اخبار اقتصادی صنعت قارچ

۲۴۳ شرکت تعاونی عشایری در کشور فعال است

حدود ۲۱ هزار خانوار از خدمات این تعاونی‌ها بهره مند هستند

 به گزارش هاگ به نقل از ایرنا- ارومیه مدیرکل امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر ایران گفت: ۲۴۳ شرکت تعاونی عشایری در کشور وجود دارد که طی چندسال گذشته به این بخش چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و یا در حال پرداخت است.

رضا بیات روز یکشنبه در جلسه بررسی امور عشایری آذربایجان‌غربی اظهار داشت: یک اتحادیه مرکزی و ۲۱ اتحادیه استانی و ۲۲۱ تشکل شهرستانی در رابطه با عشایر در کشور فعالیت دارد  که در کل شهرستان‌های عشایرنشین کشور در حال ارایه خدمات است.

وی ادامه داد: یکی از مزایای تشکل‌های عشایری این است که سهام داران آن تمام جامعه عشایری کشور بوده و این تشکل‌ها وظیفه تامین نهاده‌ها و خدمات رسانی به عشایر را بر عهده دارند.

مهمترین مشکل عشایر استان در این روزها، خشکسالی و تأمین آب است، افزود: همچنین در راستای حمایت از عشایر و پرداخت تسهیلات و توسعه امکانات به عشایر، طی سال جاری بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال به این بخش اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: این اعتبارات شامل تخصیص برای مرمت و بازسازی ایلراه های عشایری، جایگزینی سوخت فسیلی و انرژی‌های نو، ارتقای دانش و مهارت‌های بهره برداران بخش عشایر، تأمین آب شرب و آبرسانی سیار مناطق عشایری و تسهیلات سرمایه در گردش است.

۵۴ میلیارد ریال برای تامین آب عشایر آذربایجان غربی

وی بیان کرد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی شدیدی که بوجود آمد و حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و دولت در خصوص تامین نهاده‌ها، سازمان امور عشایری توانست ۵۰۰ هزار تن نهاده را به عشایر کشور تخصیص دهد.

مدیرکل امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر ایران گفت: این میزان نهاده بین شهرستان‌ها و تشکل‌ها توزیع شد و کمک شایانی با توجه به وضعیت خشکسالی در راستای کمبود علوفه عشایر بود.

بیات تسهیلات پرداخت شده را نیز به این تشکل ها چهار هزار میلیارد ریال با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله عنوان کرد و گفت: این تسهیلات پرداخت شده از ۲ محل ماده ۱۰ و ۱۲ و بند ب ماده ۵۲ برای پرواربندی و زنجیره تولید گوشت قرمز بود که یک بخش به عشایر و یک بخش دیگر به تشکل‌ها طی چندسال گذشته پرداخت شده و یا در حال پرداخت است.

فعالیت 29صندوق خرد زنان عشایر در آذربایجان غربی

 

۱۱ تعاونی و اتحادیه عشایری در آذربایجان‌غربی فعال است

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی نیز با بیان اینکه ۱۰ تعاونی عشایری و یک اتحادیه در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است گفت: یک تعاونی نیز در دست بررسی و راه‌اندازی است تا تعداد تعاونی‌های عشایری این استان به ۱۲ مورد افزایش یابد.

علی ناجی افزود: حدود ۲۱ هزار خانوار از خدمات این تعاونی‌ها بهره مند هستند.

وی ادامه داد: این اتحادیه‌ها در بخش‌های دامپروری، پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی، تولید صنایع دستی، فرآورده‌های دامی و تولیدات مختص عشایر فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه طی سال جاری ۲۰ هزار تن انواع نهاده‌ دامی اعم از جو، ذرت، سبوس و کنسانتره دامی بین عشایر استان توزیع شده است، بیان کرد: این نهاده‌ها به نرخ ارز دولتی تامین و در بین جمعیت عشایری استان توزیع شده است.

مدیر کل امور عشایری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از مهمترین اهداف دفتر امور زنان روستایی و عشایری است، گفت: علاوه بر تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها، ۲۹ صندوق خُرد زنان عشایر در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است.

زنان عشایری
زنان عشایری

ناجی بیان کرد: حدود ۷۰۰ نفر از جامعه زنان عضو صندوق‌های خرد زنان عشایر آذربایجان غربی هستند.

وی ادامه داد: توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از طریق توسعه برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش مؤثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی است.

وی اظهار داشت: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم نیز از این قشر صورت می‌گیرد.

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در آذربایجان غربی وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

منبع: ایرنا

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا