حرف ما در صنعت قارچ

انجمن تنها یک کلمه است

باید از خود پرسید که هر یک از ما تا کنون برای صنعت قارچ کشور گامی برداشته‌ایم؟

با ذکر نام ا… و یادی از سید شهیدان اهل قلم، مورخ 1398/11/27 روز انتخابات و تعیین اعضای جدید هیئت مدیره انجمن اعلام شده است و به بهانه این رویداد انگیزه بخش درون صنفی، ضمن قدردانی از زحمات هیئت مدیره پیشین، جملاتی در باب هم آوایی و همسویی درون صنفی به شرح ذیل تقدیم نگاه شما سروران گرامی خواهد شد.

انجمن تنها یک کلمه است

تجارب و شواهد حاکی از آن است که در هر نقطه ای از دنیا که حرکت یا خیزشی آغاز و به اهداف و نتایج مثبتی رسیده است حاصل یک تشکل قوی برآمده از خرد جمعی و کار گروهی موفق بوده است و در حقیقت بواسطه همین اجماع و تفکر گروهی است که می توان به اهداف و خواسته های دور و نزدیک دست یافت. نقطه قابل این رو، عدم وجود یک تشکل و اطاق فکری قوی حاصل از خرد جمعی است که سبب عدم موفقیت و عقیم ماندن پویش ها خواهد شد.

انجمن تنها یک کلمه است
انجمن تنها یک کلمه است

در بین فعالان صنعت قارچ کشور، اکثریت بر این باورند که عدم شکوفایی و پویایی ایده ال این صنعت نتیجه عدم وجود یک تشکل و انجمن فعال و پیشرو است که نه تنها از تجارب و افکار جمعی برای پیشبرد اهداف صنعت بهره نمی برد بلکه خود نیز به عنوان سکان دار و مغز متفکر صنعت تا کنون نتوانسته است که اسباب آرامش و تحسین قلبی اعضاء را فراهم آورد.

از زاویه ای دیگر باید از خود پرسید که هر یک از ما تا کنون برای صنعت قارچ کشور گامی برداشته‌ایم؟برای قارچ کشور چه عملی را انجام یا چه کاری را انجام نداده ایم که نتیجه آن ابقا انجمن صنفی غیر پویا و ناکارآمد در عرصه های مختلف تولید از تامین مواد اولیه، فروش محصول تا سهولت در انجام امور اداری و بانکی است.

از انصاف بدور است که نگوییم که انجمن تنها یک ” کلمه ” است. انجمن صنفی پرورش دهندگان زمانی خالق یک حرکت منسجم و پویا در راستای اهداف صنفی عمل می کند که همه آحاد آن صنف اعم از تولید کننده کمپوست، خاک، بذر، قارچ و سایر فعالان صنفی همگی بعنوان عضوی فعال در آن حضور داشته و به پشتوانه همین کثرت اعضا فعال و پویا در انجمن می توان اسباب خروج تشکل صنفی از حالت رخوت و انجماد را فراهم آورد. باید اظهار کرد که از نظر شکل ظاهری انجمن تنها یک ” کلمه ” همانند واژه سوختن ولی فاصله آنها از زمین تا آسمان است.

به کرات مشاهده شده است که در برخورد با مشکلات موجود در صنعت نظیر تعیین قیمت مواد اولیه، قیمت تمام شده محصول، حل مشکلات با مراجع دولتی و بانکی و غیره، تولید کنندگان به صورت انفرادی دست بکار شده اند حال آنکه می توان با خرد جمعی و تعقل گروهی و البته با پیگیری و راهبری هیئت مدیره محترم و کادر انجمن صنفی، ضمن دستیابی به نتایج ارزنده تر و عام المنافع، سبب ایجاد ذهنیتی خوش نقش نزد مدیران ارگان ها و سازمان های دولتی از حیث کار گروهی در صنعت قارچ کشور شد.

انجمن تنها یک کلمه است
کار گروهی

متاسفانه در حال حاضر به دلیل حضور کم تعداد مجموعه های تولیدی بعنوان اعضای انجمن از یک سو، انسجام و هم سویی کم بین همین تعداد کم اعضا با مدیریت انجمن از سوی دیگر، سبب پویایی اندک و کاستی های انجمن در مقابل چالش های رنگارنگ و تکراری صنعت شده است در حالی که می توان با حضور اکثریتی، انسجام و همفکری بیشتر، سبب شکل گیری تشکل صنفی پویا و فعالی شد تا درشرایط سخت، چالش ها و بحران ها را به سادگی و با کمترین آسیب ها مدیریت کرده و چه بسا در سایه تعقل جمعی بتوان به پیش بینی و پیشگویی معضلات در صنعت نیز پرداخت.

بجای نشستن کنار گود و تنها پرداختن به بهانه گیری از هر کنش و واکنش انجمن در مقابل اتفاقات و داشتن توقعات صرف از انجمن برای ارائه بهترین خدمات و سیاست های اجرایی، باید با حضور فعال و پیگیر خود در جلسات و هم اندیشی های انجمن و دوشادوش هیئت مدیره ساعی به پشتوانه خرد جمعی به طراحی و ارائه راه کارهای مناسب برای حل مشکلات پرداخت و به اعمال اصلاحات لازم، تشکیل کارگروه های تخصصی فعال در انجمن و اجرای اقدامات جدید در راستای بهبود شرایط روحی، اجرایی و اقتصادی صنعت پرداخت.

متاسفانه تعداد زیادی از تولید کنندگان و دست اندرکاران صنعت قارچ کشور وجود دارند که در گذشته به افتخار عضویت انجمن نایل آمده و در خصوص پرداخت حق عضویت و حتی مشارکت در جلسات فعالیت هایی داشته اند که به دلیل عدم حصول نتایج مطلوب از فعالیت هیئت مدیره وقت انجمن با ناامیدی از عضویت کناره کشیدند و باز متاسفانه هستند تولید کنندگان خوش فکر و موفقی که در حال حاضر عضو صوری انجمن بوده و تنها به پرداخت منظم حق عضویت ماهیانه خود می پردازند و مشارکتی در حل بحران های صنعت نمی کنند . در چنین شرایطی است که بار مسئولیت سیاست گذاری و تصمیم گیری کلان صنعت بر دوش اقلیتی با توانای هایی محدود خواهد افتاد که نتیجه آن چیزی جزء اوضاع و احوال بسیار بد کنونی نخواهد بود.

باید پذیرفت که اعضاء هیئت مدیره انجمن جادوگرانی نیستند که با چوب های جادویی خود مشکلات و چالش های عدیده صنعت را یکی پس از دیگری مرتفع خواهند ساخت. تنها عامل و ابزار حل چالش های عدیده صنعت، تجمیع افکار و خرد آحاد زحمتکشان صنعت بعنوان پشتیبان و عاملین دلگرمی اعضا محترم هیئت مدیره انجمن است که باید وارد میدان کارزار حل مشکلات شوند. بدیهی است که در صورت مشارکت حداکثری در تصمیم گیری ها، ضریب اجرایی دستورالعمل ها و مقررات صادر شده بسیار بالا خواهد رفت و می تواند تضمینی مضاعف بر اجرای قوانین وضع شده و حل مشکلات باشد.

معجزه
معجزه

باید با حضور حداکثری و با انتخاب درست و بدون غرض و چشم داشت به انتخاب اعضاء هیئت مدیره و ایجاد فضا و اتمسفری کم نقص همت گمارد زیرا که قرار است در این محیط پاک به حل بحران های صنعت پرداخته شود و منافع همگان در نظر گرفته شود. در حضور حداکثری است که رو در بایستی ها، لابی ها و تبانی ها به حداقل خواهد رسید.

با حضور حداکثری می توان به انجمنی قوی به لحاظ سیاست گذاری ها، تصمیم گیری ها، حضور در میدان عمل و موضوعات اقتصادی دست یافت و از آنجا که انجمن صنفی بعنوان تشکل فرهنگی صنفی، بر اساس مصوبات موجود در اساسنامه خود باید به اموری نظیر برگزاری دوره های آموزشی، نمایشگاه های تخصصی، مسابقات فرهنگی با هدف اشاعه فرهنگ مصرف قارچ، تبلیغات و همچنین برقراری هماهنگی لازم با ارگان ها، بانکها و موسسات مالی بپردازد ، بنابراین باید جنس، سطح توقع و انتظارات خود را از این انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور را با توقعات از یک تشکل صنفی اقتصاد محور نظیر شرکت تعاونی صنفی تعویض نمود یا با اعمال تغییراتی در متن اساسنامه انجمن، شرایط و ابزار لازم برای حل طیف وسیع تری از مشکلات و معضلات صنعت را در اختیار انجمن قرار داد.

انجمن تنها یک کلمه است
خود خواهی

در آخر باید اذعان کرد انجمن صنفی پرورش دهندگان نیز باید بعنوان یک تشکل صنفی بی طرف، بدور از تکروی ها، سلایق شخصی و تنها با بهره گیری از خرد جمعی و تفکر گروهی، مصلحت طلب صنعت قارچ کشور بوده و در راستا ایجاد محیطی امن برای سرمایه گذاری های صورت گرفته، اقدامات منطقی و موثری را در دستور کار خود قرار دهد.

حرف ما در صنعت قارچ نقد وبررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید.

قلم سردبیر مجید نادری

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا