اخبار جهان در حوزه قارچ

تولید قارچ‌های خوراکی در کشور قرقیزستان

گروه بیوتکنولوژی قارچ‌های صنعتی گروه پژوهشی برتر جهاد دانشگاهی خراسان رضوی شد

در پی امضای قرارداد همکاری مشترک جهاد دانشگاهی با دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان، از ابتدای دی‌ ماه پروژه «تولید قارچ‌های خوراکی» توسط جهاد دانشگاهی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری هاگ- دکتر “داراب یزدانی” مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی ضمن اعلام این خبر، درباره اهداف این قرارداد، گفت: این قرارداد باهدف توسعه نفوذ و بهره‌برداری اقتصادی ایران در آسیای میانه و با تکیه‌بر توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی با طرف مقابل در بهار سال جاری منعقد شد.

وی در همین رابطه، اضافه کرد: به‌منظور شروع همکاری‌های مشترک، تیم علمی و اجرایی از مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، آذر سال جاری به کشور قرقیزستان اعزام شد و درنهایت، پروژه تولید قارچ‌های خوراکی در این کشور از ابتدای دی سال جاری کلید خورد.

سه تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان جهاد دانشگاهی کشورمان و دانشگاه ملی قرقیزستان به امضا رسید.

پروتکل‌های این تفاهم‌نامه درزمینه‌های پرورش قارچ، گیاهان دارویی و اصلاح نژاد است. “نورقازیف” رییس دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه‌ها، عنوان کرد: با فعال کردن مرکز همکاری‌های مشترک می‌توانیم تمامی موضوعات پیشنهادی در سفر طرفین را پیگیری کنیم.

ایشان ضمن بیان اینکه سفارت ایران همواره کمک‌حال ما بوده است، افزود: با توجه به نام‌گذاری سال جاری، توسط رییس‌جمهور قرقیزستان بانام “توسعه مناطق و دیجیتال‌سازی” این توافقات به تسریع در تحقق اهداف کمک می‌کند.

اظهارات معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی

دکتر “محمدرضا پورعابدی” همچنین در حاشیه امضای این سه تفاهم‌نامه همکاری مشترک، گفت: با بازدیدهای میدانی انجام‌شده از حوزه‌های علمی قرقیزستان و بررسی زمینه‌های کاری مشترک، مشخص شد که می‌توان در سطوح بسیار بالاتری همکاری کرد.

وی ضمن بیان این مطلب، افزود: برای عملیاتی کردن این تفاهم‌نامه‌ها تلاش می‌کنیم و به‌زودی فردی را به‌عنوان مسئول پیگیری مفاد آن معرفی خواهیم کرد. وی در ادامه، بیان کرد:  باید هر چه سریع‌تر برنامه‌های علمی و تجاری موردتوافق طرفین اجرایی شود.

سفر به قرقیزستان به‌منظور بررسی زمینه‌های همکاری مشترک

گفتنی است، محمدرضا پورعابدی (معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی)، دکتر یزدانی (مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی) و دکتر رضا شاهین فر (رییس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی) به‌منظور بررسی زمینه‌های همکاری مشترک به قرقیزستان سفر کردند.

بر اساس اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، این سفر به دنبال سفر هیئت علمی قرقیزستان به خراسان شمالی و امضای تفاهم‌نامه همکاری با رئیس جهاد دانشگاهی استان صورت گرفته است.

گروه پژوهشی برتر جهاد دانشگاهی
گروه پژوهشی برتر جهاد دانشگاهی

گروه پژوهشی برتر جهاد دانشگاهی

به گزارش خبرگزاری هاگ- محمدعلی خلیلی فر، در گردهمایی سالانه پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: بحث انتخاب گروه پژوهشی برتر به این‌گونه است که در سامانه‌ای به نام سامانه پژوهشگران و گروه‌ها ارزیابی می‌شوند و به آن‌ها امتیاز داده می‌شود.

وی ادامه داد: امسال گروه‌ها امتیاز بالایی داشتند اما بر اساس امتیاز انتخاب‌نشده‌اند و بلکه بر اساس فناوری انتخاب‌شده‌اند. در رشته کشاورزی در بخش بیوتکنولوژی قارچ‌های صنعتی گروهی هستند که توانستند کار خود را وارد بازار کنند.

وی گفت: این امر به گونه‌ای است که دوستان ما با یکی از دانشگاه قرقیزستان وارد تعامل شدند و کار را برای آن‌ها ارائه دادند. این ارائه برای طرفین نفع داشته است و توانستند رتبه اول را کسب کنند. من کار تیمی را می‌پسندم، جهاد دانشگاهی یک تیم است؛ موفقیت هرکدام از اعضای جهاد دانشگاهی برای ما سبب خوشحالی است و مایه افتخار برای همه ماست.

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.

کشور قرقیزستان در آسیای مرکزی قرار دارد. مردم قرقیزستان اسلام را به عنوان دین خود برگزیده اند. این کشور با تاجیکستان و چین همسایه است. بیشکک پایتخت قرقیزستان است. این کشور با جمعیت حدود 6 میلیون نفری بازار مناسبی برای صادرات قارچ، مواد اولیه و دانش فنی مرتبط با حوزه قارچ می باشد. اخیرا کشورهای حوزه اوراسیا سرمایه گذاری های بسیاری روی تولیدات گلخانه ای داشته اند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا