آموزش تولید و پرورش قارچ

انواع اسپان قارچ

انواع اسپان قارچ بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که بر پایه خاک اره، چوب، کاه، یا غلات به صورت جامد یا مایع ارائه می‌شود و در اختیار پرورش دهندگان قارچ قرار می‌گیرد. هر یک از این اسپان‌ها متناسب با پرورش انواع خاصی از قارچ هستند و در شرایط بومی هر منطقه‌ای به طور متفاوتی استفاده می‌شوند.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف آنها آشنا کنیم و کاربردهای هر یک از آنها را در پرورش قارچهای خوراکی اعم از دکمه‌ای، صدفی، و اگزوتیک به تفکیک بیان نماییم. شما با توجه به نیاز خود می‌توانید هر کدام را که مایل بودید در مزرعه پرورش قارچ خود به کار بگیرید.

مهمترین انواع اسپان قارچ

سه نوع متداول این اسپان خاک اره، غلات و رولپلاک است:

اسپان خاک اره

اسپان خاک اره
اسپان خاک‌اره استریل شده
معرفی موارد استفاده مزایا معایب
مخلوط خاک‌اره استریل شده با میسلیوم یکی از متداولترین انواع اسپان‌ قارچ بازار است که معمولا از نوعی چوب سخت با قطعات نه خیلی بزرگ و نه خیلی ریز (قطر چند میلی متر) ساخته می‌شود. برای تلقیح در روی کنده‌ها، بسترهای قارچ در فضای باز، کاه پاستوریزه، مقوا و انواع بسترهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.  به علاوه برای تلقیح رولپلاک‌های چوبی استفاده می‌شود. یکی از مزایای اصلی اسپان قارچ به صورت خاک اره، اندازه ذرات آن است. از آنجایی که آنها بسیار کوچک و متعدد هستند، نقاط تلقیح بیشتری برای رشد میسلیوم در بستر وجود دارد. این منجر به کلونیزاسیون سریعتر میسلیوم با زمان کمتری برای نفوذ آلاینده‌ها می‌شود. یکی از معایب اسپان خاک اره این است که به خودی خود برای پرورش قارچ مغذی نیست. بنابراین اگر قارچ را مستقیم از خاک اره مستقیم پرورش دهید، نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد. کیت‌های پرورش قارچ ساخته شده از خاک اره معمولاً با سبوس یا منبع دیگری از نیتروژن غنی می‌شوند تا عملکرد را افزایش دهند.

اسپان غلات

اسپان غلات
اسپان دانه‌های غلات استریل شده
معرفی موارد استفاده مزایا معایب
اسپان با دانه‌های غلات استریل شده هم یکی دیگر از اسپانهای متداول است. بسیاری از انواع غلات را می‌توان استفاده کرد که چاودار و ارزن از رایج‌ترین آنها هستند. ذرت، گندم و سایر غلات هم متناسب با شرایط بومی هر منطقه به کار می‌روند.  

از اسپان غلات می‌توان برای ایجاد انواع بسترهای متنوع استفاده کرد و جزو اسپانهای بسیار محبوب است.

یک مزیت بزرگ استفاده از غلات این است که بسیار مغذی‌تر از خاک اره است و برای ایجاد اسپان بیشتر یا تلقیح بسترهای داخلی ایده‌آل است. مهمترین عیب آن این است که برای تلقیح در فضای باز انتخاب خوبی نیست. غلات برای پرندگان و خزندگان هدف بسیار خوشمزه‌ای هستند و خیلی زود طعمه آنها می‌شوند.

اسپان رولپلاک چوب سخت

اسپان رولپلاک چوب سخت
اسپان رولپلاک چوب سخت
معرفی موارد استفاده مزایا معایب
مجموعه‌ای از رولپلاک‌های کوچک چوبی که با میسلیوم تلقیح می‌شوند هم روز به روز بیشتر در بازار انواع اسپان قارچ محبوب می‌شوند. از این اسپان برای پرورش قارچهای گوناگون، حتی در کنار قارچهای زنده استفاده میکنند. مزیت این نوع اسپان، تاثیر فوق العاده آنها برای تلقیح بسترهای ساخته شده از چوب یا الیاف است. مقوا، تراشه‌های چوب، کاغذ، و کنده‌ را نیز به راحتی کلونیزه می‌کند. نقطه ضعف این اسپانها این است که همیشه بهترین انتخاب برای بسترهای مبتنی بر کاه یا غلات نیست.

البته انواع دیگری از اسپان وجود دارد که کمتر رایج است، مثل:

اسپان تراشه چوب

اسپان تراشه چوب
اسپان تراشه چوب

از خرده‌های چوب از انواع مختلف چوب ساخته می‌شود.

اسپان کاه

اسپان کاه
اسپان کاه

تخم کاه پاستوریزه تلقیح شده با میسلیوم هم یکی از اسپان‌های محبوب است.

اسپان مایع

اسپان مایع
اسپان مایع

آب غنی شده با هاگ قارچ (دوغاب میسلیوم) که در بسیاری از قارچهای اگزوتیک به کار میرود.

بهترین اسپان کدام است؟

کدام یک از انواع اسپان قارچ برای پروژه شما بهترین است؟ پاسخ بستگی به کاری دارد که شما انجام می‌دهید. باید نیازهای خود را بسنجید و با بستر خود مطابقت دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید قارچ را روی کنده‌های چوبی پرورش دهید، اسپان با پایه چوب یا خاک اره بهترین است. در این صورت میسلیوم از قبل با این ماده آشناست و زمان کلونی‌سازی را کاهش می‌دهد.

برخی از قارچ ها نیز روی بسترهای خاص بهتر رشد می کنند. قبل از شروع، در مورد انواع قارچ هایی که می خواهید پرورش دهید تحقیق کنید تا ببینید از کدام بستر استفاده کنید.

اسپان قارچ را می‌توان از تولیدکنندگان مختلف، چه از طریق اینترنت و چه به صورت آفلاین، خریداری کرد. شرکت‌های زیادی وجود دارند، که آنها را ارائه می‌دهند. فقط دقت کنید که باید به تاریخ تلقیح روی کیسه توجه داشته باشید. زیرا بعد از منقضی شدن تاریخ به سرعت از بین می‌رود.

در فروشگاه هاگ مارکت جمعی از بهترین فروشنده‌ها جمع شده‌اند، تا به شما بهترین اسپانهای بازار را ارائه کنند. کافی است با آنها تماس بگیرید و انواع اسپان قارچ مورد نیاز خود را تهیه کنید.

با دانشنامه هاگ و آموزش تولید و پرورش قارچ همراه باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا