اخبار عمومی و گزارش

اشتغال زایی با طرح ترسیب کربن در خراسان شمالی

ترسیب کربن یعنی روند ذخیرهٔ کربن از هوا که باعث می‌شود از میزان گازهای گلخانه‌ای کربن دی‌ اکسید کاسته شود

اشتغال زایی با طرح ترسیب کربن، به گزارش دانشنامه هاگ احمد یزدانی مدیر اجرایی پروژه ترسیب کربن استان خراسان شمالی گفت: اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن با هدف کمک به توسعه و اقتصاد منطقه در 47 روستا و نقاط سکونتگاهی سه شهرستان استان به ترتیب از سال 1393 در شهرستان اسفراین، 1395 در جاجرم و 1396 در شهرستان گرمه خراسان شمالی، آغاز شده و همچنان در حال انجام می باشد.

در این طرح 17056 نفر از جمعیت بومی استان خراسان شمالی تحت پوشش قرار دارند و در این مدت حدود 20 صندوق خرد روستایی با عضویت 1816 نفر در جهت توانمندسازی جوامع محلی و روستایی تشکیل شده است.

مدیر اجرایی پروژه بین الملی ترسیب کربن خراسان شمالی اضافه کرد: 14 میلیارد و 224 میلیون ریال پس انداز صندوق خرد روستایی این طرح در استان است و 60 درصد اعضای آن را بانوان استان تشکیل داده اند. همچنین در طول دوره اجرای این طرح، 4031 هکتار پروژه نهال کاری و 1022 هکتار پروژه مدیریت آب با مشارکت اعضای گروه های توسعه روستایی اجرا شده است.

یزدانی در خصوص اشتغال زایی با طرح ترسیب کربن گفت: تاکنون در مناطق تحت پوشش طرح ترسیب کربن 1774 فقره انواع تسهیلات اشتغال زایی و کمک به اشتغال به مبلغ 75 میلیارد و 559 میلیون ریال پرداخت شده است. علاوه بر آن 443 فقره وام اشتغالزایی یا کمک به اشتغال نیز از محل منابع دستگاه های مربوطه استان به مبلغ 42 میلیارد و 93 میلیون ریال و همچنین 133 فقره وام از محل صندوق به مبلغ 33 میلیارد و 466 میلیون ریال به افراد تحت پوشش طرح ترسیب کربن پرداخت شده است.

وی همچنین یادآور شد: با پرداخت تسهیلات مورد نظر برای 400 نفر اشتغالزایی به تفکیک 189 نفر دائمی و 211رنفر به صورت موقت در زمینه های پرورش قارچ خوراکی و دارویی، کشت گلخانه ای، پرورش مرغ بومی، پرورش شترمرغ، خیاطی، تولیدی پیراهن مردانه، تابلو بافی، پرواربندی گوساله، حلبی سازی و غیره ایجاد شده است.

وی همچنین افزود که امسال نیز در ادامه اجرای طرح تریب کربن در استان خراسان شمالی بالغ بر 25 میلیارد ریال از محل استانی و ملی مصوب شده است که تاکنون ۲۰ درصد آن به مشاغل تخصیص یافته است.

ترسیب کربن یعنی روند ذخیرهٔ کربن از هوا  که باعث می‌شود از میزان گازهای گلخانه‌ای کربن دی‌ اکسید کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک میکند. واژه ترسیب کربن به معنای رسوب دادن و تخلیه کربن موجود در جو زمین(آتمسفر کره زمین) است. به عبارت دیگر به جذب دی‌اکسیدکربن اضافی موجود در جو که توسط بخش هوایی و زمینی گیاهان (ریشه)، بقایای گیاهان و جلبک‌ها انجام می‌شود که در کاهش آثار مخرب پدیده گرمایش جهانی نقش دارد.

نقش درختان در طرح ترسیب کربن به منظور جلوگیری از گرمایش زمین
نقش درختان در طرح ترسیب کربن به منظور جلوگیری از گرمایش زمین

پروژه ترسیب کربن برنامه مشترک و بین المللی بین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) است و هدف نهایی این طرح، ارائه یک الگوی اجتماعی و اقتصادی برای جلوگیری و کنترل رسوب کربن در جو کره زمین است که با رویکرد محیط ‌زیستی جهت بیابان زدایی و جلوگیری از نابودی گیاهان جهت جلوگیری از گرمایش زمین صورت می گیرد.

اخبار عمومی و گزارش در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا