اخبار اقتصادی صنعت قارچ

قیمت قارچ در بازار کاهش یافت

پیش‌بینی می‌شود قیمت هر کیلو قارچ به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان برسد

قیمت قارچ در بازار کاهش یافت. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی گفت: با توجه به کاهش تقاضا و رویش مناسب قارچ در فصل بهار، قیمت هر کیلو  به ۸۰۰۰ تومان افت کرد.

کاهش تقاضا؛ بحران برای تولیدکنندگان

به گزارش خبرگزاری هاگ، محمدحسن افشار، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی پیرامون شرایط کنونی بازار قارچ عنوان کرد: با توجه به کاهش تقاضا و قدرت خرید خانوار و رویش مناسب قارچ در فصل بهار، تولیدکنندگان با بحران در بازار قارچ روبرو شدند به‌ طوری‌ که قیمت هر کیلو  قارچ به ۸۰۰۰ تومان افت کرد.

این مقام مسئول در ادامه این روند اضافه کرد: با توجه به واریز حقوق کارمندان و کارگران پیش‌بینی می‌شود که با بهبود شرایط بازار قیمت قارچ به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان برسد.

نرخ حال حاضر قارچ در کشور

افشار با اشاره به قیمت تمام‌شده هر کیلو قارچ در سال گذشته برابر ۸۹۰۰ تومان، تصریح کرد: امسال قیمت تمام‌شده هر کیلو قارچ بدون احتساب سود با فرض تورم نقطه‌به‌نقطه اسفند که ۴۲ درصد اعلام شد و سایر هزینه‌های نیروی کار رقمی معادل ۱۲۶۰۰ تومان است که با احتساب ۲۵ درصد سود برای تولیدکننده رقمی معادل ۱۵۶۰۰ تومان خواهد بود که این امر بدان معناست که تولیدکنندگان درفروش هر کیلو قارچ بازیان چشمگیری روبرو هستند.

تحولات صادرات

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی همچنین در خصوص آخرین وضعیت صادرات قارچ به روسیه این‌گونه اظهار داشت: هم‌ اکنون هیئتی عازم روسیه شدند تا طی مذاکراتی با مقامات روسیه بتوانیم راه را برای صادرات هموار کنیم چراکه تولید قارچ به سبب شرایط اقلیمی در کشور روسیه بسیار بالاست که با توجه به مصرف بالای قارچ در این کشور اگر بتوانیم ۳۰ درصد بازار را به‌دست بگیریم، رقمی معادل ۱۳۰ هزار تن صادرات خواهیم داشت که با احتساب متوسط قیمت صادرات هر کیلو قارچ که ۲.۵ دلار است، درآمد ارزی قابل‌توجهی از محل صادرات به این کشور خواهیم داشت.

محمد حسن افشار رئیس نجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی درباره آخرین وضعیت بازار قارچ و تحولات آن، این چنین عنوان کرد: با توجه به تعطیلی رستوران‌ها و فست فود‌ها در ماه مبارک رمضان و کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی خرید محصول توسط این گروه، قیمت قارچ نسبت به هفته‌های اخیر در بازار کاهش یافته است.

قیمت تمام شده در برابر قیمت عرضه

به گزارش خبرگزاری هاگ، دکتر افشار با اعلام قیمت تمام شده هر کیلو قارچ ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان ، گفت : این در حالی است که هم اکنون هر کیلو قارچ با نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

افشار با اشاره به وضعیت حاضر برای تولیدکنندگان ، اضافه کرد : با توجه به زیان ادواری تولیدکنندگان، بخشی از مازاد قارچ تولیدکنندگان توسط صندوق خرید تضمینی جمع آوری شد، اما به سبب بودجه محدود و مشکل در نقدینگی امکان خرید کل قارچ مازاد بر نیاز پرورش دهندگان وجود ندارد.

انتقاد از قیمت گذاری از سوی سازمان

این مقام مسئول با انتقاد از قیمت گذاری قارچ از سوی سازمان میادین میوه و تره بار ، تصریح کرد : سازمان میادین قیمت قارچ را پایین اعلام می‌کند و دلالان همان نرخ را مبنا قرار می‌دهند که این امر بر بر هم زدن نظم بازار تاثیر بسزایی دارد، از این رو انتظار می‌رود سازمان میادین با انجمن قیمت قارچ را هماهنگ کند.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا