بیماری‌ های قارچ خوراکی

استروما (Steroma) + دلیل به وجود آمدن

استروما بافت توده ای، بالشتکی و نمدی است که در اثر رشد بیش از حد میسیلیوم قارچ در کیسه اسپان، کمپوست و نهایتاً خاک‌ پوششی تشکیل می شود. این بافت با گذشت چند روز متراکم و سفت شده و از سفید به قهوه ای تغییر رنگ خواهد داد.

بر روی این بافت متراکم میسیلیومی هیچ تعداد پین یا قارچی تشکیل نمی شود . علت تشکیل استروما به کهنه بودن اسپان مصرفی، تکثیر بیش‌ از حد آن، جهش ژنتیکی در آن، ناهنجاری ژنتیکی سوش ،نژاد یا استرین اسپان مصرفی است که در این صورت  استروما به تعداد زیاد بر روی بستر مشاهده می شود.

در طول مراحل تولید اسپان و در آزمایشگاه تولید با حذف پتری دیش ها و کیسه هایی که در آنها بافت پنبه ای رویت می شود، می توان درصد قابل توجهی از ظهور استروما بر روی بستر در سالن پرورش را کاهش داد .

عواملی نظیر تراکم زیاد در کمپوست، خاک پوششی سنگین و پر آبی بستر می تواند بر ظهور استروما اثرات مثبتی بگذارد .

علایم ظاهری استرما شباهت زیادی با Overlay دارد که در آن علت ظهور بافت میسیلیومی تنها مواد اولیه و شرایط اقلیمی سالن است .

بر روی بافت میسیلیومی Overlay  هم قارچی تشکیل نمی شود. تعداد بافت میسیلیومی استرما در بستر با توجه به منشاء آن در مقایسه با Overlay  به مراتب بیشتر است و شاید بتوان از این موضوع برای تمایز آنها از یکدیگر استفاده کرد .

 

در هاگ مقالات بیشتری در زمینه بیماری‌های قارچ خوراکی بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا