اخبار اقتصادی صنعت قارچ

یک کیلو قارچ دکمه ای چند شد؟

عرضه روزانه قارچ با افت ۳۳ درصدی از ۸۰ تن به ۲۵ تا ۳۰ تن رسیده است.

یک کیلو قارچ چند شد؟ به گزارش هاگ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: عرضه روزانه قارچ با افت ۳۳ درصدی از ۸۰ تن به ۲۵ تا ۳۰ تن رسیده است.

مهدی رجبی گفت: با اصلاح نظام یارانه و افزایش هزینه‌های تولید، تقاضا برای خرید قارچ همانند دیگر محصولات پروتئینی ۳۰ درصد کاهش یافته است.

یک کیلو قارچ چند شد؟ به گفته او، قیمت قارچ اکنون هر کیلو ۴۲ تا ۴۸ هزار تومان است که به رغم افت محصول و گرانی مواد اولیه، اما نرخ به سبب آنکه برخی واحدها شرایط تولید در فصل تابستان نداشتند، کاهش نیافته است.

رجبی می‌گوید: روزانه ۲۵ تا ۳۰ تن قارچ در تهران عرضه می‌شود، درحالی‌که ماه‌های قبل این رقم ۸۰ تن بود که این امر کاهش ۳۲ تا ۳۳ درصدی توزیع نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به گرانی هزینه‌های صادرات هوایی و کمبود کانتینرهای یخچالی، صادرات چندانی در فصل تابستان نداریم که بنا بر آمار صادرات نسبت به پارسال  بیش از ۵۰ درصد ناشی از عدم‌حمایت تولید کاهش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته بالای ۱۸۰ هزار تن قارچ در کشور تولید شده است، که امسال دسترسی به مقدار ۱۵۰ هزار تن  نیز بعید به نظر می‌رسد.

آقای قارچ 60000 تومان!

امروز سه‌شنبه 1401/05/25 هر گرم قارچ درجه به صورت فله به قیمت 54000 تومان و در بسته‌های 1000 گرمی 57000 تومان در میدان میوه و تره بار وابسته به شهرداری تهران به فروش رسید که این افزایش قیمت بی‌سابقه است.

همانطور که در نمودار و جدول فوق تغییرات قارچ را در پنج سال گذشته مشاهده می‌کنید، این قیمت نسبت به قیمت قارچ در همین موقع در سال گذشته ۸۰% افزایش داشته که در ۵ سال گذشته هیچگاه چنین رشد قیمتی را شاهد نبوده‌ایم.

دلایل عمده این افزایش ناگهانی را باید در شرایط بازار در تابستان گذشته جستجو کرد؛ زیرا با توجه به بازار سال قبل تولیدکنندگان، امسال تصمیم به کاهش تولید قارچ گرفتند بنابراین کاهش عرضه نسبت به تقاضا، به علاوه افزایش دما،  نبود امکانات کافی و تاسیسات و تجهیزات مناسب برای کنترل دما و سالن، نیز عامل دیگری برای افزایش قیمت قارچ در چند روز اخیر بوده است.

امیدواریم که تحت تاثیر این بازار قیمت، در ماه های آینده شاهد کاهش فراوان قیمت قارچ و رکود نرخ آن نباشیم.

 

نمودار قیمت قارچ
یک کیلو قارچ دکمه ای چند شد؟

 

نمودار قیمت قارچ
یک کیلو قارچ دکمه ای چند شد؟

 

 

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا