اخبار عمومی و گزارش

تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی خراسان شمالی

قرقیزستان شرایط خوبی برای پرورش قارچ و صادرات این محصول دارد

تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی خراسان شمالی و دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی در رابطه با اعلام این خبر عنوان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده میان این نهاد دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان، کشت و پرورش قارچ در آن کشور برنامه‌ریزی می‌شود.

رضا شاهین فر در خصوص پتانسیل‌های مجود در استان افزود: جهاد دانشگاهی این استان، تکنولوژی و دانش برای پرورش و توسعه کشت قارچ را دارد و کشور قرقیزستان هم دارای شرایط خوب برای تأمین مواد اولیه ارزن قیمت بوده و بازار این محصول هم در آن کشور مناسب است.

این مقام مسئول  در رابطه با شرایط قرقیزستان تصریح کرد: کشور قرقیزستان شرایط خوبی برای پرورش قارچ، تولید و صادرات این محصول به کشورهای همسایه‌اش دارد.

سایر موارد این تفاهم‌نامه

شاهین فر در خصوص سایر موارد این تفاهم‌نامه افزود: یکی دیگر از موارد تفاهم‌نامه، همکاری برای توسعه درختکاری و ایجاد نهالستان مشترک در قرقیزستان است و بر اساس این تفاهم اولیه، برای تولید نهال درختان مثمر ازجمله پسته و زیتون برنامه‌ریزی می‌شود. رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی، توسعه کشت گیاهان دارویی در قرقیزستان را از دیگر مواردی برشمرد که قرقیزی ها از آن استقبال کرده و خواستار آن شده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: قرار است گلخانه تولید نشاء، گیاهان دارویی توسط کارشناسان استان و با استفاده از توان علمی جهاد دانشگاهی در قرقیزستان ایجاد شود. شاهینفر از دیگر موارد ذکرشده، ایجاد مرکز اصلاح نژاد دام و همکاری درزمینه انتقال جنین دام سبک و سنگین را نام برد.

در پایان، شاهین فر این نکته را عنوان کرد: برای ایجاد بسترهای مناسب درزمینه تبادل تجربه و دانش درمان ناباروری و ایجاد مرکز ناباروری در قرقیزستان با وزارت بهداشت آن کشور رایزنی خواهد کرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا