اخبار صنعت قارچاخبار علمی حوزه قارچ

استفاده از دورریز مزارع قارچ خوراکی

به گزارش هاگ به نقل از خبرگزاری گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ پایان‌نامه مهارت‌محور مقطع کارشناسی ارشد با عنوان «بازیافت دورریز قارچ خوراکی به کمک استوباکتری‌ها» با هدف کارآفرینی به‌تازگی از سوی نادر جوادی دانشجوی گرایش میکروبیولوژی با هدایت فرهنگ مراقبی عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری دفاع شد و توانست زنجیره‌ای از تحقیقات صورت گرفته را به سرانجام برساند.

تولید خوراک طیور از دورریز مزارع قارچ خوراکی، نهاده جدید و باکیفیتی را در دسترس تولیدکنندگان طیور قرار داده و به سهم خود با تولید انبوه در آینده، نیاز وارداتی کشور را کاهش و صرفه‌جویی ارزی زیادی را برای کشور فراهم خواهد کرد.

استفاده از دورریز مزارع قارچ خوراکی

جوادی در تشریح چکیده پایان‌نامه مهارت‌محور مقطع کارشناسی ارشد خود با عنوان «بازیافت دورریز قارچ‌های خوراکی به کمک استوباکتری‌ها» به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: خطر کاهش مواد غذایی موجود در طبیعت و افزایش روزافزون جمعیت و ترس از عدم جایگزینی مواد مورد استفاده به‌خصوص غذا برای انسان، توجه بسیاری از محققان کشور‌های جهان را به استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی به‌ویژه در زمینه صنایع مواد غذایی معطوف کرده است.

دانش‌آموخته میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری افزود: استفاده از پسماند محصولات باغی و زراعی مانند پسماند قارچ خوراکی دکمه‌ای (Agaricus bisporus) راه حلی مفید برای جبران کمبود علوفه و کاهش آلودگی زیست محیطی است؛ چراکه ترکیبات شیمیایی این پسماند شامل ماده خشک، پروتئین خام و الیاف نامحلول در شوینده است.

وی ادامه داد: ویژگی‌های فیزیکی، ترکیبات شیمیایی، ارزش غذایی مناسب ضایعات قارچ دکمه‌ای خوراکی و رایگان یا ارزانی آن نشان داد که پسماند محصولات باغی و زراعی می‌تواند در جیره غذایی نشخوارکنندگان و طیور به عنوان جایگزین گندم، جو و یا بخشی از جیره مورد استفاده قرار گیرد.

جوادی با بیان اینکه در این تحقیق (پایان‌نامه مهارت‌محور) دورریز یک سالن قارچ به عنوان جامعه آماری انتخاب شد به آنا گفت: بخشی از دوریز قارچ خوراکی جمع‌آوری و ضایعات بعد از جداسازی خرد و سپس با استفاده از باکتری Acetobacter sp. بومی در فرایند تخمیر به سرکه و تفاله تبدیل شد.

فارغ‌التحصیل رشته زیست‌شناسی گرایش میکروبیولوژی بیان کرد: نتایج نشان داد، استفاده از تفاله دورریز قارچ خوراکی در راستای تولید، کمک بسزایی در جایگزینی آن به عنوان خوراک طیور به جای گندم، جو و… دارد. استفاده از تفاله به میزان ۵ درصد باعث افزایش وزن جوجه‌ها در مقایسه با شاهد (۰۵/۰>P) شد.

به گفته دانش‌آموخته میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، پژوهشگران در حال بررسی راهکار‌هایی هستند که بتوانند میزان این جیره را در غذای طیور تا ۳۰ درصد افزایش داده بدون آنکه افتی در کمیت و کیفیت لاشه‌های مشاهده شود.

وی یادآور شد: صنعت مرغداری ایران وابسته به واردات نهاده‌هایی مانند کنجاله، سویا، گندم، جو و.. است؛ بنابراین به هر اندازه که بتوان از مواد جایگزین استفاده کرد، قیمت تمام شده و میزان واردات کاهش یافته و گامی در مسیر خودکفایی و امنیت غذایی برداشته می‌شود.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا