اخبار علمی حوزه قارچ

افزایش راندمان تولید قارچ خوراکی با راهکار محققان کشور

میکروارگانیسم‌های موجود در خاک، خصوصیات متفاوتی دارند

افزایش راندمان تولید قارچ خوراکی با راهکار محققان کشور محقق شد. دانش فنی تولید محرک رشد قارچ خوراکی که حاصل تحقیقات عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی شاورزی است، طی قراردادی به یکی از بزرگترین واحدهای تولید بذر قارچ کشور منتقل شد.

به گزارش ایسنا، قرارداد انتقال دانش فنی این محصول، به امضای دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رییس پژوهشگاه و مهندس حسینی حاجی آباد، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فناور رسید.
طبق بررسی‌های انجام شده با استفاده از این مکمل که به بسترهای قارچ در زمان ریسه دوانی اضافه خواهد شد، راندمان تولید قارچ خوراکی در واحد سطح  بستر افزایش یافته و ضمن کاهش آلودگی‌ها در بستر قارچ، طعم و مزه محصول تولیدی بهبود می‌یابد.

دکتر اکرم صادقی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری طرح با اشاره به واگذاری لیسانس غیرانحصاری تکثیر سویه میکروبی و روش تهیه فرمولاسیون محرک رشد قارچ خوراکی با استفاده از این سویه گفت: میکروارگانیسم‌های موجود در خاک پوششی، خصوصیات متفاوتی دارند که میکروارگانیسم شناسایی شده قادر است با تولید آنزیم‌های مختلف، روند هضم بستر سلولزی پرورش قارچ خوراکی را ارتقا داده و با تسهیل دسترسی قارچ به مواد مغذی روند رشد آن را افزایش دهد.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، وی با اشاره به موفقیت فرمولاسیون تولیدی در مطالعات آزمایشگاهی و پایلوت اظهار گرد: با توجه به ارزش اقتصادی قارچ خوراکی و تأثیر این مکمل رشد در افزایش تولید آن،  فرمولاسیون ابداعی که مبتنی برمیکروارگانیسم‌های بومی است با استقبال صنعت به مرحله تجاری سازی رسیده است که امیدوارم با تولید انبوه این محصول، شاهد افزایش عملکرد در واحدهای پرورش قارچ های خوراکی در کشور باشیم.

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا