مقالات کاربردی در حوزه قارچ

افزودن کمپوست خاک (ککینگ)

افزودن کمپوست خاک (ککینگ C.A.C ing) برای اولین بار در سال 1969 توسط cathal mac canna به کار گرفته شد و از آن تاریخ به بعد مزارع پرورشی قارچ به صورت جدی از این تکنیک استفاده می کنند.

مزیت تکنیک ککینگ cac-ing عبارت است از کوتاه کردن طول زمان بین خاک دهی تا هوادهی سالن است که علت آن افزایش سرعت رشد میسلیوم در خاک پوششی بستر بدلیل افزودن میسلیوم های کمکی به آن است.

بدون cac-ing میسلیوم باید تنها از سطح کمپوست قارچ وارد خاک پوششی شود در حالیکه به کارگیری این تکنیک، فرآیند رشد میسلیوم در همه ی خاک پوششی و از تمام اجزا کمپوست وارد شده به خاک صورت می گیرد. در این حالت خاک پوششی به سرعت و به صورت یکنواخت با میسلیوم پوشیده شده و در این حالت دیگر نیاز به عملیات خاک ورزی یا Ruffling احساس نخواهد شد.

در مجموع این تکنیک قادر است تا روز اول برداشت را دو تا هفت روز جلو بیندازد. میزان زمان صرفه جویی شده در زمان ارتباط مستقیم با میزان کمپوست مصرفی و اضافه شده به خاک دارد یعنی حداکثر میزان کمپوست اضافه شده معادل 300- 500 گرم بازای هر متر مربع بستر میتواند 6 تا 7 روز زمان را ذخیره کند. مقادیر بیشتر از این میزان به دلیل اثرات منفی بر تشکیل پین، توصیه نمی شود.

با بکارگیری تکنیک cac-ing دیگر به خاک ورزی یا Ruffling نیازی نخواهد بود. با تکنیک cac-ing این اطمینان حاصل می شود که خاک پوششی به صورت یکنواخت با میسلیوم تلقیح شده و بستر متناسب با برداشت دستی اماده خواهد شد.

در صورت سفت و کوبیده شدن سطح بستر در اثر آبیاری های  متعدد ممکن است نیاز به انجام Ruffling بستر احساس شود. در سالنهای مدرن، عملیات رافل مکانیزه قابل اجراست. این سیستم های مدرن پرورش، مزایای به کارگیری cac-ing  را بیشتر قابل لمس می کند، زیرا این طبقات تنها فرصتی است که یکنواختی مناسب سطح بستر را در کنار به کارگیری عملیات رافل امکان پذیر می نماید و بالعکس در سیستم های پرورش بستری سنتی، عملیات رافل درکنار تکنیک cac-ing  کمتر مورد توجه قرار دارد.

کمپوست مورد استفاده در cac-ing باید کاملاً سفید و توسط میسلیوم پوشیده شده و (حداقل 15 – 14 روزه) و کاملاً عاری از هر گونه بیماری و لک سیاه باشد. به دلیل اسیب پذیری میسیلیوم های مصرفی در بستر در روزهای اولیه ورود به خاک آلودگی ها به راحتی می تواند وارد سالن پرورش شده و انتشار یابد.

کمپوست مورد استفاده در تکنیک ککینگ cacing باید دارای مشخصات خاصی باشد.

  • کمپوست سفید شده مورد استفاده برای cac-ing باید دقیقاً از حیث واریته و نژاد میسلیوم با کمپوست بستری یکسان باشد.
  • طول الیاف کمپوست مصرفی نباید خیلی بلند باشد زیرا در زمان پخش آن به روی بستر خاک مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

در گذشته ابتدا الیاف کمپوست به ابعاد 2 سانتی مترخرد و سپس با خاک پوششی مخلوط و در آخر بستر با نایلون پوشیده می شده است. در مقابل این روش سنتی، بستر و خاک ابتدا با کمپوست به صورت یکنواخت پوشیده شده و سپس توسط ماشین رافلینگ با خاک پوششی مخلوط می شود.

جایگزین تکنیک cac-ing را می توان رافل عمیق خاک پوششی بهمراه بخشی از کمپوست از لایه سطحی بستر نامید. مزیت این روش قدیمی، کاهش معنی دار ریسک آلودگی در زمان اجرای عملیات رافل عمیق با cacing در سالن های پرورش غیر مدرن است.

مجموعه مقالات کاربردی در حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا