اخبار جهان در حوزه قارچ

افتتاح پارک آموزشی قارچ در کرواسی

اولین پارک آموزشی قارچ در کرواسی در تاریخ 6 ژوئن 2023 توسط انجمن قارچ آمانیتا، به عنوان بخشی از بیست و یکمین جشنواره قارچ زلینا، در شهر سوتی ایوان زلینا افتتاح شد. این پارک آموزشی قارچ با همکاری هیئت گردشگری شهر و با حمایت وزارت کشاورزی کشور کرواسی، در جنگل راسیلنجاک بطور رسمی شروع به کار کرد.

هرویه کوشچیچ، شهردار شهر سوتی ایوان زلینا به همراه پدر روحانی ایوان، طی مراسمی همراه با اجرای برنامه انجمن موسیقی کرواسی با بریدن روبانی قرمز، این پارک قارچی را افتتاح کرد. در 21 امین دوره جشنواره قارچ زلینا که همراه با افتتاح این پارک بود، بیش از 300 نفر  از کارشناسان و علاقه مندان به قارچ از سراسر کرواسی (از ایستریا گرفته تا اسلاونیا و میمورجه) به همراه 50 نفر از اعضای انجمن قارچ آمانیتا (NGO) حضور داشتند.

افتتاح پارک آموزشی قارچ
شهردار شهر و پدر روحانی ایوان در حاشیه افتتاح پارک قارچی

در طول این جشنواره جلسه ای در مورد چگونگی جمع آوری نمونه های قارچ برای تجزیه و تحلیل DNA، با سخرانی متخصصان قارچ شناسی دکتر Ivana Kušan و دکتر Neven Matočec، توسط مؤسسه قارچ شناسی Ruđer Bošković برگزار گردید.

 

این پارک با بودجه معادل 26800 یورو، تامین شده از طریق آژانس کشاورزی شهر سنت ایوان زلینا (زیر نظر وزارت کشاورزی) از منبع پرداخت های مالیاتی کشاورزان و سرمایه گذاری انجمن قارچ آمانیتا، ساخته شده است. در این پارک آموزشی بیش از 50 گونه قارچ جمع آوری شده است و همچنین 120 تابلو و پلاکارد حاوی عکس و معرفی انواع قارچ ها، نصب شده است.

تابلوهای نصب شده در پارک آموزشی قارچ

ساختمان ها و سالن هایی جهت برگزاری دوره های آموزشی و سمینار، محل اقامت برای مسافران و توریست ها، پیشخوان اطلاعات، مسیرهای حرکتی، شبکه آبرسانی، زمین بازی برای کودکان، امکانات تفریحی و کمپینگ، رستوران و سرویس های بهداشتی از جمله امکانات احداث شده در این پارک آموزشی قارچی می باشند.

در این پارک جنگلی زیبا می توانید پیک نیک بروید و هیجان یافتن و چیدن قارچ در جنگل را تجربه کنید. همچنین کودکان می توانند در زمین های بازی ساخته شده، ضمن آشنایی با قارچ های مختلف به انواع بازیهای گوناگون بپردازند و اوقات خوشی را تجربه کنند.

از سال تحصیلی آینده، انجمن آمانیتا با هدف آشنایی دانش آموزان با اصول پرورش قارچ و حفاظت از طبیعت، کلاس های درس در فضای باز پارک آموزشی قارچ را برای مدارس سازماندهی خواهد کرد. همچنین قرار شده تا دورهای آموزش برداشت قارچ نیز برای علاقه مندان در این پارک برگزار گردد.

نمونه هایی از قارچ های درون پارک جنگلی
نمونه هایی از قارچ های درون پارک جنگلی

در حاشیه مراسم افتتاحیه این پارک قارچی، جوایز برگزیدگان جشنواره نیز اهدا گردید که به شرح زیر می باشد.

جایزه زیباترین قارچ برداشت شده به Jelena Sikirica Ćavar از انجمن قارچ Kamilo Blagaić، که یک قارچ  Agaricus macrosporus را در منطقه Kladešćica چید، تعلق گرفت. انجمن قارچ کراسنیکا از کراپینا نیز به عنوان بهترین گروه انتخاب شد و یک کیک قارچی شکل بزرگ به عنوان جایزه دریافت کرد.

در ادامه می توانید تصاویری از این پارک قارچی را مشاهده نمایید.

امکانات تفریحی پارک قارچی

میز و صندلی طرح قارچ برای پیک نیک
میز و صندلی طرح قارچ برای پیک نیک
زمین بازی بچه ها در پارک آموزشی قارچ
زمین بازی بچه ها در پارک آموزشی قارچ

ترجمه از تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: croatiaweek.com

 

بروز ترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا