قارچ شناسی

اندام شناسی قارچ ها به چه روشی شناخته می شوند؟

اندام شناسی قارچ ها به چه روشی شناخته می شوند؟

در این قسمت شما به‌طور خلاصه‌ای با اندام‌ شناسی قارچ ها و یا قسمت‌های مختلف قارچ آشنا می‌شوید که قارچ چگونه مراحل رشد را می‌گذراند.

الف) اندام‌های رویشی

اصولاً در اندام شناسی قارچ‌ ها، رشته‌ای (Filamentous) و یا تک‌سلولی (Unicellular) هستند که فراوانی نوع رشته‌ای بیشتر است. در نوع رشته‌ای، ساختاری به نام فیلامنت وجود دارد. فیلامنت یک ساختار لوله‌ای است که هیف (ریسه) هم به آن گفته می‌شود.

هیف ها فقط از نوک یا از محل انشعاب شاخه‌ها رشد می‌کنند. در اثر شاخه‌ای شدن هیف ها و در برخی موارد از طریق به هم پیوستن آنها، شبکه‌ای از هیف ها به وجود می‌آید که میسلیوم نامیده می‌شود.

در یک شبکه میسلیومی، واحدهای سلولی توسط دیواره عرضی یا سپتوم (Septum) از هم جدا می‌شوند.

در یک شبکه میسلیومی، ریزومورف ها رشته‌های طناب مانند هیفی هستند که ممکن است با چشم غیرمسلح دیده شوند.

با مشاهدات میکروسکوپی مشخص می‌شود که ریزومورف ها از هزاران هیف غیر منشعب موازی در حال رشد ساخته‌شده‌اند. ریزومورف ها در بقای قارچ نقش مهمی به عهده‌دارند.

کلامیدوسپورها اسپورهایی با دیواره ضخیم هستند که از سلول‌های هیفی منشأ می‌گیرند و ممکن است که از میسلیوم والدی جداشده و به‌عنوان اسپورهایی که شرایط نامساعد محیطی را بهتر از میسلیوم تحمل می‌کنند، نقش مهمی در بقای قارچ ایفا نمایند.

قارچ‌های خوراکی، همگی از نوع رشته‌ای می‌باشند و قارچ دکمه‌ای سفید یک قارچ رشته‌ای است که دارای شبکه میسلیومی بوده و واحدهای  سلولی  در آن چندهسته‌ای هستند .

اندام های قارچ

(ب) اندام‌های زایشی

در این نوع اندام شناسی قارچ ها، تنها اندام‌زایشی مشخص، قسمت هوایی آنهاست که اصطلاحاً “ماشروم“ نامیده می‌شود.

ماشروم یک اندام میوه دهی مشخص است که می‌تواند هم‌روی زمین (epigenous) (در شاخه بازیدیومایکوتا) و هم زیرزمین (hypogenous) (در شاخه آسکوما یکوتا) رشد کند.

ماشروم ها به‌قدر کافی بزرگ هستند تا با چشم غیرمسلح دیده‌شده و به‌وسیله دست چیده شوند. بااین‌وجود در نظر عموم و حتی در برخی متون علمی، ماشروم را معادل با گونه‌ای از قارچ می‌دانند که خوراکی است.

اما ازنظر متخصصین قارچ‌شناسی، اصطلاح ماشروم فقط معرف اندام گوشتی تولیدکننده اسپور می‌باشد که ممکن است خوراکی و یا سمی باشد.

ماشروم ها در حدود ۲۰۰۰ گونه شناخته‌شده دارند که فقط ۲۰ گونه آن به‌صورت رایج و گسترده کشت می‌شود.

اندام قارچ دکمه‌ای

در قارچ خوراکی دکمه‌ای سفید، اندام هوایی در هنگام بلوغ از دو قسمت عمده و اصلی تشکیل یافته است. قسمت اصلی اندام باردهی به‌ صورت یک کلاهک پهن و قسمت نگه‌دارنده آن به‌صورت یک پایه مشخص می‌شود.

هنگامی‌که قارچ هنوز جوان بوده و به بلوغ نرسیده است،کلاهک به‌وسیله یک غشا با پرده (veil membrane) که در حد واسط کلاهک و پایه تشکیل می‌شود، کاملاً پوشیده می‌شود.

به‌تدریج که قارچ به بلوغ می‌رسد، این غشا پاره می‌شود، تا جایی که در مرحله بلوغ کامل فقط قسمتی از این غشا اطراف پایه را فرامی‌گیرد.

در این حالت، این قسمت باقیمانده به نام حلقه معروف است.

در زیر کلاهک، اندام‌هایی به نام تیغه (gills) قرار دارند که جایگاه تشکیل اسپورهای قارچ می‌باشند در اوائل پیدایش علم قارچ‌شناسی، هر قارچی که دارای تیغه بود، در جنس آگاریکوس طبقه‌بندی می‌شد.

اما اکنون به قارچ‌های ساپروفیتی که در مرحله بلوغ دارای نقش اسپور قهوه‌ای شکلاتی بوده و دارای یک حلقه در اطراف پایه است، آگاریکوس گفته می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در حوزه قارچ شناسی، رسانه هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا