادی از افراد در کشور شد. مردم باید بدانند که تشخیص این ۳ نوع قارچ در طبیعت بسیار دشوار است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود ضمن بیان این مطلب که مصرف قارچ‌های خوراکی در دنیا امری مرسوم می‌باشد، بیان کرد: بیش از ۱۱۰ واحد پرورش قارچ در کشور، سالانه حدود ۱۵۰ هزارتن قارچ تولید می‌کنند که با توجه به سرانه مصرف ۱٫۲ تا ۱٫۳ کیلوگرم، مشکلی در تأمین قارچ وجود ندارد  که مردم به سمت‌وسوی استفاده از قارچ‌های بیابانی بروند.

آمار سرانه مصرف قارچ

وی در بیانات خود با انتقاد از کاهش سرانه مصرف قارچ در کشور، اعلام کرد: سرانه مصرف قارچ در بسیاری از کشورها ۵ تا ۶ کیلوگرم است که با توجه  به توسعه شهرنشینی و مطلوبیت این ماده غذایی، افزایش سرانه مصرف امری ضروری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در تکمیل سخنان خود ضمن تأکید بر کیفیت قارچ تولیدی در ایران، این محصول را ازنظر مواد غذایی و کیفیت، جزو بهترین موارد  خوراکی در دنیا دانست و خاطرنشان کرد: قارچ‌های تولیدی در ایران از بهترین نوع صدفی و دکمه‌ای هستند؛ بنابراین در مصرف آنها جای هیچ‌ گونه نگرانی وجود ندارد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا