دانستنی‌ها درباره قارچ

استفاده از قارچ برای تولید کاغذ

برخي از قارچ‌هاي چوبزی آنزيم‌هايي توليد می‌كنند كه در تولید کاغذ كاربرد دارد. از اين قبيل آنزيم‌ها میتوان به سلولاز، هم يسلولاز، پكتيناز، زالايناز، لاكاز، پروتئاز و اندوگلوكناز اشاره کرد.


برخي از اين آنزيم‌ها در فرایند رنگ‌بری و سفيدسازي خمير كاغذ نقش ايفا می‌کنند و برخي نیز اثر تعيين كننده های در ارتقای کیفيت كاغذ دارند. به‌عنوان مثال آنزيم پكتيناز در استفاده از گياهان غيرچوبي براي تهيه كاغذ كاربرد دارد و آنزيم لاكاز در افزايش مقاومت كاغذهای بازيافتی بسيار مؤثر است.

امروزه آنزيم‌های قارچی مورد نیاز، با هزينه‌های سنگين ارزی به کشور وارد می‌شود. از این‌رو سرمايه‌گذاری بخش خصوصی برای تولید آن، علاو ه بر سود سرشاری که خواهد داشت خدمت بزرگی به منابع طبیعی و صنایع کشور خواهد بود.

براساس توالي رويش گروه‌هاي قارچي استفاده کاربردی که این بخش می‌تواند داشته باشد در تعیین ارزش و قیمت‌گذاری چوب‌های صنعتی در زمینه تجارت چوب است. بدین صورت که براساس گروه‌های قارچی که روی چوب‌های جنگلی میرویند ارزش و میزان کیفیت حفظ شده و باقی‌مانده چوب می‌تواند ارزیابی شود.
به‌عنوان مثال برخی گونه‌های قارچی در سلامت کامل گیاه روی آن رشد می‌کنند. این موضوع نشان‌ دهنده آن است که چوب از سلامت و کیفیت خوبی برخوردار است و قیمت و ارزش آن نزدیک به ارزش چوب کاملاً سالم است. برخی دیگر از گونه‌های قارچی روی درختان ضعیف‌تر و پیرتر می رویند که نشان‌دهنده کاهش ارزش چوب است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا