جهاد کشاورزی

پایانه صادرات محصولات دماوند

دماوند یکی از مراکز مهم باغبانی استان تهران است

جهاد کشاورزی از ایجاد پایانه صادرات محصولات در دماوند حمایت می‌کند، به گزارش هاگ به نقل از ایرنا – دماوند مدیر کل جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در شهرستان دماوند گفت: در این خصوص هیچگونه مشکلی وجود ندارد و با توجه به تولیدات کشاورزی در منطقه به ویژه سیب، حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، سعید پازوکی روز سه شنبه در نشست رسیدگی به مطالبات شوراهای اسلامی روستا در حوزه های جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و بنیاد مسکن که به همت نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان دماوند در سال ۱۴۰۰، حدود ۹۵۲ تن گندم، ۳۴۸ تن جو، یک هزار و ۳۸۵ تن موادات علوفه ای و ۱۶ هزار و ۵۲۶ تن صیفی جات تولید کرده است.

وی در خصوص بخش باغبانی نیز افزود: دماوند یکی از مراکز مهم باغبانی استان است و در بخش باغبانی نیز فعالان خوبی فعالیت می کنند؛ سال گذشته در دماوند ۲۱۳هزار و ۶۰۰ تن سیب، ۱۵۶تن انگور، یکهزارو ۲۲۲ تن انار، پنج هزار و ۱۳۸ تن گیلاس، یک هزار و ۵۰تن زردآلو و قیسی، یک هزارو ۱۲۴ تن محصولات گلخانه ای، ۲۵ هزار گل شاخه بریده و ۱۲۰ تن قارچ تولید شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان تهران به حوزه زیربخش تولیدات دامی اشاره و خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند با تولید ۹۰۲ تن گوشت قرمز با کسب رتبه ۱۱ استان تهران، ۳۸هزار ۱۹۴تن شیر با کسب رتبه ۹، ۱۴ هزار و ۹۱۷ تن گوشت مرغ با کسب رتبه ۲ استان، ۲ هزار ۶۶۳ تن تخم مرغ رتبه ۹ استان و ۶۹۶ تن عسل که رتبه یک استان و یک هزار و ۵۰۲ تن گوشت ماهی، رتبه ۲ استان را دارد.

وی ادامه داد: درخصوص بخش صنایع کشاورزی و آب و خاک، شهرستان دماوند ظرفیت سردخانه های آن ۱۳هزار تن به بالا است که رتبه یک استان را دارد و همچنین درخصوص جذب ماده خام با داشتن ۱۳هزار تن رتبه هفت استان و ۳۵۰هکتار اراضی تحت آبیاری تحت فشار و آبیاری نوین دارد.

پازوکی با اشاره به موضوعات مطرح شده در این نشست، خاطرنشان کرد: از جمله موضوعات مطرح شده بحث لایروبی قنات و زیربناهای بخش کشاورزی بوده که با توجه به اعتباراتی که در اختیار سازمان جهاد استان بوده است، در بحث آب و خاک طی چهارسال اخیر، ۲۸ طرح آب و خاک در سطح شهرستان دماوند انجام شده و همچنین ۱۶ طرح آبیاری تحت فشار، هفت رشته قنوات و هفت طرح لوله گذاری انجام شده که حدود پنج میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش بینی شده بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۴۶۰ میلیون تومان برای مرکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان هزینه شده و ۵۳۹ میلیون تومان نیز درخصوص مبارزه با آفات از محل اعتبارات استانی در اختیار شهرستان قرار گرفته است.

مدیرکل جهادکشاورزی  استان تهران خاطرنشان کرد: پیش بینی اعتبار امسال حدود ۳۰ میلیارد تومان برای لایروبی قنوات است که اگر این میزان اعتبار در کمیته برنامه ریزی استان محقق شود، بسیاری از مشکلات شهرستان در زمینه لایروبی قنوات حل می‌شود.

این مسئول درخصوص فنس کشی باغ ها نیز گفت: وظیفه و نقش جهاد کشاورزی، مقابله با تغییر کاربری زمین و خرد شدن اراضی است؛ از یک سو شرایطی برای ایجاد تفکیک اراضی به وجود می آید و از سوی دیگر قوانین و دستورالعمل وجود دارد که اراضی زیر سه هزار متر را نمی توان تفکیک و یا فنس کشی کرد که این مشکل در منطقه وجود دارد و دنبال حل آن هستیم که امید است حل شود.

پازوکی همچنین درخصوص ایجاد استخر، انباری و خانه کارگری در اراضی کشاورزی نیز اضافه کرد: نسبت به میزان اراضی باید حدود قانونی رعایت شود تا با ترک فعل و یا برخورد بخش قضایی و دادستان مواجه نشویم؛ تاحد امکان و رعایت حال مردم انجام می شود ولی قانون هرچه می‌گوید باید رعایت می‌شود.

وی درخصوص جاده بین مزارع نیز افزود: پیشنهادات این مهم هرسال در کمیته برنامه ریزی استان مطرح که بسته به میزان اعتبار و اولویت آغاز می شود که در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبار، اجرای جاده بین مزارع مغفول مانده که تلاش بیشتر صورت می گیرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان تهران همچنین درخصوص ایجاد سایت های بومگردی در روستاها یادآور شد: در این خصوص مخالفت نداریم و اگر شرایط برای افراد و برخی روستا که گردشگرپذیر باشد، وجود داشته باشند با توجه به ایجاد درآمد برای اهالی روستا، مخالفت نمی کنیم و اگر پروژه و طرحی باشد، کمک می کنیم.

استان تهران، استانی بهره ور در زمینه کشاورزی است
پایانه صادرات محصولات دماوند

استان تهران، استانی بهره ور در زمینه کشاورزی است

به گزارش هاگ به نقل از خبرنگار ایانا در استان تهران، سعید پازوکی ضمن خوشامدگویی به مدعوین و خدا قوت به تولیدکنندگان اظهارکرد: نحوه کار و فعالیت نمونه های منتخب بخش کشاورزی الگوی ترویجی برای سایر تولیدکنندگان بوده و با روشن کردن افق های جدید، ظرفیت تولید در بخشهای مختلف را بالا می برد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان نمونه، تسهیل در انتقال اطلاعات و توسعه کشاورزی دانش بنیان و مدیریت بهینه تولید را انجام می دهند.

پازوکی اساس برگزاری این مراسم را تقدیر از تولیدکنندگانی دانست که علیرغم محدودیت ها و موانع موجود جانانه برای افزایش بهره وری و تولید تلاش می نمایند.

وی با اشاره به 190 هزار هکتار اراضی کشاوزری استان تهران اظهار داشت: بخش کشاورزی استان علیرغم اینکه 1.3 سطح اراضی کشاورزی کل کشور را در اختیار دارد 5 درصد محصولات مورد نیاز ایران اسلامی را تولید می نماید و در تولید قارچ، تخم مرغ، شیر خام، محصولات گلخانه ای، گیلاس، ذرت علوفه ای رتبه های اول و دوم کشاورزی را دارد که نشان می دهد استان تهران، استانی بهره ور در این زمینه است.(۲۵ خرداد ۱۴۰۱ )

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا