جهاد کشاورزی

انتظارات فعالان بخش کشاورزی استان مرکزی

استان مرکزی در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است

بخش کشاورزی استان مرکزی، چشم انتظار نگاه ویژه رئیس جمهور و مجموعه دولت مردمی،برای حل مشکلات این بخش و فراهم ساختن زمینه بالندگی حوزه کشاورزی سرزمین آفتاب هستند.

به گزارش هاگ به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اراک؛ مشکلات بخش کشاورزی در استان مرکزی انگیزه فعالان این بخش را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و از رئیس جمهور و مجموعه دولت مردمی، انتظار می‌رود نسبت به حل این مشکلات و فراهم ساختن زمینه بالندگی حوزه کشاورزی سرزمین آفتاب نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.
برخی مشکلات به سدی برای تحقق شعار جهش تولید، افزایش و توسعه بخش کشاورزی در استان مرکزی تبدیل شده که رفع این مشکلات نیازمند توجه ویژه مسئولان به این بخش دارد.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: تعدیل چاه‌های آب دارای مجوز، انگیزه بهره برداران را جهت تجهیز مزارع به سامانه آبیاری نوین کم کرده و حذف اعتبارات تجهیز و نوسازی زیر سد الغدیر ساوه با وجود اینکه ۷۰ درصد زیر ساخت ها ایجاد نشده از جمله مشکلات بخش آب و خاک این استان است.
«محمد فرزاد کوهدانی» افزود: کمبود اعتبارات بخش آب و خاک در تمام عرصه‌ها با توجه به خشکسالی‌های سنوات اخیر و بحران آب و افزایش حجم درخواست‌های کشاورزان و حذف ردیف اعتبارات تأمین آب در زمینه نگهداری و ترمیم سدها و تاسیسات آبی احداث شده در سال‌های گذشته و نیاز مبرم این سدها به ترمیم و نگهداری که عدم تعمیرات ممکن است سبب مشکلات حقوقی بسیاری برای سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی شده‌ است.
وی ادامه داد: کمبود اعتبارات در حوزه تشکل‌های بخش کشاورزی زمینه انجام مطالعات و اجرا امور زیربنائی از دیگر مشکلات و دغدغه‌های مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی این استان است.
مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: ضعف زیر ساخت‌های اینترنتی و نرم افزاری به ویژه در شهرستان‌ها و مراکز جهاد کشاورز ی و فرسودگی بدنه سخت افزاری و سیستم های رایانه‌ای از جمله مشکلات این بخش است.
«راشین پورمتین» افزود: ضعف نظام عرضه محصولات کشاورزی، وجود مشکل در قیمت گذاری و بازاریابی محصولات سالم و گواهی شده و همه گیری بیماری کوید ۱۹ که ارتباط مستقیم و آموزش حضوری را دچار مشکل اساسی کرده از دیگر مشکلات بخش ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: دستورالعمل های ابلاغی سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی، حذف تبصره چهار ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و تعدیل آب پروانه‌های متقاضیان امر آبزی پروری از جمله مشکلات حوزه آبزی پروری این استان است.
«علی صفری» افزود: نبود نیروی متخصص در استان و شهرستان‌ها، تامین نهاده‌های کارخانه‌های خوراک آبزیان، کمبود اعتبارات تملکی استانی و تسهیلات بانکی کم بهره و عدم موافقت محیط زیست با پرورش ماهی تیلاپیا  با توجه به مطالعات انجام شده از دیگر مشکلات بخش آبزی پروری استان مرکزی است.
وی ادامه داد:  بالابودن میزان ضایعات در مراحل مختلف زنجیره تولید تا مصرف، به هنگام نبودن تکنولوژی در برخی از واحدها و پایین بودن میزان بهره‌وری و عدم وجود تشکل‌های فعال در زمینه صنایع تبدیلی برای پیگیری موارد و مسائل و حل مشکلات واحدها از جمله مشکلات صنایع تبدیلی و تکمیلی استان مرکزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: نبود کشاورزی مکانیزه و صنعتی برای تولید گونه‌های صنعتی مورد نیاز و کاهش قیمت تمام شده و تحویل مواد اولیه نامرغوب که موجب کاهش کیفیت محصولات تولیدی و افزایش ضایعات آنها می‌شود از دیگر مشکلات پیش روی واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی این استان است.
صفری گفت: عدم حمایت مناسب سیستم بانکی به ویژه پرداخت تسهیلات در فصل تولید، وجود بهره بالای بانکی که تضعیف بنیه مالی صنایع تبدیلی و تکمیلی استان را به همراه دارد و ناکافی بودن تسهیلات بانکی ثابت و در گردش مشکلاتی را برای این بخش به همراه داشته‌ است.
وی روند طولانی مدت بررسی طرح‌های متقاضیان سرمایه گذار در بانک‌های عامل را از دیگر مشکلات واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی استان مرکزی عنوان کرد و افزود: این مهم افزایش هزینه‌های اجرایی طرح ها، دلسردی سرمایه گذاران قبلی و مانع حضور سرمایه گذاران جدید را به همراه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: عدم توان تهیه وثیقه لازم برای دریافت تسهیلات، عدم پیش‌بینی ردیف اعتباری در قوانین بودجه برای اجرایی شدن طرح‌های محوری و به روز نبودن بیشتر قوانین و نبود ثبات در مقررات واردات و صادرات عدم کارایی لازم این بخش را به همراه داشته‌ است.
وی ادامه داد: نبود سیستم مناسب بازاریابی به ویژه در صادرات، نبود آشنایی کافی بیشتر صاحبان واحدها با بازارهای صادراتی و قوانین و مقررات صادراتی و نبود مراکز اطلاع رسانی در زمینه تولید ، فرآوری ، حمل ونقل ، نگهداری و بازاریابی از دیگر مشکلات پیش پای واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی استان مرکزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: عدم مطابقت تولید بسیاری از فرآورده‌های صنایع تبدیلی با استانداردهای ملی و بین المللی، بوراکراسی پیچیده و طولانی بودن امور اداری در برخی دستگاه های مسئول و نوسان قیمت مواد اولیه نیز مشکلاتی را برای فعالان این بخش به همراه داشته‌ است.
صفری تعدد متولیان دولتی در امر تصمیم گیری، برنامه ریزی و سیاستگذاری صنایع  تبدیلی و عدم هماهنگی بین آنها را از دیگر مشکلات بخش صنایع تبدیلی و غذایی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: عدم وجود معافیت‌های مالیاتی و دریافت عوارض مختلف منجر به بالارفتن قیمت تمام شده این محصولات و رقابت پذیری محصولات تولیدی این واحدها شده‌ است.
وی اظهار داشت: ناکافی بودن قوانین و مقررات حمایتی در زمینه توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات در برخی صنایع تبدیلی موجب پایین آمدن کیفیت محصولات تولیدی و افزایش ضایعات این واحدها شده‌ است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کمبود نهاده های دامی، کمبود تسهیلات بانکی (جاری، ثابت)، نیمه فعال بودن و تعطیلی برخی واحدها و افزایش بی رویه قیمت نهاده ها نیز از جمله مشکلات بخش دام و طیور استان است.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: کمبود حداقل ۲ واحد کشتارگاه صنعتی دام در استان، نبود تسهیلات مناسب برای تجهیز کشتارگاه‌های طیور و دریافت رتبه A  و A+، اعتراض واحدهای بسته بندی گوشت مرغ با توجه به مشکلات کمبود مرغ، ممانعت از قطعه بندی و تعطیلی واحدها از جمله مشکلات این استان است.
دکتر «محمد فتاحی» افزود: نابسامانی در کشتار و توزیع مرغ به دلیل تصمیمات تنظیم بازار و چند نرخی شدن گوشت مرغ، عدم عرضه مرغ به بازار توسط مرغدار و کشتارگاه و ارسال آن به استان‌هایی که با نرخ بالاتر می خرند از دیگر مشکلات این حوزه است.
وی ادامه داد: کمبود جوجه و تقاضای بالا برای جوجه ریزی، افزایش شدید قیمت مواد ضدعفونی، واکسن‌های دام و طیور، داروهای دامپزشکی به دلیل تحریم‌ها و در نتیجه عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و واکسیناسیون مناسب توسط دامدار و مرغدار از دیگر مشکلات این بخش است.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تجمع واحدهای پرورش طیور در اطراف تالاب میقان و خطر بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به دلیل تجمع این واحدها در اطراف تالاب میقان، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و خشکسالی از دیگر مشکلات بخش دامپروری این استان به شمار می رود که این مهم موجب عدم توانایی دامدار برای نگهداری دام و افزایش تقاضا برای کشتار دام ماده در استان شده‌ است.
فتاحی اظهار داشت: عدم وجود اعتبار برای سازمان دامپزشکی در طرح تحول سلامت وزارت بهداشت به غم اینکه اساس کنترل بسیاری از بیماری‌های مشترک توسط دامپزشکی انجام می‌شود و هر گونه عملکرد ضعیف در این حوزه مشکلاتی را برای جامعه از جمله شیوع بیماری تب مالت، سل، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و هاری را به همراه دارد.
وی  ادامه داد: عدم استقبال از بیمه اجباری دام به دلیل عدم توانایی مالی روستاییان و پایین بودن سقف تعهدات بیمه در مقایسه با ارزش واقعی دام و مشکلات واحدهای دامداری و متقاضیان ایجاد دامداری با حرایم معادن از دیگر مشکلات استان مرکزی است.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: واکسیناسیون رایگان بیش از ۹۰ درصد جمعیت دام سبک استان علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک، انجام اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون ۲ میلیون قطعه طیور حساس استان علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و کنترل کامل بیماری در مدت سه سال اخیر نیز از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی این استان است.
فتاحی اظهارداشت: انجام اقدامات پیشگیرانه علیه بیماری های دامی استان و کاهش ۶۵ درصدی بیماری های دامی استان مرکزی، واکسیناسیون رایگان ۵۷۰ هزار قطعه طیور بومی روستاها علیه بیماری نیوکاسل از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در سال جاری است.
وی ادامه داد: نظارت بهداشتی بر چرخه تولید و استحصال فرآورده های خام دامی، تامین امنیت غذایی مصرف کنندگان ( ۴۰۰ هزار تن شیر، ۶۰ هزار تن گوشت مرغ، ۵۷ هزار تن گوشت قرمز، ۴۰ هزار تن تخم مرغ و غیره) و تسهیل روند صادرات محصولات دامی نیز امسال انجام شده‌ است.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ممیزی واحدهای مرغداری استان و ارتقای سطح بهداشتی این واحدها و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و کاهش مبتلایان انسانی نیز از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در سال جاری است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: فرسایش خاک و کاهش حاصلخیزی و بحران منابع آبی و کاهش آب‌های زیر زمینی از جمله مشکلات بخش زراعت این استان است.
«علیرضا کیشانی» افزود: خرد شدن اراضی و مشکل مدیریت مزارع، تبدیل اراضی کشاورزی به باغ ویلا و عدم تناسب قیمت محصولات با هزینه نهاده های کشاورزی از دیگر مشکلات پیش روی فعالان این بخش است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: کاهش شدید نزولات جوی، بالا رفتن ریسک اجرای طرح‌های باغات و گیاهان دارویی در اراضی شیب دار دیم، نبود بیمه نهالستان ها و عدم ابلاغ یا ابلاغ دیر هنگام تسهیلات گلخانه‌ای و قارچ خوراکی مشکلات پیش روی فعالان بخش باغبانی و واحدهای گلخانه‌ای این استان است.
«علی‌اصغر زارعی» افزود: عدم ابلاغ تسهیلات بانکی طی چندین سال اخیر برای اجاد، اصلاح و جایگزینی باغات، بالا بودن نرخ سود ابلاغی به گلخانه‌ها و پایین بودن منابع مالی کمک‌های فنی اعتباری برای تبدیل باغات سنتی انگور به داربستی و روند کند فرایند اصلاح ارقام درختان میوه و جایگزینی نهال های اصلاح شده با پایه‌های بذری نیز از دیگر مشکلات بخش باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی است.
وی ادامه داد: عدم امکان صدور سند مالکیت قطعی اراضی واقع در مجتمع های گلخانه ای به دلیل ابلاغ عدم افزایش بهره وری، استعلام مجدد واحدهای تابعه وزارت کشور(بخشداری ها) پس از صدور پروانه تأسیس از تمامی دستگاه های اجرایی برای صدور مجوز ساخت و ساز و افت آب‌های زیرزمینی به دلیل کاهش بارندگی‌ها و تأثیر آن در افت آب چاه‌های مجتمع‌های گلخانه‌ای استان مشکلاتی را برای فعالان این بخش به وجود آورده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی نیز گفت: عدم تامین جوجه با قیمت ۴۲ هزار ریال توسط دولت از جمله مهمترین مشکلات مرغداران این استان بوده و اکنون که قیمت جوجه یک روزه کاهش یافته مرغداران باید جوجه مورد نیاز خود را با قیمت ۸۵ هزار ریال تامین کنند.
«علی‌اکبر حیدری» عدم تامین نهاده مورد نیاز مرغداران توسط بازارگاه را از دیگر مشکلات مرغداران گوشتی استان مرکزی عنوان کرد و افزود: ۳۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغداران باید قبل از جوجه ریزی در انبارهای آنان ذخیره سازی شود در صورتی که اکنون نهاده‌های مورد نیاز فعالان این بخش پس از جوجه ریزی توسط بازارگاه به آنان اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: مرغداران مجبور هستند نهاده مورد نیاز خود را تا زمان بارگیری نهاده و ارسال به استان، از طریق بازار آزاد تهیه کنند و پس از دریافت نهاده‌ها برای جبران هزینه‌ها آن را در بازار ارایه می کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات مرغداران نیاز است نهاده اولیه به موقع در بازارگاه بارگذاری شود تا فعالان این بخش مجبور به تهیه نهاده اولیه از بازار نباشند.
حیدری گفت: تلفات در مرغداری‌ها و واحدهای پرورش طیور به دلیل بیماری‌ها و خشک‌سالی از دیگر مشکلات مرغداران بوده و با وجود تلاش دامپزشکی استان، اکنون حدود ۴۰ درصد تولیدات این واحدها به دلیل تلفات از بین می رود.
وی نبود نقدینگی در واحدهای مرغداری را از دیگر فعالان این بخش عنوان کرد و افزود: کمبود و نبود نقدینگی در این واحدها موجب می شود با اجرای طرح ارز شناور برای تهیه نهاده حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مرغداران از گردنه تولید خارج شوند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: افزایش روز افزون قیمت دارو، ویتامین‌ها، بیمه و واکسن از دیگر مشکلات مرغداران استان است و دلیل افزایش قیمت این محصولات نیز اکنون توسط کسی پیگیری نمی‌شود.
مدیرعامل تعاونی گاوداران صنعتی استان مرکزی نیز کمبود نهاده را از جمله مهمترین مشکلات دامداران عنوان کرد و گفت: اکنون حمایت‌هایی توسط دولت برای تامین نهاده مورد نیاز دامداران صنعتی انجام می‌شود ولی هیچ‌گونه حمایتی برای تامین مورد نیاز دامداران سنتی به خصوص دام سبک(گوسفند و بز) انجام نمی‌شود.
سید «قدرت‌الله حسینی» افزود: خشک سالی‌های اخیر و افزایش قیمت سه برابری کاه، چهار برابری یونجه و ۲ تا سه برابری ذرت در سال جاری نسبت به سال گذشته مشکلات فراوانی را برای دامداران به همراه داشته و این مهم موجب شده دامداران دام‌های مولد را به کشتارگاه ارسال کنند.
وی ادامه داد: علوفه مورد نیاز دامداران صنعتی نیز اکنون توسط بازارگاه دیر به این واحدهای واحدهای اختصاص داده می‌شود و پس از اختصاص بارگیری و حمل آن به استان مرکزی نیز ۲ تا سه ماه طول می‌کشد.
مدیرعامل تعاونی گاوداران صنعتی استان مرکزی گفت: کرایه حمل از بندر به استان مرکزی نیز از دیگر مشکلات دامداران است.
حسینی خاطرنشان کرد: تعرفه حمل نهاده‌ها برای حمل به استان مرکزی هر کیلو سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ ریال است در صورتی که برای رانندگان برای حمل هر کیلو پنج تا پنج هزار و ۵۰۰ ریال از دامداران درخواست می‌کنند.
وی افزود: نیاز است برای رفع این مشکل فردی توسط دولت برای نظارت بر نحوه بارگیری و قیمت حمل از بندر به استان‌ها در این محل‌ها به کارگیری شود.
حسینی ادامه داد: قیمت محصولات لبنی در سال‌های اخیر برای مصرف کننده افزایش می یابد ولی با وجود افزایش سه برابری قیمت نهاده‌ها قیمت شیر درب دامداری افزایش نمی یابد.
مدیرعامل تعاونی گاوداران صنعتی استان مرکزی ادامه داد: با توجه به کاهش توان خرید مردم، افزایش قیمت محصولات لبنی و گوشت قرمز از خواسته‌های دامداران نبوده و نیاز است برای مدیریت قیمت‌ها یارانه نهاده از این محصولات برداشته و به تولیدات لبنی اختصاص یابد.
حسینی افزود: افزایش قیمت بیمه، دارو، واکسن و سایر ملزومات مورد نیاز دامداران از دیگر مشکلات فعالان این بخش است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا