حرف ما در صنعت قارچ

تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت؟؟!!

صنعت قارچ متاثر از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور همواره دست به گریبان تهدیدها و چالش‌های فراوانی است

تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت، صنعت قارچ متاثر از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور همواره دست به گریبان تهدیدها و چالش های فراوانی است  به شکلی که با مرتفع شدن تهدیدی، بحران دیگری بلافاصله به لیست مشکلات روز کشور اضافه می شود.چنانچه بخواهیم به تهیه لیستی از این چالش ها که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر صنعت قارچ کشورتاثیر گذار بوده بپردازیم، لیستی طولانی تهیه خواهد شد که از حوصله این مقاله خارج خواهد شد، ولی ترجیحا به مهمترین این تهدیدها اشاره خواهد شد.

مهمترین بحران ها و چالش های کشور در چند سال اخیر عبارت است از:

  • وجود تحریم های ناجوانمردانه از سوی دشمنان که سبب بر هم خوردن آرامش و امنیت جامعه و تاثیر سوء سنگین بر نهاده های تولیدی و افزایش قیمت تمام شده محصولاتی نظیر قارچ شده است.
  • فراگیری ویروس کرونا در جهان و پیک های متوالی آن که سبب کاهش میزان تقاضا قارچ از سوی مصرف کنندگان بواسطه محدودیت های تردد و کاهش در سفرها شده است.
  • افزایش بی رویه قیمت انواع گوشت و سایر مایحتاج مردم بواسطه چالش های ردیف 1و2 در کنار سوء مدیریت مسئولان و سو استفاده دلالان و واسطه های فرصت طلب.
  • افزایش یکباره قیمت بنزین و فشار مضاعف آن بر اقشار مختلف جامعه و اثرات منفی بر میزان تقاضای قارچ و اثرات آن بر افزایش هزینه های تولید.
تحریم
تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت
 تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت
تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت

هر یک از موارد قید شده به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اثرات مخربی بر صنعت قارچ کشور داشته است و واقعیتی که باید به زبان آورد این است که در بیشتر کشورهای جهان تنها و تنها شیوع کرونا توانسته که اثرات زیان باری سنگینی بر تمامی صنایع و بویژه صنعت قارچ آنها بگذارد. در حالی که در کشور ما همانطور که پیش از این نیز اشاره شد مشکلات گوناگونی در کنار مقوله کرونا توانسته اثرات مخرب و سنگینی بر پیکره تولید  و تولیدکنندگان کشور وارد کند.

همانطور که مستحضرید نمی توان از بروز همه چالش ها و تهدیدها جلوگیری کرد و ممکن است تنها درصدی از این معضلات را با برنامه ریزی، مدیریت بحران و آمادگی های از پیش ایجاد شده بتوان مدیریت کرد. ولی با تغییر در نگاه به چالش های بوجود آمده، دیدن نیمه پر لیوان و استراتژی ساختن فرصت از تهدیدها می تواند حداکثر بهره برداری از عوامل و اتفاقات بوجود آمده را در پی داشته باشد.

نیمه پر لیوان
تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت

با بروز هر چالش و تهدید، در صورت وجود اطاق فکر فعال خلاق در انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور به پشتوانه تجارب فراوان کسب شده سال های دور و نزدیک صنعت، می توان از یکایک این فرصت ها بیشترین منفعت را به تولید کنندگان و البته جامعه رساند.

به عنوان مثال تهدید و چالش جهانی کرونا که از آن می توان به  عنوان یکی از چالش های بزرگ قرن نام برد را می توان اینگونه به فرصت افزایش مصرف و تولید قارچ تبدیل نمود. تحقیقات فراوان علمی در چند دهه اخیر به کرات به اثبات رسانده است که مصرف روزانه انواع قارچ خوراکی به دلیل ارزش غذایی بالا و پارامترهای حیاتی ویژه نظیر آنتی اکسیدان ها برای ارتقاء سیستم دفاعی بدن انسان بسیار مفید بوده و در مبارزه با انواع بیماری های ویروسی،باکتریایی، قارچی و حتی درمان انواع سرطان ها نظیر سرطان سینه و پروستات ( بعنوان دو سرطان شایع در نزد اقایان و خانم ها) بسیار موثر است.

 تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت
تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت

کافی است تا با شیوع بیماری های مهم نظیر کرونا ، متولیان صنعت به هماهنگی و ارتباطات قوی و مستمر با ارگان های مرتبط نظیر جهاد کشاورزی،سازمان بهداشت و درمان کشور، نهاد ریاست جمهوری و حتی از ظرفیتهای نظامی کشور در خصوص معرفی مزایای بسیار ویژه قارچ ها و تاثیرات آن بر سلامتی جامعه بپردازد.

بدنبال این حرکت و با دریافت مساعدت ها و امکانات مناسب از ارگان های مربوطه به تبلیغات گسترده در فضای مجازی و رسانه های جمعی نظیر تلویزیون، رادیو، بیلبرد ها در سطح شهر  و ایستگاه های مترو و اتوبوس و فرودگاه ها با هدف ارتقاء سطح آگاهی آحاد جامعه از ارزش غذایی ، معرفی اثرات مفید قارچ بر سیستم دفاعی بدن انسان و در ادامه ترغیب جامعه به مصرف  بیشتر قارچ همت بگمارد. لازم بذکر است در این ارتباط هاگ بر اساس احساس مسئولیت خود از تمام ابزارها و امکانات خود در راه اطلاع رسانی به مخاطبین خود انجام وظیفه نموده است.

این اقدام،  همان حکایت یک تیر و چند نشان است. زیرا ضمن کمک به جامعه در برون رفت از یک چالش و بیماری جهانی، با افزایش میزان مصرف قارچ با اشاعه فرهنگ مصرف مستمر قارچ، سبب حمایت از تولید کشور و صنعت قارچ خواهد شد.

در حقیقت این زمان فرصت مناسبی برای معرفی قارچ به عنوان غذای سلامت به بیمارستان ها، نیروهای مسلح و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی که دارای واحدهای کترینگ هستند به عنوان مصرف کنندگان بالقوه و البته قابل توجه به لحاظ پتانسیل بالای مصرف ، خواهد بود.

قارچ خوراکی
تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت
اطلاع رسانی
تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت

در مثال دوم: با افزایش قیمت نهاده های تولید و بروز معظل افزایش چشمگیر قیمت گوشت و مرغ در جامعه و کاهش میزان مصرف گوشت توسط قشر متوسط و ضعیف اقتصادی جامعه به جرات می توان اذعان کرد که فرصت دیگری برای معرفی مزایا و فواد قارچ های خوراکی به جامعه مهیا شده است و برای ذهن پویا و جستجوگر، موعد مناسب دیگری مهیا شده است.

متاسفانه به دلیل سهل انگاری و بی توجهی به فرصت های بوجود آمده توسط متولیان صنعت، ضمن وارد آمدن خسارت سنگین به مزارع تولیدی، امکان بهره برداری حداکثری از جو بوجود آمده به نفع صنعت قارچ از دست رفت.

همانگونه که همگان واقف هستنددر انواع قارچ های خوراکی 25-35% وزن خشک قارچ را پروتئین از نوع پروتئین گیاهی وجود دارد که بالغ بر 80% آن توسط بدن انسان جذب می شود. این میزان در قارچ دکمه ای 3تا5% اعلام شده است.در حالی که میزان پروتئین در گوشت قرمز 15تا20% و در گوشت مرغ حدود20% که تنها نیمی از آن قابل جذب توسط بدن انسان است.

گروهی به غلط عنوان کرده اند که قارچ های خوراکی جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز و سفید در رژیم غذایی انسان است که ادعایی نادرست است. پروتئین قارچ ها به دلیل نوع اسید امینه انها را می توان مکمل مناسب و جایگزین بخشی از نیازهای پروتئینی بدن انسان نام برد که البته این ویژگی در کنار سایر ارزش های  قارچ ها، جایگاهی ایده الی را به قارچ ها در صنعت تغذیه انسان اعطاء کرده است.

 تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت
واکاوی
نگرش مثبت
تهدیدهای صنفی و تبدیل آن به فرصت

در خاتمه مجددا و موکدا بیان می شود که در صورت وجود نگاه مثبت جستجوگر به تهدیدها و چالش های پیش امده و در صورت وجود اطاق فکر خلاق و پویا مبتنی بر تجارب بدست آمده در صنعت می توان گفت که هر تهدیدی مخرب و زیان بار نیست بلکه می توان از ان به عنوان فرصتی برای افزایش میزان مصرف قارچ و حمایت و امنیت صنعت با آینده قارچ استفاده برد.

حرف ما در صنعت قارچ نقد و بررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید.

سر دبیر

منابع:

  • ویک پدیا – دانشنامه آزاد. پروتئین ها در رژیم غذایی
  • اصول پرورش قارچ صدفی- دکتر گل تپه
  • گوشت- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
  • قارچ بهترین جایگزین گوشت قرمز- پایگاه خبری صنعت غذا
  • پرورش و اصلاح قارچ خوراکی – دکتر فارسی
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا