آفات قارچ

اصول مدیریت جامع بر کنترل آفات

اصول مدیریت جامع بر کنترل آفات، مفهوم این عبارت استفاده از روش های مختلف جهت کنترل آفت های موجود در یک مزرعه قارچ است و مهم ترین مساله ای که مطرح می شود این است که چه موقع استفاده از یک آفت کش ضرورت پیدا می کند؟ چطور می توان با نظارت و مراقبت از هجوم آفات جلوگیری کرد؟ در بحث مدیریت جامع، اهداف اقتصادی نقش بسیار زیادی دراند. بدین معنا که استفاده از آفت کش ها، زمانی مفید است که سود حاصل از استفاده از آفت کش ها، زمانی مفید است که سود حاصل از آن ها بیشتر از هزینه های مصرف شده باشد.

تفاوت محصولات گلخانه ای با محصولات زراعی در این است که محیط در تمام فصول برای رشد و تکثیر آفات فراهم است و وقفه ای در چرخه زندگی آن ها به وجود نمی آید و در نتیجه دایماً خطرات ناشی از آفات، محصولات گلخانه ای را تهدید می کند. در کل راهکارهایی برای کنترل این آفات وجود دارد که می توان به صورت زیر آنها را تقسیم بندی کرد:

پیش گیری

روش های جلوگیری از ورود آفت ها به محیط پرورش قارچ از مهم ترین نکات به شمار می روند. عایق سازی دیوارها و ترک ها، استفاده از فیلتر جهت جلوگیری از ورود حشرات، ضدعفونی کردن وسایل، کنترل ورود و خروج پرسنل، نظافت محیط اطراف مزرعه شامل زباله، نظافت چمن ها، باغچه و غیره از دیگر راه های پیشگیری به شمار می روند.

ضدعفونی کردن سالن های پرورش

قبل و بعد از برداشت در ابتدا و انتهای کشت باید اطاق های کشت ضدعفونی شوند. Cookout کردن در خاتمه کار امری بسیار ضروری است.

 کنترل شیمیایی

مواد شیمیایی که برای از بین بردن و کنترل آفات به کار می روند پیوسته در حال تغییر هستند و پرورش دهندگان قارچ باید با این تغییرات خود را تطبیق دهند. در دهه 80 میلادی بیشرآفت کش ها دارای طیف وسیعی بودند، در حالی که از دهه 90 آفت کش ها اثر انتخابی دارند و بر روی یک آفت خاص مؤثر هستند. در نتیجه استفاده کنندگان باید تشخیص دهند که چه نوع آفت کشی را برای از بین بدن چه آفتی به کار می گیرند.

مقاومت نسبت به آفت کش ها

مقاومت یک فرآیند ژنتیکی است که در پاسخ به مواد سمی در آفات ایجاد می شود. نکته ای که کمتر مورد توجه قرار می گیرد این موضوع است که آفت ها به مرور زمان، نسبت به مواد شیمیایی مقاوم می شوند. این قضیه در انسان و استفاده از آنتی بیوتیک ها نیز صادق است. هنگامی که یک جمعیت از آفت ها در معرض مواد شیمیایی قرار می گیرند اکثریت آن ها از بین می روند ولی بعضی راه هایی برای رفع این مشکل پیدا می کنند، مصون می مانند و تکثیر آن ها منجر به ناکارآیی مواد شیمیایی می شود.

آزمایش بر روی 500 گونه حشره نشان داده است که حداقل یکی از آن ها نسبت به حشره کش ها از خود مقاومت نشان می دهد.

 

مزرعه قارچ – شماره1

آفات قارچ را با هاگ شناسایی کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا