اخبار تولید قارچ سراسر کشور

افتتاح مجموعه تولیدی چندمنظوره قارچ در گیلان

سالانه حدود 1000 تن قارچ خوراکی تولید و برای 50 نفر اشتغالزایی صورت گرفته است

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در حاشیه همایش روز ملی روستا و عشایر، از افتتاح مجموعه تولیدی چندمنظوره قارچ در رشت خبر داد و اضافه کرد: قارچ دلجان سالانه حدود 1000 تن قارچ خوراکی تولید می‌کند و برای 50 نفر هم اشتغالزایی صورت گرفته است.

محمدی با اشاره به نگاه صادرات محور در بخش کشاورزی بیان کرد: مجموعه تولید قارچ رشت ضمن تأمین قارچ استان‌ گیلان و استان های همجوار داخل کشور، صادرات به کشورهای اسیایی را نیز در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به زمان 6 روزه حالت تازه خوری قارچ (ماندگاری قارچ) افزود: راه اندازی صنایع تبدیلی قارچ (کنسرو و مصولات دیگر) برای ارتقای زنجیره ارزش این بخش از ضروریات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه قارچ محصول سلامت محور است، گفت: مصرف قارچ برای جلوگیری و درمان از انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها و تنظیم فشار خون مؤثر است.

محمدی در خصوص افتتاح مجموعه تولیدی چندمنظوره قارچ با اشاره به وجود 38000 گونه قارچ در دنیا، بیان کرد: از نکات ارزشمند و قابل اهمیت قارچ این است که از این تعداد گونه‌های قارچ، تعداد معدودی قابل مصرف است.

وی با بیان اینکه گیلان استان کشاورزی است، افزود: 50 درصد مشاغل استان گیلان متأثر از کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افتتاح مجموعه تولیدی چندمنظوره قارچ
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افتتاح مجموعه تولیدی چندمنظوره قارچ

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به تعهد ایجاد 2000 شغل در سال گذشته گفت: از این تعداد، 1850 شغل در بخش کشاورزی تحقق یافته است و در این بخش پیش رو هستیم.

او همچنین با اشاره به همایش روز ملی روستا و عشایر، اظهار کرد: این همایش در راستای تقویت و ارتقای امنیت غذایی همزمان در سراسر کشور در گیلان اجرا شد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان و فعالین عرصه امنیت غذایی، افزود: چالش‌ها و موانع در مسیر تأمین امنیت غذایی برای افسران این عرصه باید برداشته شود.

 

 

فاز دوم قارچ دلجان

 

 

فاز دوم واحد بسته‌بندی و فرآوری قارچ دلجان، امروز به مناسبت روز ملی روستا و عشایر و همایشی با این عنوان با حضور اسدالله عباسی استاندار گیلان و جمعی از مدیران استانی طی مراسمی در روستای کُلِش طالشان رشت افتتاح شد.

 این واحد بسته بندی در 3000 مترمربع زیربنا با ظرفیت سالانه 950 تن و فرآوری ماده خام به میزان 1340 تن با سرمایه گذاری 320 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده‌ است.

فاز نخست مزرع پرورش قارچ دلجان سال 1398 با 250 میلیارد ریال هزینه، شامل 70 میلیارد ریال تسهیلات بانکی بهره برداری شد که موجب اشتغال برای ۵۵ نفر میشد. سالانه 665 تن قارچ خوراکی در این واحد تولید و به کشورهای امارات متحده عربی و عراق صادر می شود.

 

فرآوری قارچ
افتتاح مجموعه تولیدی چندمنظوره قارچ

 

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید 14 واحد صنعتی تولید قارچ در استان گفت: 140 واحد تولید این محصول در قالب مشاغل خانگی نیز در استان فعال است.

صالح محمدی با بیان اینکه سالانه 4800 تن قارچ در استان گیلان تولید می شود، اظهار کرد: این میزان محصول در سطحی نزدیک به 30000 متر مربع در واحدهای پرورش قارچ استان، تولید می شود.

وی با اشاره به اهمیت بسته بندی محصول تولیدی قارچ و نقش آن در سلامت افراد خاطر نشان کرد: قارچ در تنظیم فشار خون و کلسترول بسیار مفید بوده و با مصرف آن می توان پروتئین بدون چربی را در اختیار بدن قرار داد که این مهم برای سلامت و تقویت قوای جسمانی بسیار کمک کننده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: قارچ با برخورداری از آنتی اکسیدان و سلنیوم می تواند رادیکال های آزاد در بدن را که ناشی از استرس های در حوزه زندگی شهری بوده را از بین برده و در سلامتی افراد نقش آفرین باشد.

وی با تشریح سایر فواید قارچ اظهار کرد: قارچ در حوزه بیماری های شایع شامل سرطان سینه و پروستات به دلیل برخورداری از سلنیوم می تواند کنترل و مصرف استروژن و قندهای بدن را شکسته و سلامت انسان را تضمین کند.

فرماندار شهرستان رشت نیز در این مراسم با اشاره به ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر این روز را فرصتی برای ارج گذاری به روستاییان دانست و گفت: زنان و مردان روستایی با کار و تلاش در روستاها ضمن تولید و رفع مایحتاج خود در حوزه اقتصادی نیز به کشور کمک می کنند و نقش مهمی در این حوزه دارند.

امروز 15 مهرماه روز روستا و عشایر نام گرفته است.

افتتاح بزرگ‌ترین مرکز پرورش قارچ مکانیزه شمال کشور
افتتاح بزرگ‌ترین مرکز پرورش قارچ مکانیزه شمال کشور

بزرگ‌ترین پروژه مرکز پرورش قارچ استان گیلان (قارچ دلجان) و مکانیزه شمال کشور با سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد تومانی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در رشت افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری هاگ- بزرگ‌ترین پروژه پرورش و تولید قارچ استان گیلان و مکانیزه شمال کشور با حضور «معصومه ابتکار» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در روستای کلش طالشان شهرستان رشت به بهره‌برداری رسید.

این واحد تولیدی که در زمینی به مساحت ۱۴ هزار مترمربع و اعتباری بیش از ۱۶ میلیارد تومان احداث‌شده، سالانه ۶۵۰ تن ظرفیت تولید قارچ دکمه‌ای دارد.

در این واحد تولیدی که از فناوری‌های جدید و استاندارد استفاده‌شده، زمینه اشتغال مستقیم برای ۵۷ نفر فراهم است. گفتنی است برای اجرای این پروژه تسهیلات اشتغال روستایی (کارا) به مبلغ چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ سه میلیارد تومان داده‌شده است.

بهره‌برداری همزمان از ۱۱ پروژه آب روستایی رشت، بازدید از طرح ایجاد اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار و افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های زنان سرپرست خانوار این شهرستان از دیگر برنامه‌های ابتکار در سفر به گیلان است.

منبع: ایرنا – مهر

اخبار تولید قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا