صادرات قارچ خوراکی و دارویی

افزایش 70 درصدی صادرات قارچ ایران

ایران در تولید قارچ خوراکی رتبه هفتم در جهان را دارد

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی گمرک ایران، صادرات قارچ در کشور نسبت به سال گذشته افزایش 70% داشته است.

بنابر اظهارات فعالان این صنعت، ایران در تولید قارچ خوراکی رتبه هفتم در جهان را دارد.

طبق آخرین آمارهای ارئه شده از فائو (سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی جهان) کشور چین با تولید سالانه 4 میلیون تن انواع قارچ، بزرگترین تولید کننده است و پس از آن نیز کشورهای ژاپن با 471 هزار تن و ایالات متحده با 370 هزار تن در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. بنابر اظهارات فعالان صنعت قارچ کشور، ایران با تولید سالانه 215 هزار تن قارچ خوراکی رتبه هفتم را در جهان دارد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی 2020-2021 ایران تولیدی به میزان 99 هزار و 700 تن داشته است. این گزارش اضافه می‌کند: ایران جزء تولیدکنندگان اصلی قارچ خوراکی به حساب می‌آید و با وجود این، به دلیل مشکلات موجود در این بخش واحدهای تولیدی با ظرفیت ناقص فعالیت می‌کنند.

این در حالی است که به گفته دکتر محمد حسن افشار، فعال صنفی و رئیس پیشین انجمن صنفی قارچ کشور، در صورتی که واحدهای پرورش قارچ با ظرفیت کامل تولید کنند سالانه توانایی تولید 250 هزار تن قارچ را دارند.

وی با بیان اینکه کیفیت قارچ تولیدی ایران بسیار خوب است، بیان می‌کند: در واقع ما بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید داریم. ضمن اینکه ضوابط بهداشتی و بسته‌ بندی را به درستی رعایت می‌کنیم. بنابراین تنها راهی که می‌تواند موجب نجات صنعت پرورش قارچ ایران شود این است که بازار صادراتی گشوده شود و ما بتوانیم بخش قابل قبولی از محصول را صادر کنیم.

برای آگاهی بیشتر از پروتکل های صادراتی مقالات استانداردهای صنعت قارچ کشور را مطالعه کنید.

این مقام صنفی می‌گوید: اگر صادراتی در این میان انجام شود به صورت امانی بار ارسال و پول آن نیز از طریق صرافی تحویل صادرکننده می‌شود، بنابراین چون هزینه‌های نقل و انتقال پول و هزینه‌های صادرات بالا می‌رود، صادرات قارچ به صرفه نیست. به این ترتیب اگرچه ایران جزو 10 تولیدکننده برتر قارچ قرار دارد اما رتبه ای در صادرات این حوزه ندارد.

دکتر افشار فعال این بخش در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان ما خواستار خرید قارچ خوراکی هستند اما در حوزه صادرات با مشکلاتی همچون تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال پولی، بانکی و همچنین افزایش هزینه‌های تمام شده تولید روبه رو هستیم.

جزئیات صادرات قارچ در یکسال اخیر

براساس آمار گمرک در سال گذشته پنج هزار و 493 تن و 910 کیلوگرم قارچ خوراکی از ایران به ارزش 6 میلیون و 746 هزار و 978 دلار یا 198 میلیارد و 934 میلیون و 88 هزار تومان به دیگر کشورهای جهان صادر شده است.

این در حالی است که آمارهای سال 1400 نشان دهنده آن است که در این سال 4 هزار و 59 تن و 266 کیلوگرم به ارزش 4 میلیون و 960 هزار و 262 دلار یا 117 میلیارد و 349 میلیون و 401 هزار تومان صادر شده بود.

بنابراین مقایسه آماری سال 1401 با 1400 نشان دهنده این است که میزان صادرات قارچ در یک سال اخیر با افزایش 35 درصدی به لحاظ وزنی و با افزایش درصدی 40 به لحاظ ارزش دلاری و افزایش حدودا 70 درصدی به لحاظ ارزش ریالی روبرو شده است.

مقصد قارچ تولید شده در کشورمان کجاست؟

همچنین طی یکسال اخیر انواع قارچ تولید شده در کشورمان روانه کشورهای ارمنستان، امارات متحده عربی، بحرین، ترکمنستان، عراق، عمان، قطر و کویت شده است.

اخبار صادرات قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا