اخبار صنعت قارچاخبار عمومی و گزارش

اشتغالزایی با پرورش قارچ: روشی ساده، سریع، و مطمئن

توسعه کشت و تولید قارچ، نقشی تاثیرگذار در حوزه اشتغال دارد

مهدی گودرزی تولیدکننده قارچ استان لرستان، با بیان فراز و فرود خود در کشت و تولید قارچ خوراکی بیان کرد : اشتغالزایی با پرورش قارچ به سادگی دست یافتنی است و یک کارگاه پرروش قارچ را با سرمایه ای کمتر از 30 میلیون تومان راه‌اندازی کرد

وی قارچ را به عنوان محصولی صادراتی و سرشار از پروتئین ارزان قیمت دانست که با حجم سرمایه گذاری کم به راحتی می‌تواند برای اقشار مختلف شف ایجاد کند؛ اما به نظر وی در جهت فرهنگ استفاده از این محصول در جامعه و بومی‌سازی کاربردهای آن، چه به صورت مصرف تازه و چه استفاده در صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته‌بندی، عملکرد مؤثر و جدی صورت نگرفته است.

گودرزی از آغاز به کار خود در کارگاهی با وسعت 50 متر، در زیر زمین منزل مسکونی خود گفت و آن کارگاه کوچک را در واقع یک کارورزی برای خود، و فهم نقاط قوت و ضعف عملکردش دانست که به سرمایه چندانی هم نیاز نداشت. وی بعد از این که در نخستین برداشت محصول، درآمد خوبی کسب کرد، کار خود را توسعه داد و با اجاره یک انباری 300 متری، کارگاه تولید قارچ دکمه ای خوراکی را گسترش داد.

او برای اشتغالزایی با پرورش قارچ ، نیاز به فراهم کردن سرمایه اولیه داشت و به همین دلیل از اقوام و وامهای خانگی کمک گرفت و با مشارکت آنان مبلغ  200 میلیون تومان اعتبار اولیه برای توسعه کارگاه فراهم کرد. هم اکنون کارگاه پرورش قارچ او دارای سه سالن، یک انبار، یک راهرو، و یک اتاق نگهبانی برای کارگرها، یک سرویس بهداشتی ورودی در کارگاه است و هر سالن مجهز به لوله کشی آب گاز و برق است.

گودرزی با بیان اینکه هم اکنون با یک سوم سرمایه گردآوری شده، مشغول به کار هست، افزود: «برای اینکه سرمایه برای تولید داشته باشم این مقدار یک سوم کم هست. با وجود اینکه فضای من مجهز به سه تا سالن است  اما به خاطر سرمایه کم در هر دوره فقط دو سالن را می توانم پر کنم.»

او با همین کارگاه توانسته برای 15 نفر ایجاد اشتغال کند و تاکید میکن که اگر سرمایه داشته باشم تا سالن‌ها به حالت گردشی کار کنند، یعنی ۲۰ روز یکبار آنها را با وارد کردن کمپوست فعال کنم، آمار اشتغالزایی با پرورش قارچ سه برابر می‌شود.

گودرزی از مسئولان جهاد کشاورزی درخواست کرد مواد اولیه را برای تولیدکننده با قیمت مناسب تهیه کنند، تا بازار فروش قارچ و تولید آن هم برای همه بهتر شود؛ زیرا هزینه تهیه کمپوست خیلی بالاست و برای تولیدکننده های خرد اصلا به صرفه نیست. به همین دلیل است که هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان کار تولید قارچ را متوقف کرده اند

این تولیدکننده لرستانی، با توجه به کیفیت قارچ خود، از برنامه های خویش برای بسته‌بندی و صادرات قارچ گفت و تاکید کرد گه فرآوری و بسته بندی قارچ در ایران به خوبی مورد توجه قرار نگرفته و به همین دلیل در بحث صادرات در جایگاه شایسته ای قرار نداریم.

مهدی گودرزی با تاکید برضرورت تقویت حمایت از تولیدکنندگان، بیان داشت که در صورت حمایت مالی از کارگاه های تولیدی  بستر توسعه فعالیت و تقویت تولید و اشتغال فراهم می شود. و از آنجا که تولید این محصول نسبت به تولیدات سایر صنایع نیازمند حجم سرمایه‌گذاری بسیار زیادی نیست، می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش بسزایی داشته باشد.

وی در پایان با اظهار تاسف از عملکرد ضعیف در خصوص حمایت از این صنعت، و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی قارچ در کشور، گفت: مسئولین امر، جهت اشتغالزایی با پرورش قارچ  علاوه بر فرهنگ سازی مناسب در جهت مصرف این پروتئین ارزان قیمت باید در بحث صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته بندی قارچ نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

به نظر می‌رسد این فراز و فرود و ضعف حمایتی دولتمردان از صنعت قارچ، و عدم همبستگی و کار تیمی اعضا، سالها است که به روند حرفه ای شدن این صنعت صدمه زده است. در صورت تمایل با جزئیات این سیاستها و افت و خیزها مقالات زیر از حرف ما را مطالعه نمایید:

منبع: خبرگزاری شبستان


برای تهیه انواع قارچ دکمه‌ای خوراکی و اگزوتیک هاگ مارکت مراجعه فرمایید و اگر مایل به آشنایی با روشهای کشت و تولید این نوع قارچها هستید، با متخصصان هاگ در بخش مشاوره هاگ ارتباط بگیرید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا