جهاد کشاورزی

قارچ خوراکی در استان مرکزی

پارسال ۲ هزار و ۴۰۰ تن قارچ در استان مرکزی تولید شد

تولیدات قارچ خوراکی در استان مرکزی، ۵۷ واحد تولید قارچ دکمه‌ای خوراکی شامل ۵ واحد صنعتی و ۵۲ واحد نیمه‌صنعتی در تفرش، آشتیان، اراک، فراهانو خنداب فعالیت دارند. گفتنی است که تولید قارچ دکمه‌ای در استان مرکزی برای ۱۲۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌‌زایی به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی طی اظهارات خود عنوان کرد: این میزان تولید به دلیل افزایش در واحد سطح نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش دارد. پارسال ۲ هزار و ۴۰۰ تن قارچ در استان مرکزی تولید شد.

زارعی در خصوص واحدهای تولیدی استان اضافه کرد: ۵۷ واحد پرورش قارچ دکمه‌ای خوراکی شامل ۵ واحد صنعتی و ۵۲ واحد نیمه‌صنعتی در تفرش، آشتیان، اراک، فراهان و خنداب فعالیت دارند. گفتنی است که تولید قارچ دکمه‌ای در استان مرکزی برای ۱۲۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی به همراه داشته است.

صادرات استان

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود در رابطه با صادرات استان توضیح داد: این محصول علاوه بر تأمین نیاز استان مرکزی به سایر استان‌ها و حتی عراق نیز صادر می‌شود. پرورش و تولید قارچ خوراکی به دلیل نیاز کم به آب و همچنین بهره‌وری بالا در واحد سطح، از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌باشد و در این راستا مجوز فعالیت کارگاه‌های تولید این محصول در بازه زمانی کوتاه صادر و تسهیلات ارزان‌قیمت به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: اجازه ساخت‌وساز و تغییر کاربری شغلی در راستای حمایت از تولید صنعتی قارچ خوراکی صادر می‌شود و ۶۰ درصد اعتبار موردنیاز ایجاد این واحدها به‌صورت تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. استان مرکزی با ۹۰ هزار بهره‌بردار جزء ۱۰ استان برتر کشور، در بخش کشاورزی است.

افتتاح سالن پرورش قارچ خوراکی ۱۰ تنی در تفرش
افتتاح سالن پرورش قارچ خوراکی ۱۰ تنی در تفرش

افتتاح سالن پرورش قارچ خوراکی ۱۰ تنی در تفرش

افتتاح سالن پرورش قارچ خوراکی ۱۰ تنی، به مناسبت هفته دولت، طرح پرورش قارچ خوراکی ۱۰ تنی دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد.

به گزارش هاگ به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ با حضور فرماندار تفرش، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج و جمعی از مسئولین و به مناسبت هفته دولت طرح پرورش قارچ خوراکی ۱۰ تنی دانشگاه آزاد اسلامی را افتتاح شد.
در این مراسم فرماندار تفرش گفت: تحریم‌های ظالمانه تولید کشور را هدف گرفته اند؛ لذا باید از تولید و تولیدکنندگان شهرستان نهایت حمایت صورت پذیرد.
در ادامه دکتر شرافتی رئیس دانشگاه آزاد تفرش گفت: بزودی در این دانشگاه در راستای پیوند صنعت و دانشگاه سالن احداث سرم را نیز افتتاح می‌شود.
مدت زمان اجرای سالن تولید پرورش قارچ شش ماه با هزینه دو میلیارد تومان بوده که برای ۱۵ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

این مرکز توسط دانشگاه آزاد با مشاوره جهاد کشاورزی طراحی شده است و می‌تواند در هر دوره ۴۵ روزه ۱۰ تن قارچ خوراکی روانه بازار کند.(۸ شهریور ۱۴۰۱)

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا