اخبار عمومی و گزارش

اشتغال مولد زندانیان و پایدار در دوران حبس

۱۰۷ هزار نفر از زندانیان موفق به اخذ گواهینامه‌ های حرفه آموزی شدند

اشتغال در زندان های کشور بیش از 50 درصد رشد داشته است تا مددجویان بعد از پایان دوران حبس، شغل داشته باشند.
غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ ها گفت: درصد توسعه اشتغال در زندان‌ ها هستیم تا بتوانیم هر زندان را یک کارگاه تولیدی کرامت مدار کنیم. مهارت آموزی، حرفه آموزی و توسعه اشتغال در زندانها از اولویت های مهم سازمان زندان های کشور است.
در حال حاضر در زندان های سراسر کشور مهارت های مختلفی آموزش داده می شود و برای زندانیان بیش از 50 درصد زمینه اشتغال ایجاد شده است.
مشاغلی چون قالی بافی، خیاطی، نجاری، خراطی، سراجی و صنایع دستی و کار چرم از مهمترین مشاغلی است که در زندانها هم آموزش داده می شود و هم برای زندانیانی که در این حرفه ها مهارت و تسلط دارند، زمینه اشتغال و کسب درآمد ایجاد کرده است.
از آنجایی که یکی از مهمترین اولویت های سازمان زندان‌ها در مسیر تحقق «زندان تحولی» اشتغال‌ زایی مولّد و پایدار در دوران حبس است، آقای غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور می گوید: سال گذشته ۱۰۷ هزار نفر از زندانیان موفق به اخذ گواهینامه‌ های حرفه آموزی شدند.
وی درباره حرفه‌ های دارای اولویت در زندان‌ها افزود: آن چه که هم اکنون در زندان‌ها به صورت متداول انجام می‌شود، خیاطی، قالبیافی، صنایع چوب و انواع صنایع دستی و هنری است که حتی بخشی از این صنایع دستی در زندان‌های بسته‌ی ما در داخل بند‌ها انجام می‌شود.
محمدی درباره سایر مشاغلی که در زندانها آموزش داده می شود، گفت: بخش مربوط به پرورش قارچ خوراکی و حوزه های کشاورزی بیشتر در زندان‌ های نیمه باز و باز ما محقق می‌شود، ضمن آنکه آرایشگری و قلاب بافی از اموری هستند که نوعا در همه زندان‌های ما دنبال می‌شود، بخشی از اشتغال در کارگاه‌های صنعتی (کارگاه هاب کفاشی، کیف دوزی و چرم) عمدتا در خارج از بند‌هاست ، که این کارگاه‌ ها هم می‌تواند در پوسته بیرونی یا در پوسته داخلی زندان‌ها باشد.

وی اضافه کرد: در زندان‌های باز، خیلی از زندانیان با گذاشتن وثیقه در محیط‌ های خارج از زندان مانند پرورش قارچ، حوزه آبخیزداری، ساختمانی، راه سازی، منابع طبیعی و همکاری با شهرداری‌ها مشغول به کار هستند و این‌ها عمده اقداماتی است که می‌تواند موجبات تحقق اشتغال را برای زندانیان ایجاد کند.
حالا قرار است با توسعه کارگاه‌ها، تعریف مشاغل مختلف زمینه اشتغال مددجویان فراهم بشه تا زندان ها کارگاه تولیدی کرامت‌ محور باشند برای تغییر روحیه مددجوها ضمن اینکه مانعی برای بازگشت مجدد آنها به زندانها خواهد بود.

منبع: صدا و سیما

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا