اخبار اقتصادی صنعت قارچ

تولید قارچ در گیلان رو به افزایش است

قارچ تولیدشده استان گیلان در بازارهای استان‌های هم‌جوار به فروش می‌رسد

تولید قارچ در گیلان رو به افزایش است. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد: تولید و مصرف قارچ در این استان همچنان رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری هاگ- منوچهر پارسافر در توضیح این خبر اظهار داشت: به دلیل افزایش آگاهی مردم بر ارزش غذایی قارچ، مصرف این محصول در استان رو به افزایش رفته است.

وی با توجه به شرایط حال حاضر جامعه در مصرف این محصول و استفاده از قارچ در فست‌فودها و غذاهای امروزی، از دلایل افزایش استفاده این محصول در استان نام‌برده و ادامه داد: بازار فروش خوب این محصول منجر شده است که افراد بیشتری برای تولید این محصول ترغیب شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در رابطه با تولیدات در شهرستان‌های این استان گفت: قارچ در شهرستان‌های املش، آستارا، رشت، انزلی و صومعه‌سرا بیش از شهرستان‌های دیگر تولید می‌شود. وی تصریح کرد: قارچ تولیدشده استان گیلان در بازارهای استان‌های هم‌جوار به فروش می‌رسد. پارسافر بابیان اینکه البته بازار فروش قارچ همواره با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه است، خاطرنشان کرد: چندی پیش اخباری که در خصوص مسمومیت افراد بر اثر مصرف قارچ در فضاهای مجازی منتشرشده بر فروش این محصول تأثیر گذاشت و آن را کاهش داد.

خواص قارچ عامل محبوبیت

پارسافر در خصوص خواص این محصول گفت: قارچ به دلیل برخورداری از پروتئین بالا باید همواره در سبد خانوارها قرار بگیرد. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به پیش‌نیازهای تولید این محصول پرطرفدار گفت: کاه و کلش و کود از مواد اولیه مورد نیاز برای پرورش قارچ محسوب می‌شوند و به همین خاطر افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید محصول منجر می‌شود که افراد جدید رغبتی برای ورود به تولید این محصول نداشته باشند.

تولید قارچ درآمدزایی برای خانواده

پارسافر در تکمیل سخنان خود ضمن اشاره به تأثیر تولید قارچ در افزایش آمار اشتغال استان و به‌خصوص  افزایش درآمد خانوارهای روستایی، تصریح کرد: سال گذشته ۲۸۶۰ تن قارچ در گیلان تولید شد که ۴۰۰ تن آن در بخش مشاغل خانگی بوده است. پارسافر گفت: میزان تولید قارچ از ابتدای سال جاری تاکنون در دست بررسی است، اما شواهد عینی نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به میزان تولیدات استان، خاطرنشان کرد: قارچ تولیدشده استان گیلان در بازارهای استان‌های هم‌جوار نیز به فروش می‌رسد.

پارسافر در توضیحات خود ضمن بیان این مطلب که  بازار فروش قارچ همواره با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه است، این نکته را یادآور شد: چندی پیش اخباری در خصوص مسمومیت افراد براثر مصرف قارچ در فضاهای مجازی منتشر شد که بر فروش این محصول تأثیر گذاشت و مصرف آن را کاهش داد.

وی از محبوبیت این محصول خوراکی به دلیل برخورداری از پروتئین بالا گفته و اشاره کرد قارچ باید همواره در سبد خانوارها قرار بگیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین در خصوص افزایش قیمت مواد مصرفی این صنعت گفت: با توجه به اینکه کاه و کلش و کود از مواد اولیه موردنیاز برای تولید قارچ محسوب می‌شوند و در حال حاضر با افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید محصول مواجه هستیم، درنتیجه این امر، باعث می‌شود که افراد جدید رغبتی برای ورود به تولید این محصول نداشته باشند.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه تولید قارچ می‌تواند در افزایش آمار اشتغال استان نقش مؤثری داشته باشد و به‌خصوص باعث افزایش درآمد خانوارهای روستایی شود، تصریح کرد: سال گذشته ۲۸۶۰ تن قارچ در گیلان تولید شد که ۴۰۰ تن آن در بخش مشاغل خانگی بوده است.

پارسافر در رابطه با آمار تولیدات قارچ گفت: میزان تولید قارچ از ابتدای سال جاری تاکنون در دست بررسی است، اما شواهد عینی نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است.

پارسافر در مورد آینده این صنت در استان توضیح داد: با افتتاح ۲ واحد در دست‌ساخت تا پایان امسال، توان تولید این ماده ارزشمند غذایی در استان ۳۰ درصد معادل ۹۰۰ تن افزایش خواهد یافت. وی در ادامه در خصوص فعالیت‌های انجام‌شده توضیح داد: مقدمات اولیه برای تشکیل تعاونی تولیدکنندگان قارچ گیلان در حال انجام است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان بابیان اینکه نیاز سالانه کمپوست واحدهای تولید قارچ استان ۱۵ هزار تن است، خاطرنشان کرد: تنها کارخانه کمپوست تولید قارچ گیلان فقط ظرفیت ۵ هزار تن کمپوست را در سال دارد و بقیه نیاز گیلان از استان‌های دیگر تأمین می‌شود.

این مقام مسئول در تکمیل سخنان خود درباره اشتغال‌زایی های این فعالیت‌ها گفت: پرورش قارچ در گیلان برای ۵۲۷ نفر هم به‌طور مستقیم و ۱۵۰۰ نفر غیرمستقیم، شغل ایجاد کرده است.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا