جهاد کشاورزی

انرژی خورشیدی در مزارع پرورش قارچ

همکاری مشترک مابین وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح و وزارت جهاد کشاورزی

انرژی خورشیدی در مزارع پرورش قارچ، به گزارش از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان چناران، مشاور رئیس سازمان در خصوص اجرای مفاد تفاهمنامه همکاری مشترک فی مابین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت جهاد کشاورزی که منجر به بهبود انرژی‌های تجدید پذیر و اتوماسیون می‌گردد سخنانی ایراد و به بازدید از واحدهای تولیدی قارچ و گلخانه پرداخت.

مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی چناران نیز هدف از این بازدید را بررسی مشکلات و موانع موجود در راستای انعقاد تفاهم نامه مشترک فی مابین جهادکشاورزی استان و انجمن تولیدکنندگان قارچ، جهت شناسایی و رفع موانع این واحدها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۶ واحد پرورش قارچ در شهرستان با ظرفیت تولید۱۹۸۰تن در سال را دارد. فعالیت این واحدها زمینه اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.

انرژی خورشیدی در مزارع پرورش قارچ

رزیتا بهاری بیان کرد: در راستای اجرای مفاد تفاهمنامه همکاری مشترک فی مابین وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص امکان استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی، هوشمند سازی واحدها، طراحی و ساخت تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز، بهینه سازی واحدهای پرورش قارچ و تولید بستر کشت وتعدادی از گلخانه های شهرستان بازدید مشترکی توسط مشاور رئیس سازمان، نمایندگان وزارت دفاع، مدیر باغبانی و مسئول گلخانه های استان، اعضای انجمن قارچ‌های خوراکی و نماینده پژوهش قارچ‌کاران انجام شد.

در ادامه این بازدید مشکلات شناسایی وریشه یابی شد و مقرر شد تا در انجمن قارچ کاران جهت رفع مشکلات مطرح گردد. استفاده از انرژی خورشیدی در پرورش قارچ سبب کاهش هزینه های تولید و همچنین کاهش تولید گازهای آلاینده خواهد شده که برای محیط زیست کشور ما بسیار مناسب می باشد.

انرژی خورشیدی از جمله انرژی های تجدیدپذیر و یا به اصلاح انرژی پاک هست که استفاده از آن در سراسر دنیا به جهت کاهش آلودگی و گازهای گلخانه ای و جلوگیری از گرمایش زمین در دستور کار کشورها قرار گرفته است.

تولید قارچ قهوه ای برای اولین بار در چناران

تولید قارچ قهوه ای برای اولین بار در چناران

به گزارش هاگ به نقل از خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رزیتا بهاری مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی چناران گفت: قارچ  دکمه‌ای قهوه‌ ای کاملاً شبیه به انواع سفید آن است، اما نوعی نژاد است که به جای رنگ سفید کمی قهوه ای‌تر می‌شود. قارچ قهوه ای نسبت به قارچ سفید پروتئین بیشتر، چربی کمتر و خوش خوراک‌تر است.

قارچ قهوه ای از نظر تأمین مواد معدنی بهتر از قارچ سفید می‌باشد تنها ماده معدنی که در قارچ سفید از قارچ قهوه‌ای بیشتر است، میزان آهن است که آن هم به‌صورت ناچیز تفاوت دارد. او افزود: واحد تولید کننده قارچ قهوه‌ای، ۲۰۰ تن با عملکرد ۲۴ کیلوگرم بر مترمربع سالانه تولید می‌نماید و ۲۱ درصد محصول تولیدی آن درجه یک است.

مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی چناران ادامه داد: این واحد تولیدی زمینه اشتغال زایی میانگین ۱۰ نفر را ایجاد نموده است. بهاری بیان کرد: واحد پرورش قارچ خوراکی دکمه‌ای قهوه‌ای در دهستان گلمکان شهرستان چناران توسط حسن سعید صنعتی اداره می‌گردد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا